Welke momentsleutel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 22 juni 2020, 22:45 Het beste? Wera is vrij goed. Maar een BBB/Rose/XLC is ook goed genoeg voor de precisie van een mtb..

Voor een cassette heb ik nog nooit iets anders gebruikt dan een bahco.
Idem hier, ik gebruik wel een momentsleutel voor de kwetsbare onderdelen en onderdelen waar het belangrijk is dat meerdere boutjes even vast zitten (Shimano crankboutjes bijvoorbeeld, 12Nm).
Maar de lompe dingen als een cassette en bb-lagers doe ik op gevoel.

Nu is toevallig net mijn momentsleutel overleden en ben ik dus ook op zoek naar een nieuwe. Bereik van 2 á 2.5Nm tot 15 á 20Nm lijkt mij ideaal.

Ik hink op twee gedachten:
1- Een BBB (of dezelfde onder ander merk) lijkt goed genoeg voor mijn gebruik. Zeg €40~50
2- Ik wil graag kwaliteit als ik het me kan veroorloven en met name bij gereedschap kom je er vaak achter dat beter materiaal ook echt fijner werkt en langer meegaat. Op langere termijn is dat dus vaak de betere keus.
Dan zou bijvoorbeeld zo'n Wera in aanmerking komen. Dan praat je echter over €120~130...

Dilemma's, het leven zit er vol mee :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik was al in het bezit van een (erg dure) momentsleutel voor het grote werk (auto's en motorfietsen) maar heb vorig jaar bij Decathlon een momentsleutel voor de wat kleinere boutjes gekocht. Het gaat om een momentsleutel 500 met een bereik van 2 to 24 Nm. Momenteel kost deze 49,99. Ik heb hem als weborder besteld zodat ik hem makkelijk terug kon sturen als hij niet beviel. Om hem te "ijken" heb ik een dure digitale momentsleutel geleend en de aanhaalmomenten met elkaar vergeleken. De afwijking was minimaal, dus goed genoeg voor mij.

Een bahco gebruik ik zelden, eigenlijk alleen voor bouten met engelse maten die ik op een fiets nog niet ben tegen gekomen. Ik heb een cassette tool in mijn doppendoos zitten en gebruik deze met de ratel. Mijn grote momentsleutel heeft voldoende bereik maar vind ik niet nodig.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

asphaltdude schreef: ma 22 juni 2020, 23:30
Mad Wally schreef: ma 22 juni 2020, 22:47 Mijn rijtje van goed naar slecht:
- Ring of dopsleutel
- Steeksleutel
- Bahco
- Waterpomptang
- Hamer
:bier:
accupack:
https://youtu.be/mw7zE6MEm2o?t=26
:winkie: :bier: :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bahco`s zijn ondingen, enkel geschikt voor mensen die niet weten welke sleutel ze nodig hebben. :tong
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Mad Wally schreef: ma 22 juni 2020, 22:47
Lars TB schreef: ma 22 juni 2020, 22:40

Hmmm, doe ik het al 30 jaar en pakweg 500 fietsen verkeerd :-{
Mijn rijtje van goed naar slecht:
- Ring of dopsleutel
- Steeksleutel
- Bahco
- Waterpomptang
Eens.
Bahco kan prima voor een cassette, maar verder zou ik er niks mee doen. Bahco is toch een soort van botte bijl? :winkie:
Al snap ik niet dat je voor 500 fietsen niet een goede sleutel hebt aangeschaft :tong
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En nu weer terug naar de momentsleutels aub... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hmmm, de HBM kniptang die ik even leende brak meteen af... . De Gedore doet het al minstens 20 jaar goed, van tientallen wielen de spaken mee doorgeknipt (naast het kleinere werk als tiewraps).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik ben natuurlijk in de marketing van Park Tool getrapt en heb een kleine en een grote momentsleutel. Heel tevree over, 1 keer op werk door TD laten ijken. Was prima. En als je regelmatig/veel zelf sleutelt, dan kunnen ze prima dienst doen als ijksleutels voor je eigen "moment"-gevoel dat je in de vingers hebt.....of om er bij twijfel even bij te pakken :-q .
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Voor gereedschap geldt hetzelfde als voor de fietsen zelf. Je hebt bagger, goed genoeg en top kwaliteit. Je hebt fietsen van € 150,00 maar ook van € 10.000,00.

Je kunt jezelf afvragen of je beter gaat sleutelen met een Hazet/Gedore/Snap-on of noem nog paar een topmerken gereedschap. Het wordt een ander verhaal als het je dagelijks werk is. Maar voor thuisgebruik zijn de genoemde momentsleutels van BBB, Rose en noem ze maar op meer dan goed genoeg.

De Grootste afwijking zit hem ook vaak niet in de momentsleutel maar in het wel of niet smeren van de draad. Dit geeft behoorlijke verschillen in wrijving. Dus als je goed smeert en een lage wrijvingscoëfficiënt creëert dan heb je meer voorspanning dan als je dezelfde verbinding met hetzelfde moment aandraait zonder smering. En de bedoeling van het aandraaien op moment is Juist het creëeren van een Bepaalde voorspanning, dus je rekt de schroefdraad/bout en dit geeft een trekkracht = klemkracht. Dit voorkomt speling in de verbinding en uit zichzelf losdraaien van de bouten.

https://duursma.nl/blog/89-wat-is-het-a ... n-een-bout
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Jellevdh schreef: ma 22 juni 2020, 20:56 Ook heb ik gehoord dat de cassette soms op 40Nm moet maar een momentsleutel van 5 to 40 Nm heb ik nog niet voorbij zien komen.
Die zijn er wel hoor. Ik heb een Gedore 5-50 Nm momentsleutel, die dekt eigenlijk alles af (heb ook nog wel een Stahlwille momentschroevendraaier 0-5 Nm maar die gebruik ik eigenlijk nooit).

Ik heb ze alleen nog nooit laten ijken, dus mogelijk zijn ze inmiddels ook niet meer 100% betrouwbaar (weet ook niet waar ik dat hier in de buurt kan laten doen en hoeveel dat kost).
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Ik heb een Facom 5-25Nm, ik laat hem elk jaar kalibreren. Ik wil ook echt zeker weten dat 7Nm ook echt 7Nm is.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Leuk om te zien dat iedereen hier praat over de precisie van het gereedschap. Hoewel precies gereedschap geen kwaad kan natuurlijk, moet je niet vergeten dat bij het ontwerpen van de onderdelen die aangedraaid worden met een hoop aannames gerekend wordt. Of je wel of geen vet op je boutje doet, wel of niet schoongemaakt, heeft een veel groter effect op je voorspanning dan een kleine afwijking in je momentsleutel.

Dus als je geen gereedschap uit de euroknaller bakken bij de praxis haalt zit je eigenlijk altijd wel goed voor dit doel.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar zit wat in.
Jammer genoeg is de dagaanbieding van de BBB sleutel bij Futurum alweer voorbij, kost nu weer 65 ipv 50 euro :roll:

Overigens wil ik zelf geen sleutel die pas bij 5Nm begint, stuurpenboutjes bijvoorbeeld zet ik met 4Nm vast (icm carbonpasta).
Zelfs een sleutel die bij 4Nm begint heeft niet mijn voorkeur, ik vraag me (misschien onterecht) af of de nauwkeurigheid bij de grenswaarde wel net zo goed is als meer "middenin" het bereik. Beetje als bij een cameralens zeg maar, die presteren zelden optimaal op het grootste diafragma (dit is uiteraard geen vergelijk, maar meer ter illustratie ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: do 25 juni 2020, 08:58Overigens wil ik zelf geen sleutel die pas bij 5Nm begint, stuurpenboutjes bijvoorbeeld zet ik met 4Nm vast (icm carbonpasta).
Voor dat soort werk:

Afbeelding

Van harte aanbevolen.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar heb ik ook al een aparte voor, zo'n dingetje van Topeak:
Afbeelding

Inderdaad handig zoiets, want ligt altijd voor het grijpen zonder in te hoeven stellen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie