Tubeless band blijft (soms) leeglopen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Mijn fiets heeft achter een Rocket Ron (27,5x2.6) tubeless die soms leeg loopt.

Ik snap daar niets van.

Tijdje geleden lek gereden en dat gaatje is gedicht door de latex. To zover niks aan de hand. Echter pas geleden haalde ik de fiets van de drager. ...Band zacht. :~ opgepompt, 65km gereden band bleef keurig op druk. Gedurende de week de fiets paar keer gepakt en steeds geen probleem. Maar dan opeens staat de fiets weer met een zachte band.

Band opgepompt fiets op de drager 1,5 uurtje verder fiets weer van de drager is de band weer zacht. Derhalve de pomp er weer op en rijden maar. Echter nu voelde ik nogal nattigheid op mijn benen.. de Latex slingerde vrolijk in het rond (wat een zooi is dat trouwens) en lekker afdichten lukte niet. Even tijd gegund uiteindelijk was het gaatje toch dicht, de rit afgemaakt. lekker gefietst. alles OK.

En dan opeens een paar dagen later.. uit het niets... is de band weer zacht. Ventiel is luchtdicht, de band zit keurig om de velg (Darim Carbon)

Ik heb dus eens lekgereden maar dat is niet echt een heel groot gat. toch lijkt het of dat af en toe weer opengaat. Het gaatje is bij lange na niet groot genoeg voor een plug bijvoorbeeld. Het heeft het formaat van een halve speldenknop,1,5 mm, zo iets.

Het is in ieder geval wel knap irritant. Als ik niet Tubeless had gereden dan had ik er al lang een binnenband in gegooid. Maar ja....

Ik zit me nu dus af te vragen wat te doen.

1) Band er af en band van binnen plakken op het "verdachte stukje"
2) Latex uit de band en vervangen door verse? (band klotst nog prima dus het is niet vergaan)
3, 4, 5 ... Daar heb ik jullie hulp nodig. Andere tips of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt alvast voor het meedenken!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Een prop er in?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

eigenlijk is het gaatje (als dat ook echt de boosdoener is) daar veel te klein voor. En. ik heb wel eens gelezen dat een prop/plug alleen is om thuis te komen. Of hebben jullie andere ervaringen?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik vermoed dat een plakker een duurzamere reparatie geeft: https://www.rema-tiptop.nl/product/repa ... etsbanden/
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Het kan zijn dat de latex in de band samengeklonterd is en dat je alleen de waterige vloeistof die dan overblijft hoort klotsen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

baron062 schreef: ma 22 juni 2020, 08:13 Ik vermoed dat een plakker een duurzamere reparatie geeft: https://www.rema-tiptop.nl/product/repa ... etsbanden/
Daar zat ik zelf ook het meest aan te denken. Ga ik dat maar doen. weet ik in ieder geval dat het niet meer aan die plek kan liggen.
Pollekes schreef: ma 22 juni 2020, 08:43 Het kan zijn dat de latex in de band samengeklonterd is en dat je alleen de waterige vloeistof die dan overblijft hoort klotsen.
Het is maar een klein gaatje, maar de gezien de hoeveelheid zooi die er uit kwam, mijn fiets had meteen een anti steenslag laag gekregen :D geloof ik niet dat het is samengeklonterd. het zit er ook nog maar een paar maanden in.

Toch zal ik het, als ik die band er toch af heb wel vervangen door verse. weet ik ook dat het daar niet meer aan kan liggen..
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Denk ook dat het probleem met verse latex opgelost is, wel de fles goed schudden voor gebruik :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oude latex doet niets meer.
Soms lijkt het nog vloeibaar, maar feitelijk is dat alleen nog het water en de glycol, de latex zelf is uitgehard en zit als een dun laagje aan je buitenband geplakt, of ligt als een stuiterbal in je buitenband.

RoRo is ook een dunne band, en als het gaatje op een plek zit waar het rubber tijdens het rijden flink vervormt, dan gaat het gaatje telkens weer open, en wordt weer gedicht door de latex enz, omdat je gewoon verder rijdt.
Zet je de fiets weg voordat de latex het gaatje opnieuw heeft afgedicht, dan is je band de volgende dag plat.
Gaatje boven, latex onder.

Een tubeless plakker is de beste oplossing.
Band goed ontvetten op die plek want sommige sealants bevatten glycol, dat blijft vettig (maar beter niet schuren om het canvas niet te beschadigen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Dank jullie wel voor het meedenken.. band er af en plakken dus! :-q

nou al zin in.. (not) haha
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Check gelijk je velglint op kieren of scheurtjes, als je de band er toch af hebt. Soms zit het probleem bij tubeless niet (alleen) op de plek waar je denkt dat het zit.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Zo..

Eergisteren band er af gehaald, tot aan het begin van de nieuwe dag bezig geweest met ouwe meuk van de band halen. DE latex die nog in de band zat, zag er prima uit overigens. Maar wat er op je band geplakt zit. man. wat een zooi is dat.

En terwijl ik zat te zwoegen zat mevrouw de Poldertoerist een boekje te lezen.. Even kijkt ze op en vraagt " wat was nou ook alweer het voordeel van Tubeless...?"


Velglint gecontroleerd zoals hierboven aangegeven, dat was ok. nadat de band brandschoon en vetvrij was, plakker over het gaatje waarvan ik denk dat het de oorzaak zou kunnen zijn, en gisteren band er weer om, verse latex er in en rondje van 25km rijden.

Zojuist gecheckt en alles is nog op druk.. :-q

Overigens was dat gaatje van binnen duidelijker aanwezig dan dat het van buiten leek, er leek ook nog iets in te zitten. Dus grote kans dat, dat inderdaad de oorzaak was. nu maar hopen dat ik dat niet te vaak heb, want dit is helemaal geen leuk klusje.
Plaats reactie