Formula naaf lagers verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

In mijn DH fiets zitten schijnbaar Formula DHL 92 naven.

Deze:

https://www.formulahubs.com/product.php?t=3 (onderste links)

Afbeelding

Hier zitten lijkt het wel gewoon los cartridge-lagers in, er tussen in zit een ietwat los zittend busje met een inkeping erin. Vrij eenvoudige constructie zo te zien. Maar weet iemand toevallig zeker dat ze gewoon los erin gedrukt zitten? En dat je bv met een slagijzer (gereedschap lijkend op een laminaat-slagijzer) je hem eruit kan slaan?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MVMVML op wo 17 juni 2020, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2135
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er bestaan vaak bouwtekeningen van de naaf.
Even zoeken, zal ik ook even proberen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Elvander schreef: wo 17 juni 2020, 09:42 Er bestaan vaak bouwtekeningen van de naaf.
Even zoeken, zal ik ook even proberen.
Ja ik zit al een dag te zoeken maar kan niets vinden van deze voornaaf helaas. Op de site van Formula zelf staat ook niets.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Kan je het busje verschuiven?
Zo ja, dan kan je een randje creeeren om met een hamer en een stalen pen, een doorslag oid, voorschtig op de binnenring van het lager te tikken. De naaf kan je afsteunen via de schijfrembevestiging op een bus. Met beleid er uit tikken
Doorslag:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2135
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

@TS:

Nou daar zeg je inderdaad wat!
Er is echt vrijwel niks te vinden van die naven, niet van huidige en niet van oudere modellen.


Er zijn wel vrij veel algemene filmpjes van hoe een hub te servicen op youtube, wellicht daar mee puzzellen?
Succes
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4106
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik haal ze eruit met een blind bearing removal tool:

Afbeelding

heb een setje besteld op ali voor allerlei groottes.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

baron062 schreef: wo 17 juni 2020, 09:53 Kan je het busje verschuiven?
Zo ja, dan kan je een randje creeeren om met een hamer en een stalen pen, een doorslag oid, voorschtig op de binnenring van het lager te tikken. De naaf kan je afsteunen via de schijfrembevestiging op een bus. Met beleid er uit tikken
Doorslag:
Afbeelding
Je kan hem een heel klein beetje verschuiven ja. Alleen was ik altijd in de veronderstelling dat het eruit tikken van lagers zoveel mogelijk vermeden moet worden ivm beschadigen van je lagerhuis.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Elvander schreef: wo 17 juni 2020, 09:55 @TS:

Nou daar zeg je inderdaad wat!
Er is echt vrijwel niks te vinden van die naven, niet van huidige en niet van oudere modellen.


Er zijn wel vrij veel algemene filmpjes van hoe een hub te servicen op youtube, wellicht daar mee puzzellen?
Succes
Nee he? Echt niets van te vinden :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

xRemcox schreef: wo 17 juni 2020, 10:47 Ik haal ze eruit met een blind bearing removal tool:

Afbeelding

heb een setje besteld op ali voor allerlei groottes.
Ja, binnentrekker is dat toch?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep, alleen zit ook voor dit gereedschap de afstandbus in de weg :-{ deze trekkers moeten vrije ruimte achter het lager hebben :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mario070 schreef: wo 17 juni 2020, 11:21 Jep, alleen zit ook voor dit gereedschap de afstandbus in de weg :-{ deze trekkers moeten vrije ruimte achter het lager hebben :-q
Er lijkt een heel klein beetje ruimte te zitten want het binnenbusje kan bewegen. Ik ga dan maar even kijken of ik de meest compacte binnentrekker erin krijg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: wo 17 juni 2020, 11:12
baron062 schreef: wo 17 juni 2020, 09:53 Kan je het busje verschuiven?
Zo ja, dan kan je een randje creeeren om met een hamer en een stalen pen, een doorslag oid, voorschtig op de binnenring van het lager te tikken. De naaf kan je afsteunen via de schijfrembevestiging op een bus. Met beleid er uit tikken
Doorslag:
Afbeelding
Je kan hem een heel klein beetje verschuiven ja. Alleen was ik altijd in de veronderstelling dat het eruit tikken van lagers zoveel mogelijk vermeden moet worden ivm beschadigen van je lagerhuis.
Kokend water over de naaf gieten en dan het lager er uit tikken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: wo 17 juni 2020, 11:34
Mario070 schreef: wo 17 juni 2020, 11:21 Jep, alleen zit ook voor dit gereedschap de afstandbus in de weg :-{ deze trekkers moeten vrije ruimte achter het lager hebben :-q
Er lijkt een heel klein beetje ruimte te zitten want het binnenbusje kan bewegen. Ik ga dan maar even kijken of ik de meest compacte binnentrekker erin krijg.
Gewoon die doorslag uit Kermit zn plaatje of een stevige platte schroevendraaier.
Niet elkens op 1 plek tikken, dan verklemt het lager zich in de naaf en wordt het gat ovaal, maar op 180° of beter nog 120° of 90° en dan rond gaan. Het busje telkens opzij duwen om ruimte te maken voor je gereedschap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

MVMVML schreef: wo 17 juni 2020, 11:34
Mario070 schreef: wo 17 juni 2020, 11:21 Jep, alleen zit ook voor dit gereedschap de afstandbus in de weg :-{ deze trekkers moeten vrije ruimte achter het lager hebben :-q
Er lijkt een heel klein beetje ruimte te zitten want het binnenbusje kan bewegen. Ik ga dan maar even kijken of ik de meest compacte binnentrekker erin krijg.
Is te weinig ruimte voor dat soort lagertrekkers....maar ik de door jou geposte naaf gegevens, in de Google machine gestopt, en er kwam genoeg uit rollen...alleen ik heb nog geen tijd gehad om er even goed naar te kijken :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 juni 2020, 12:21
MVMVML schreef: wo 17 juni 2020, 11:34
Er lijkt een heel klein beetje ruimte te zitten want het binnenbusje kan bewegen. Ik ga dan maar even kijken of ik de meest compacte binnentrekker erin krijg.
Gewoon die doorslag uit Kermit zn plaatje of een stevige platte schroevendraaier.
Niet elkens op 1 plek tikken, dan verklemt het lager zich in de naaf en wordt het gat ovaal, maar op 180° of beter nog 120° of 90° en dan rond gaan. Het busje telkens opzij duwen om ruimte te maken voor je gereedschap.
Morgen eens proberen :winkie:
Plaats reactie