Verwisselen hydraulische remkabels zonder bleed

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Hoi,

Ik ben van 2 fietsen de remmen aan het omwisselen, maar uiteraard is de kabellengte niet gelijk. Kan ik de kabels losschroeven en vervangen (dus de olie erin laten) en omwisselen? Of is een volledige bleed aan te raden
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

boV schreef: do 11 juni 2020, 17:41 Hoi,

Ik ben van 2 fietsen de remmen aan het omwisselen, maar uiteraard is de kabellengte niet gelijk. Kan ik de kabels losschroeven en vervangen (dus de olie erin laten) en omwisselen? Of is een volledige bleed aan te raden
Ik lees ff mee.....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Bij shimano kun je de olie erin laten maar moet je wel een beetje bleeden (supersimpel hij shimamo). Verwacht dat dit bij alle remmen zo is omdat er altijd wat lucht in komt maar enkel ervaring met shimano.
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Ik ben het gewoon aan het proberen. Laat zo weten hoe het ging. In het ergste geval een bleed :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je bij een Shimano de leiding hoog houdt, afkort met een scherp mesje, nieuwe insert erin zonder te knoeien dan kan het zonder opnieuw te hoeven bleeden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je heel secuur te werk gaat, kun je het redden zonder absoluut te moeten bleeden (acceptabel, niet perfect).
Lijkt mij handiger om toch sowieso een bleed kit achter de hand te hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Was niet geheel zonder lekken gegaan, paar druppels hier en daar. Heb zojuist alleen aan de bovenkant gebleed en dat was voldoende!
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Misschien iets te laat maar zo kan het ook:
https://www.youtube.com/watch?v=l-Cry-3wslQ
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

boV schreef: do 11 juni 2020, 17:41 Hoi,

Ik ben van 2 fietsen de remmen aan het omwisselen, maar uiteraard is de kabellengte niet gelijk. Kan ik de kabels losschroeven en vervangen (dus de olie erin laten) en omwisselen? Of is een volledige bleed aan te raden
Hydraulische remmen hebben geen kabels, maar leidingen. :evil:
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Nee hoor, remslangen :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

deer_hunter schreef: vr 12 juni 2020, 00:24 Nee hoor, remslangen :wink:


Een "hose" is een "leiding". Brake hose - remleiding. Anders hadden ze het wel een brake snake genoemd. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En een garden hose ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

boV schreef: do 11 juni 2020, 19:09 Was niet geheel zonder lekken gegaan, paar druppels hier en daar. Heb zojuist alleen aan de bovenkant gebleed en dat was voldoende!
De bovenkant gebleed? Bij jouw remmen houden de luchtbellen een inwendige grens aan die ze niet overschrijden? ;-)

Bleeden bij Shimano remmen is zo eenvoudig (mits je het trechtertje en een spuit + slangetje heb) dat ik het altijd doe als er een leiding los geweest is. Het zijn wel je remmen, daar neem je nul risico mee toch? En zo'n kitje kost niet veel, daar hoef je het niet om te laten.

Maar mocht je dat anders zien en je bleed dus niet, zet dan je fiets(en) een nachtje weg met een elastiekje om de remhendels zodat die ingeknepen zijn. Daarmee zet je de verbinding tussen reservoir en de rest van het systeem open en kan kan de lucht die nog aanwezig is tot in het reservoir "opstijgen", waar het geen kwaad kan.
(Dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is niet zeker, zo'n klein luchtbelletje kan ook blijven hangen, bijvoorbeeld in een hoog gelegen hoekje van de caliper).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 juni 2020, 06:12 En een garden hose ?


Niet te moeilijk maken nu. :-D

p.s Ik heb je een pb gestuurd. Heeft overigens niets met leidingen of slangen te maken. :wink:
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Dice Oldskool schreef: vr 12 juni 2020, 05:59
deer_hunter schreef: vr 12 juni 2020, 00:24 Nee hoor, remslangen :wink:


Een "hose" is een "leiding". Brake hose - remleiding. Anders hadden ze het wel een brake snake genoemd. :winkie:
Brake snake, ik vind 'm mooi :winkie:
kermit schreef: vr 12 juni 2020, 09:41
boV schreef: do 11 juni 2020, 19:09 Was niet geheel zonder lekken gegaan, paar druppels hier en daar. Heb zojuist alleen aan de bovenkant gebleed en dat was voldoende!
De bovenkant gebleed? Bij jouw remmen houden de luchtbellen een inwendige grens aan die ze niet overschrijden? ;-)

Bleeden bij Shimano remmen is zo eenvoudig (mits je het trechtertje en een spuit + slangetje heb) dat ik het altijd doe als er een leiding los geweest is. Het zijn wel je remmen, daar neem je nul risico mee toch? En zo'n kitje kost niet veel, daar hoef je het niet om te laten.

Maar mocht je dat anders zien en je bleed dus niet, zet dan je fiets(en) een nachtje weg met een elastiekje om de remhendels zodat die ingeknepen zijn. Daarmee zet je de verbinding tussen reservoir en de rest van het systeem open en kan kan de lucht die nog aanwezig is tot in het reservoir "opstijgen", waar het geen kwaad kan.
(Dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is niet zeker, zo'n klein luchtbelletje kan ook blijven hangen, bijvoorbeeld in een hoog gelegen hoekje van de caliper).
Ja, aan de bovenkant bleeden voldoet als je alles van onder weg krijgt. Dan gebruik je dus alleen een trechtertje en geen spuit onderaan. Ik zet de fiets een paar uurtjes omhoog zodat de bubbels van onder naar boven komen, een beetje los tikken met de achterkant van een schroevendraaier wil ook nog wel helpen. En zoals je zegt, eventueel met een elastiekje om de remmen. Ik heb mijn remmen altijd kneiterstrak staan.. nog nooit fout gegaan.

Op welk risico doel je?
Plaats reactie