Schwalbe RaRa tubeless niet te ploppen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

Ik probeer nu al 2 dagen een Schwalbe Racing Ralph en Racing Rays te monteren op mijn MTB wielen, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid gezet in de velg. De velgen zijn Alexrims ETRTO 622x20. De Schwalbe banden die ik heb gekocht zijn van het formaat 57x622. Volgens mij moet dat passen, maar de band voelt zit ook erg los als hij leeg om de velg zit, ik krijg met gemak een vinger tussen de velg en de band gewurmd.

Ik heb alle mogelijke manieren al geprobeerd om de band vast te ploppen. Eerst simpel met een compressor zonder ventielkern. Geen succes, de band had ook nog een beetje de vorm uit de verpakking, dus daarna maar een nachtje een binnenband erin gedaan, dan plopt de band netjes in zijn velg. Echter na een nachtje binnenband heel voorzichtig leeg laten lopen, waarbij bij het leeglopen de band meteen weer los aan beide kanten schiet en ben ik weer terug bij af.
Truc met zeep(sop) ook geprobeerd, evenals met een bandenlichter geprobeerd de rand al in de velg te duwen, maar dat is gewoon niet mogelijk, de band blijft met geen mogelijkheid zitten. De band is echt te stug en zit voor mijn gevoel te los om de velg, je ziet de gaten gewoon zitten waar de lucht doorheen komt.

Er komen Maxxis Crossmark banden af, die kreeg ik altijd met gemak zonder problemen In 1x met de compressor vast.

Wat kan hier nu het probleem zijn? Of zijn er nog dingen die ik kan proberen voordat ik maar weer terug naar de LBS ga?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt nog een 'ouderwetse' ETRTO velg. Dat is de industriestandaard om te zorgen dat banden en velgen goed op elkaar passen. Daarvoor is de bodem van die velg wat lager en de schouders, het gedeelte waar de band op zou komen te liggen ook. En die schouder heb je nodig om de band te laten ploppen, daar moet de band met een ruk opspringen. ETRTO velgen zijn dus lastiger tubeless te maken. Bij tubeless-ready velgen is die schouder hoger, wat in de praktijk kan zorgen dat een band er te strak omheen ligt, want bandenfabrikanten produceren niet altijd even netjes wat maatvoering betreft. Maar tegenwoordig gaat het best aardig.

Terug naar jouw velg, je moet dus zorgen dat die schouder hoger komt. Je kunt er 5 lagen tape in gaan draaien, dat zou kunnen helpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Maxxis Crossmarks hadden op een moderne tubless ready velg waarschijnlijk heel erg moeilijk gepast.
(Een 2e setje Maxxisen hoeft trouwens niet dezelfde strakke passing te hebben,vanwege de tolerantie in de productie.)
Jouw krappe setje was een gelukkige combinatie met je ruime velg.

Je velg ondieper maken met tape of een rubber rimstrip is de snelste oplossing.
Tubeless tape, of gewoon ductape, gorillatape, gaffatape. Let dan wel op dat je de velg vult van rand tot rand !
En houd het gootje in het midden intact.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Heb je de ventielkern eruit tijdens het pompen? Dat wil soms ook nog net een beetje verschil maken. Meer lucht per pompslag in de band voor snellere plopping.
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

Dank jullie voor alle antwoorden, probleem is opgelost door een nieuw setje wielen te monteren die wel geschikt zijn voor tubeless banden.

Daarna ging het in 1x goed.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Tja, dat advies ontbrak nog.........gewoon nieuwe wielen halen (of meteen maar een nieuwe fiets) :-q :lol:
Have fun!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Haha zo kan het ook, goeie reden voor een leuk upgrade setje!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4705
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ga ik ook maar eens doen. Zadel kopen en dan vertellen aan vrouwlief dat het niet past en ik echt een nieuwe fiets nodig heb ... :winkie: 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Zo ging een zwager het batterijtje van de afstandsbediening bij de dielurt laten vervangen, belachelijk duur overigens, ohja hij kreeg er een nieuwe auto bij.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Plaats reactie