Hoi,
Ik ben van 2 fietsen de remmen aan het omwisselen, maar uiteraard is de kabellengte niet gelijk. Kan ik de kabels losschroeven en vervangen (dus de olie erin laten) en omwisselen? Of is een volledige bleed aan te raden
Verwisselen hydraulische remkabels zonder bleed
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Ik lees ff mee.....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
-
- Extreme Biker
- Berichten: 500
- Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
- Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT
Bij shimano kun je de olie erin laten maar moet je wel een beetje bleeden (supersimpel hij shimamo). Verwacht dat dit bij alle remmen zo is omdat er altijd wat lucht in komt maar enkel ervaring met shimano.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Als je bij een Shimano de leiding hoog houdt, afkort met een scherp mesje, nieuwe insert erin zonder te knoeien dan kan het zonder opnieuw te hoeven bleeden.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Als je heel secuur te werk gaat, kun je het redden zonder absoluut te moeten bleeden (acceptabel, niet perfect).
Lijkt mij handiger om toch sowieso een bleed kit achter de hand te hebben.
Lijkt mij handiger om toch sowieso een bleed kit achter de hand te hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Bux
- All rounder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega
Misschien iets te laat maar zo kan het ook:
https://www.youtube.com/watch?v=l-Cry-3wslQ
https://www.youtube.com/watch?v=l-Cry-3wslQ
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Hydraulische remmen hebben geen kabels, maar leidingen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
-
- Pro Biker
- Berichten: 984
- Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
- Contacteer:
Nee hoor, remslangen
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Een "hose" is een "leiding". Brake hose - remleiding. Anders hadden ze het wel een brake snake genoemd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En een garden hose ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De bovenkant gebleed? Bij jouw remmen houden de luchtbellen een inwendige grens aan die ze niet overschrijden?
Bleeden bij Shimano remmen is zo eenvoudig (mits je het trechtertje en een spuit + slangetje heb) dat ik het altijd doe als er een leiding los geweest is. Het zijn wel je remmen, daar neem je nul risico mee toch? En zo'n kitje kost niet veel, daar hoef je het niet om te laten.
Maar mocht je dat anders zien en je bleed dus niet, zet dan je fiets(en) een nachtje weg met een elastiekje om de remhendels zodat die ingeknepen zijn. Daarmee zet je de verbinding tussen reservoir en de rest van het systeem open en kan kan de lucht die nog aanwezig is tot in het reservoir "opstijgen", waar het geen kwaad kan.
(Dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is niet zeker, zo'n klein luchtbelletje kan ook blijven hangen, bijvoorbeeld in een hoog gelegen hoekje van de caliper).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Niet te moeilijk maken nu.
p.s Ik heb je een pb gestuurd. Heeft overigens niets met leidingen of slangen te maken.
Brake snake, ik vind 'm mooiDice Oldskool schreef: ↑vr 12 juni 2020, 05:59
Een "hose" is een "leiding". Brake hose - remleiding. Anders hadden ze het wel een brake snake genoemd.
Ja, aan de bovenkant bleeden voldoet als je alles van onder weg krijgt. Dan gebruik je dus alleen een trechtertje en geen spuit onderaan. Ik zet de fiets een paar uurtjes omhoog zodat de bubbels van onder naar boven komen, een beetje los tikken met de achterkant van een schroevendraaier wil ook nog wel helpen. En zoals je zegt, eventueel met een elastiekje om de remmen. Ik heb mijn remmen altijd kneiterstrak staan.. nog nooit fout gegaan.kermit schreef: ↑vr 12 juni 2020, 09:41De bovenkant gebleed? Bij jouw remmen houden de luchtbellen een inwendige grens aan die ze niet overschrijden?
Bleeden bij Shimano remmen is zo eenvoudig (mits je het trechtertje en een spuit + slangetje heb) dat ik het altijd doe als er een leiding los geweest is. Het zijn wel je remmen, daar neem je nul risico mee toch? En zo'n kitje kost niet veel, daar hoef je het niet om te laten.
Maar mocht je dat anders zien en je bleed dus niet, zet dan je fiets(en) een nachtje weg met een elastiekje om de remhendels zodat die ingeknepen zijn. Daarmee zet je de verbinding tussen reservoir en de rest van het systeem open en kan kan de lucht die nog aanwezig is tot in het reservoir "opstijgen", waar het geen kwaad kan.
(Dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is niet zeker, zo'n klein luchtbelletje kan ook blijven hangen, bijvoorbeeld in een hoog gelegen hoekje van de caliper).
Op welk risico doel je?