Technische mankementen cube stereo 140?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
danny87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 10:45

Hallo allemaal na een tijd te hebben meegelezen op het forum toch besloten zelf een vraag te stellen.

Ik heb sinds vorig jaar een cube stereo 140 aangeschaft en heb nu wat kilometers gemaakt maar ik verbaas me erover wat er in de in mijn ogen korte tijd allemaal al kapot aan gaat hebben meer mensen hier ervaring mee? Is het gewoon lompheid van mezelf :-{ of hoort dit er gewoon bij?

Ik heb nu ongeveer een 1200km ermee gereden ik heb binnen 500km al een gebroken ketting gehad en niet heel veel later is er een lagertje van me achterbrug uit het frame komen zetten geen idee hoe je dat gedeelte noem. Ik heb nu ook al 3x een spaak gebroken.

Ok ik rij niet supersnel en maak geen sprongen van meters hoog maar het gebeurt weleens dat ik in de bosjes beland :D dus hij heeft denk ik wel wat de lijden. Maar zo snel al?

Mocht ik toch opzoek gaan naar een nieuwe fiets zijn er dan fietsen rond de 3000 euro die een beetje hufterproef zijn of ga ik dit met veel fietsen tegenkomen?

groeten Danny
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ketting breken kan een oorzaak hebben, die is dan vaak extern: iets tussen de ketting gehad, lomp schakelen. Of het is gewoon pech, kan een keer gebeuren.
Een lagertje verliezen is ronduit slecht, maar zelfs dat kan gewoon pech zijn. Hoort niet, maar kan gebeuren. Bij een eerste service beurt mag je verwachten dat ze ook die lagertjes even checken. De vraag is of je die beurt gedaan hebt en of ze er naar gekeken hebben. Maar ook de allerduurste fietsen hebben er wel eens last van.
Spaken breken is een euvel dat ook vaker voor komt, maar zeker bij standaard wielen wel een ding. Hier zal een dealer aan de ene kant bij aflevering niet snel meer op controleren (spaakspanning!) maar zou dat eigenlijk wel moeten doen. Daarna is het bij breuk 1x vervangen en gebeurt het weer, dan zouden alle spaken vervangen moeten worden (wiel dus opnieuw gespaakt!), maar dat zal bij jou niet het geval zijn.



Dit kan je overkomen met een fiets van €1.100,-, dit kan je ook gebeuren met een fiets van €5.000,-. Je kunt het gedeeltelijk vermijden door bijvoorbeeld handgebouwde wielen te kopen. Door zelf te leren sleutelen en je fiets regelmatig te controleren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De grote vraag is of je de fiets nieuw of 2dehands hebt gekocht.
danny87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 10:45

Ik heb de fiets wel nieuw gekocht maar via een webwinkel uit duitsland omdat de winkels waar ik was geweest hem niet in mijn maat kon bestellen.

Gelukkig ben ik zelf redelijk handig vind ik zelf haha .

De ketting heb ik met een quick link weer vastgezet en die zit er nu nogsteeds op heb wel als ik een lange rit gepland heb en redelijk ver van huis een extra ketting mee.

Dat lagertje heb ik vernieuwd maar vond dat deze erg makkelijk weer uit het frame kon schuiven dus die heb ik met loctide voor lagers erin gezet en dat zit tot nu toe erg goed vast nu maar hopen dat ik daar niet teveel aan hoef te doen.

Voor de spaken bracht ik me wiel steeds weg maar de fietsenwinkel heeft nu volgende week pas weer tijd om hem te repareren dus ik heb een paar spaken gehaald en net zelf de kapotte spaak vervangen. Volgens mij is dat best goed gelukt er zit een hele lichte slingering in het wiel maar voor mijn gevoel niet heel erg net met fietsen in ieder geval niks gemerkt :-q

Heb ook maar gelijk bij de winkel gevraagd naar een setje andere wielen daar krijg ik nog bericht over ben benieuwd wat zo een geintje kost had al iets gezien rond de 500/600 euro :o

Bedankt voor jullie reactie groeten Danny
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Voor wielen zou ik vooral even hier op het forum informeren. Veel te koop, en anders een aantal mensen die voor minder een beter setje maken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

danny87 schreef: ma 22 juni 2020, 20:41 Dat lagertje heb ik vernieuwd maar vond dat deze erg makkelijk weer uit het frame kon schuiven dus die heb ik met loctide voor lagers erin gezet en dat zit tot nu toe erg goed vast nu maar hopen dat ik daar niet teveel aan hoef te doen.
Ik hoop dat die lagers nog extra vast zitten met een (aluminium) boutje. En dat je het boutje ook met wat Loctite vast gezet hebt?!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klinkt alsof je aardig op weg bent alles zelf op te lossen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De slag moet er eigenlijk wel uit, om meer gebroken spaken te voorkomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
danny87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 10:45

Lars TB schreef: ma 22 juni 2020, 21:14
danny87 schreef: ma 22 juni 2020, 20:41 Dat lagertje heb ik vernieuwd maar vond dat deze erg makkelijk weer uit het frame kon schuiven dus die heb ik met loctide voor lagers erin gezet en dat zit tot nu toe erg goed vast nu maar hopen dat ik daar niet teveel aan hoef te doen.
Ik hoop dat die lagers nog extra vast zitten met een (aluminium) boutje. En dat je het boutje ook met wat Loctite vast gezet hebt?!
Het lager zit vast met de loctide en daar gaat nog een arm van me achterbrug overheen die zit wel vast met een bout. Ik ga zo even zoeken hoe ik een foto kan plaatsen dat is misschien iets makkelijker :-D
danny87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 10:45

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 juni 2020, 22:16 De slag moet er eigenlijk wel uit, om meer gebroken spaken te voorkomen.
Oehh ok bedankt dan ga ik daar zo nog eventjes goed naar kijken :-q
Plaats reactie