fox 34 lower bath service

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hoi, deze vraag is vast al eens gesteld maar de matige zoekservice van deze site weigert termen van drie letters of minder (fox, 34, xt, GX, dat soort onbelangrijke dingen) te gebruiken in de zoekfunctie.

Maar goed, ik wil dus mijn 2019 fox 34 float performance elite fit4 3pos/adj wat nieuwe olie geven, zonder nou gelijk de hele demper en luchtveer uit elkaar te halen . Het voelt nog niet alsof dat hard nodig is maar beter te vroeg dan te laat, ik ben sowieso al voorbij de 50 uur....
Volgens mij hoef ik alleen maar de boutjes onderaan los te maken en de binnenpoten eruit te tikken en dan nieuwe olie er in te doen toch?

OK, hier de vragen:
-Volgens FOX heb ik 2 verschillende removal tools nodig. Als ik het zo zie zijn dat gewoon een paar metalen cilindertjes met schroefdraad erin die zorgen dat je op het draad aan de binnenkant kunt rammen zonder het te beschadigen. Dat kost dan ergens tussen de 50 en 60 euro. Per stuk! Dat lijkt me echt een beetje te gek. Volgens mij moet ik zoiets ook wel kunnen fabriceren, als ik weet om welk schroefdraad het gaat. m8 fijn draad heb ik ergens gelezen, is dat m8x1 of 0.75? Dat is dan voor een van de twee, ik vermoed de luchtkant als ik de foto's zie. De andere zou dan weer groter zijn want die gaat met een 15mm ipv 10 mm moer.
-Ik moet dan ook de crush washers vervangen. Dat zijn nylon ringetjes zo te zien, met 13 en 8.2 mm doorsnee. Ik zie ze voor niet al te veel bij Bike Discount op zich, maar is dit iets dat je ook standaard bij een goede ijzerwarenhandel kunt krijgen oid of zijn ze echt specifiek? Mits dat eerste, hoe heten ze in het Nederlands?
-Zijn er nog uitgesproken meningen over welke olie het beste is? Gewoond de Fox 20wt gold olie bestellen of is er een alternatief uit de motorwereld die beter en goedkoper is zoals je wel vaker ziet?
Give me little bits of / more than I can take
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik heb laatst mijn vork ook service beurt gegeven ik heb de schroef rustig los getikt met het originele boutje er net een klein stukje er op gedraaid ging prima zonder problemen
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Sabazius schreef: ma 15 juni 2020, 08:47 Ik heb laatst mijn vork ook service beurt gegeven ik heb de schroef rustig los getikt met het originele boutje er net een klein stukje er op gedraaid ging prima zonder problemen
Ja, zoiets had ik ook al gelezen. Iemand anders had daar dan weer commentaar op dat hameren op een aluminium moer een slecht idee is. Als je voorzichtig genoeg bent kan het wel waarschijnlijk.
Iemand anders kwam met de tip om gewoon een niet al te diep, passend gat in een rond stukje materiaal te boren. Het hoeft niet eens perse schroefdraad te hebben, als je maar kracht kunt zetten. Ik ga dat maar eens proberen.

Qua olie lees ik goede verhalen over motorex supergliss. Is in diverse dichtheden verkrijgbaar maar in kleine hoeveelheden alleen bij fietswinkels want het is standaard smeermiddel voor DT Swiss vorken. Maar het kost hetzelfde als Fox olie, en daarmee weet je iig zeker dat het goed is. Ik koop wel gewoon Fox denk ik.
Give me little bits of / more than I can take
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ak-77 schreef: di 16 juni 2020, 01:31
Sabazius schreef: ma 15 juni 2020, 08:47 Ik heb laatst mijn vork ook service beurt gegeven ik heb de schroef rustig los getikt met het originele boutje er net een klein stukje er op gedraaid ging prima zonder problemen
Ja, zoiets had ik ook al gelezen. Iemand anders had daar dan weer commentaar op dat hameren op een aluminium moer een slecht idee is. Als je voorzichtig genoeg bent kan het wel waarschijnlijk.
Iemand anders kwam met de tip om gewoon een niet al te diep, passend gat in een rond stukje materiaal te boren. Het hoeft niet eens perse schroefdraad te hebben, als je maar kracht kunt zetten. Ik ga dat maar eens proberen.

Qua olie lees ik goede verhalen over motorex supergliss. Is in diverse dichtheden verkrijgbaar maar in kleine hoeveelheden alleen bij fietswinkels want het is standaard smeermiddel voor DT Swiss vorken. Maar het kost hetzelfde als Fox olie, en daarmee weet je iig zeker dat het goed is. Ik koop wel gewoon Fox denk ik.
supergliss100 is idd goed spul. de fox20 gold is net als de supergliss een lijbaan olie. als het koud is wordt de supergliss wel heeeeel dik, dan is de fox gold net wat beter
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ja 68 of 32 zou beter zijn. Deze gast heeft het helemaal uitgezocht. https://www.shockcraft.co.nz/oils/lube-oil
Maar uit nz laten verschepen gaat me te ver. En lokaal is het alleen in idioot grote vaten te krijgen.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie