Veerweg vergroten Fox 32

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik haal me niet meer voor de geest hoe het precies in elkaar zat maar wat Jurriaan zegt klopt wel. Je kunt inderdaad de laatste kunststof houder omdraaien. Dat is ook 10mm hoogte die je dan wint. :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De ‘houder’ van de negatieve veer steekt nu uit. Als je die omdraait val de veer er in waardoor je die cm wint. Kijk even op de site van Fox dan zie je het gevisualiseerd. Dit gaat het makkelijkste door het serienummer van je vork in te voeren op de site van Fox.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Jurriaan schreef: ma 22 juni 2020, 10:40 De ‘houder’ van de negatieve veer steekt nu uit. Als je die omdraait val de veer er in waardoor je die cm wint. Kijk even op de site van Fox dan zie je het gevisualiseerd. Dit gaat het makkelijkste door het serienummer van je vork in te voeren op de site van Fox.
Dit gevonden

Afbeelding

Neem aan dat ze met die Neg plate dus die kom bedoelen. Snap ik nog niet precies hoe de vork dan "langer" wordt. De sprong van 110 naar 120 snap ik helemaal, want die ruimte is er nu ook (je ziet dat de vork die laatste 10mm gewoon niet inveert). Maar van 120 naar 130 wordt de totale vork lengte dus ook 1cm langer? Veranderd wel meteen iets aan de geometrie.

Erg interessant!

Edit: Ik vat hem.
Adapter verwijderen maakt ruimte vrij boven de negatieve veer, kommetje omdraaien schuift de gehele veer omlaag en daarmee ook de buitenpoten. Als de Demper dit ook aankan is dat toch ook aantrekkelijk.

Is het wijs te doen? De vork wordt hiermee 10mm langer, is dit merkbaar verschil? Het 10mm dieper kunnen duiken maak ik me niet zo'n zorgen om. Achterdemper blijft 110mm
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dat is inderdaad de tekening die ik bedoel. De demper is er op berekend. 110mm zal op specificatie van Canyon gebeurd zijn. Verstelbare veerweg is niet geheel ongebruikelijk. Ik kwam er achter door de tekening te bestuderen. In de tabel op de tekening staat het ook genoemd. Had er voordien nooit iets over gehoord of gelezen op het internet.

Ik heb er kort meegereden, met de CTD 32 op 130mm. Daarna overgestapt op een Pike met 150mm. En die doet nog steeds dienst.
Ik had bij 130mm wel tokens nodig om er voor te zorgen dat ik direct de volledige travel gebruikte. Ik reed met 30% sag, dat scheelt ook.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Jurriaan schreef: ma 22 juni 2020, 16:52 Dat is inderdaad de tekening die ik bedoel. De demper is er op berekend. 110mm zal op specificatie van Canyon gebeurd zijn. Verstelbare veerweg is niet geheel ongebruikelijk. Ik kwam er achter door de tekening te bestuderen. In de tabel op de tekening staat het ook genoemd. Had er voordien nooit iets over gehoord of gelezen op het internet.

Ik heb er kort meegereden, met de CTD 32 op 130mm. Daarna overgestapt op een Pike met 150mm. En die doet nog steeds dienst.
Ik had bij 130mm wel tokens nodig om er voor te zorgen dat ik direct de volledige travel gebruikte. Ik reed met 30% sag, dat scheelt ook.
In wat voor fiets? Tokens heb ik niet en ben benieuwd of ik het ga merken, heb daar geen ervaring mee. Wel positief effect uiteindelijk? Hoeveel tokens had je erin? Er zit bovenin de vork wel als een soort van restrictie (soort paraplu)
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Canyon Nerve 29.
Ik had ook geen tokens, dus oude Manitou truc uit de trukendoos gehaald: vorkolie in de luchtkamer. Werkte prima. Maar na vervangen van de demper door een Cane Creek DB inline kwam de Float erg te kort. Dus over gestapt op een Pike. Die ook te kort komt :wink:
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Jurriaan schreef: ma 22 juni 2020, 18:47 Canyon Nerve 29.
Ik had ook geen tokens, dus oude Manitou truc uit de trukendoos gehaald: vorkolie in de luchtkamer. Werkte prima. Maar na vervangen van de demper door een Cane Creek DB inline kwam de Float erg te kort. Dus over gestapt op een Pike. Die ook te kort komt :wink:
Hele gave fiets geworden! Die olie volgt ook gewoon de 8cc per "token" neem ik aan? Ben wel bang dat het gaat mixen met de float fluid.

Ik zal eens kijken of ik hem naar 130 ga brengen of toch gewoon 120mm. Ik ben niet heel zwaar, dat kan mogelijk een positief effect hebben op de fork.
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Volgens mij had ik er 50cc inzitten. De karakteristiek van de vork was sterk veranderd. Uit testen is de oplossing.
Succes :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat met die tokens (of olie of vet) moet je uitproberen, is voor iedereen anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Beetje zitten dubben wat ik ga doen, en gezien m'n gebrek aan kennis voor het tunen met tokens (of olie in dit geval) wil ik niet naar 130 gaan. Dit zal natuurlijk wel de hele fiets wat slacker maken, wat weer een stukje moderner is. Maar ik twijfel of ik de kennis heb dit goed werkend te krijgen zonder de hele karakteristiek van de vork te verpesten. 120 wil ik wel gaan proberen, maar voor ik de vork open trek: zal ik hier iets van spacers voor nodig gaan hebben? Ik verwacht zelf niet omdat ik geen hele drastische veranderingen aan de luchtkamer ga doen, maar ben toch benieuwd naar jullie idee daarover.

Ook ben ik benieuwd of het effect zal hebben op de geometrie, ik schat dat dat niet enorm gaat zijn, maar ik heb de fiets liever niet dieper op de voorkant.
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Spacers gaan er juist ui. De vork komt met meer veerweeg hoger te staan. Of je tokens nodig hebt hangt af van je rijdersgewicht in combinatie met de gewenste sag.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Jurriaan schreef: wo 8 juli 2020, 14:23 Spacers gaan er juist ui. De vork komt met meer veerweeg hoger te staan. Of je tokens nodig hebt hangt af van je rijdersgewicht in combinatie met de gewenste sag.
Spacer moet tokens zijn inderdaad.

Maar als hij naar 120 gaat wordt de vork toch niet langer? Ik zie nu op de binnenpoten ongeveer 1cm veerweg over die ik niet gebruik.
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Van 110 naar 120 is 10mm. De vork komt 10mm hoger te staan. Of je gaat met meer sag rijden. Dan heeft zich dat onderdeel op.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Jurriaan schreef: wo 8 juli 2020, 19:01 Van 110 naar 120 is 10mm. De vork komt 10mm hoger te staan. Of je gaat met meer sag rijden. Dan heeft zich dat onderdeel op.
Yes, m'n verwarring zat in het feit dat als ik nu de vrije hoeveelheid binnenpoot meet dat 120mm lang is (115 als de vork gewoon staat). Ik dacht dat ik dat stukje ongebruikte binnenpoot er dan bij kreeg en de fiets dus bij max inveren dieper inveert. Maar het zou niet heel logisch zijn met dat spacer systeem inderdaad. Deze week ga ik er naar kijken, als het goed is hoef ik niet alles lost te trekken maar kan hij er zo aan de onderkant uit. Als ik het zo zie heeft Fox ze wel allemaal met dezelfde token geleverd (dat parapluutje).
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Operatie gelukt, ook gewoon zonder de topcap los te halen. Op het kommetje staat zelfs welke kant naar buiten voor 130mm

Ik heb gekozen voor 120mm te gaan, de fiets moet over 2 weken mee op vakantie en ik wil niet teveel aan de geometrie knoeien voor die tijd. Maar ik moet zeggen dat ook 120mm al effect heeft, exact zoals Jurriaan al aangaf: meer rust in het stuurgedrag. Kan deels placebo zijn, maar ik denk dat het wel echt wat uitmaakt.

Als het mee zit ga ik morgen uitgebreider testen, al met al was het een vrij simpele ingreep zeker als je al bekend bent met het doen van basis services aan je vork.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie