Derailleur: de onmogelijke afstelling?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Newboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 februari 2020, 18:02

Hallo,

Ik geraak er niet aan uit:

Als ik mijn kabelspanning 'hoog' zet dan loopt mijn ketting niet vlot over de zwaarte versnelling achter. Dus ik zet ze lager: dan loopt die lekker vlot maar lopen de 2de en 3de zwaarste slecht/inclusief doortrappen door net iets te scheve alignering. Zet ik dan de kabelspanning weer tikje hoger dan lopen die 2 vlot maar geraak ik niet meer tot op het zwaarste verzet. De H schroef mag ik helemaal uitdraaien: hij geraakt er niet. Ondanks de 'juiste' stand aan de hendel.... Zet ik het "tussenin" qua kabelspanning geraak ik op de zwaarste maar loopt die stroef...

Het betreft een Altus. Heb recent nieuwe ketting SRAM en nieuwe 11tand tandwiel (van deore, want de 11 past op alle alle cassettes, enkel materiaal is steviger) op de cassette gelegd.

Grrr.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het eerste wat ik kan concluderen als ik je tekst lees. Je deraillieur is versleten.
Door de speling op de parallelogram kun je het hele bereik niet meer goed afstellen. Als er veel beweging > 15 mm is in dwarse richting van de fiets dan moet je de deraillieur vervangen Bij minder speling kan het volgende aan de orde zijn.

Hoe is de staat van het bovenste deraillierwieltje en speling op het asje? Als de tanden erg scherp zijn kan vervanging mogelijk het probleem oplossen
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Doorloop de stappen eens van onderstaande filmpje. Hierin is niet alleen te zien hoe af te stellen, maar ook hoe problemen op te lossen/identificeren.

Parktool filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY

GMBN Tech | Shimano filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=bxDvnwnj7f4
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie