Mul Opvulzand

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

De laatste tijd zie ik op verschillende route's dat gerepareerde of opgevulde stukken zo mul zijn als een zandbak.

Terwijl de rest van het pad niet mul is.
Evt droogte scheuren, maar niet mul.

Als ik bijv de zandbak van mijn kids vul, is dat zand in beginsel goed , je kan er vormpjes enz mee maken.. na een dag of drie is het zo mul, je kan er niets meer mee beginnen, houdt niets vast, gewoon mul zand..

Het grond in mijn plantenbakken, dat blijft wel veel meer plakken, gaat hooguit barsten als ik geen water geef maar wordt niet mul.

Is het geen idee om grond te gebruiken i.p.v zand?
Of is dat een gekke gedachte?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik begrijp dat ook nooit.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Om dezelfde reden dat onder bestrating en voor funderingen geel zand wordt gebruikt?
Het laat water beter door en zakt niet weg.
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Maar je krijgt wel allemaal zandbak plekken zo.
Je wiel zakt er anders best in weg soms. En waarom liggen er tegels over dat zand?
Anders zakken je stoelen weg;-).

Grond laat trouwens ook water door toch?
Blijft wel veel beter leggen en blijft harder/hecht beter.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Zand is natuurlijk ideaal in een land met veel regen en dat was Nederland. Nu er meer droogte is zou inderdaad daar naar gekeken kunnen worden. Naar een ondergrond wat beter tegen droogte kan dan zand. Maar de verantwoordelijken zullen al vast hierover hebben nagedacht lijkt me.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor1977 schreef: ma 15 juni 2020, 19:45 Maar de verantwoordelijken zullen al vast hierover hebben nagedacht lijkt me.
Overduidelijk niet! Want anders zouden die mulle plekken niet ontstaan!



Maar goed, dat schijnt bij verantwoordelijken te horen tegenwoordig: niet nadenken over belangrijke zaken :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Belangrijkste reden lijkt me dat de ondergrond nou eenmaal zand is. Het is niet zo dat men bij de Gamma zakken zandbakzand is gaan halen om de route mee te maken.... :roll: Potgrond wordt dan weer enorm modderig als het regent, en tot een jaar of 3 geleden was niet de droogte de grootste bedreiging voor de Nederlandse routes, maar natheid/modder.

En verder worden veel routes die iets minder in een natuurgebied liggen vaak aangelegd met puingranulaat, en dat blijft nu wel goed berijdbaar. (Maar dat kan je niet weer zomaar in een natuurgebied gebruiken, want daar vindt de boswachter ook iets van)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar als iedereen vanaf nu een zak potgrond meeneemt als hij gaat fietsen wordt het misschien nog wat! :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

suravida schreef: ma 15 juni 2020, 21:20 Belangrijkste reden lijkt me dat de ondergrond nou eenmaal zand is. Het is niet zo dat men bij de Gamma zakken zandbakzand is gaan halen om de route mee te maken.... :roll: Potgrond wordt dan weer enorm modderig als het regent, en tot een jaar of 3 geleden was niet de droogte de grootste bedreiging voor de Nederlandse routes, maar natheid/modder.

En verder worden veel routes die iets minder in een natuurgebied liggen vaak aangelegd met puingranulaat, en dat blijft nu wel goed berijdbaar. (Maar dat kan je niet weer zomaar in een natuurgebied gebruiken, want daar vindt de boswachter ook iets van)
Haha zandbakzank van de gamma, het zou wat zijn.

Maar al die bomen in het bos dan, die groeien niet op zand dus er moet meer liggen dan zand alleen. Je zou grond kunnen mengen met zand en het beste van beide werelden creëren. Maar ik ben geen expert en laat dit dan ook aan de verantwoordelijken over.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: ma 15 juni 2020, 21:15
Victor1977 schreef: ma 15 juni 2020, 19:45 Maar de verantwoordelijken zullen al vast hierover hebben nagedacht lijkt me.
Overduidelijk niet! Want anders zouden die mulle plekken niet ontstaan!



Maar goed, dat schijnt bij verantwoordelijken te horen tegenwoordig: niet nadenken over belangrijke zaken :roll: :bier:
Je kan ook over iets nadenken nadat het ontstaan/gebeurd is en het als leerproces zien. Dat was meer wat ik bedoelde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor1977 schreef: ma 15 juni 2020, 22:06 Je kan ook over iets nadenken nadat het ontstaan/gebeurd is en het als leerproces zien. Dat was meer wat ik bedoelde.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik interpreteer het liever krom :winkie: :bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: ma 15 juni 2020, 22:12
Victor1977 schreef: ma 15 juni 2020, 22:06 Je kan ook over iets nadenken nadat het ontstaan/gebeurd is en het als leerproces zien. Dat was meer wat ik bedoelde.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik interpreteer het liever krom :winkie: :bier: :kiss:
Ik had al zo een vermoeden :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onderhoud maakt meer kapot dan je lief is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik opteer voor water afvoerend asfalt! Lijkt me redelijk ideaal. :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

suravida schreef: ma 15 juni 2020, 21:21 Maar als iedereen vanaf nu een zak potgrond meeneemt als hij gaat fietsen wordt het misschien nog wat! :winkie:
Als het dan een keer regent zak ja tot je knieën weg in de blubber :P
Sneeuwmonster
Plaats reactie