Welke zadelpenklem (maten verwarrend)?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Beste mtb-ers,

Ik ben sinds een week of 4 enthousiast aan het fietsen, maar merk dat mijn zadelpen ietsje zakt. Ik heb al wat carbon montagepasta gebruikt op de pen, maar merk toch dat onder hevigere omstandigheden (trails) hij een klein beetje kan zakken af en toe. Nu ben ik ook wel een flinke jongen van 1.95m en rond de 105kg. Voor mijn gevoel heb ik de quick release klem die er nu op zit wel strak genoeg zitten, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een betere klem. Het betreft een alu frame/zadelpen.

Volgens de specs van de fiets (Radon ZR Team 6.0 2017) is de zadelpen 30,9mm en dat is ook wat mijn digitale schuifmaat aangeeft. Ik heb het frame net gemeten onder de klem, die zegt 34.4mm. Nu ben ik een beetje verward door deze maten, aangezien ik met name 27.2/31.8mm en 31.6/34.9mm dubbele zadelklemmen kan vinden, zoals deze: http://www.bikeparts4u.nl/mtbcross/zade ... delpenklem.

Welke maat pen heb ik nu exact nodig? Moet ik zoeken naar een 30.9/34.40 klem? Want die kan ik niet vinden :o . Of moet ik toch gaan voor de 31.6/34.9mm?

Ik hoor graag van jullie (de kenners) :D

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat 31.6mm klemgedeelte van een dubbele klem doet niets op jouw zadelpen van 30.9mm, dus daar schiet je in elk geval niets mee op.

Maar KCNC heeft een dubbele klem met de diameters die jij nodig hebt, 30.9 & 34.9mm:
https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... gJ1afD_BwE

Afbeelding

Meet nog wel even de binnendiameter van je frame na, als de passing van de pen in je frame te ruim is blijft het lapmiddelenwerk...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

kermit schreef: di 23 juni 2020, 14:51 Dat 31.6mm klemgedeelte van een dubbele klem doet niets op jouw zadelpen van 30.9mm, dus daar schiet je in elk geval niets mee op.

Maar KCNC heeft een dubbele klem met de diameters die jij nodig hebt, 30.9 & 34.9mm:
https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... gJ1afD_BwE

Afbeelding

Meet nog wel even de binnendiameter van je frame na, als de passing van de pen in je frame te ruim is blijft het lapmiddelenwerk...
Bedankt! Zal ik zo even nameten. Ik heb nu die 34.4mm dus gemeten net onder de huidige clamp. Nu bedenk ik me net dat deze diameter wellicht smaller is op de plaats van de clamp, is dat gebruikelijk? Of is die 34.9mm sowieso geschikt wanneer de diameter onder de klem 34.4mm is? Ik zal zo in ieder geval weer even meten!
Laatst gewijzigd door swa100 op di 23 juni 2020, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

34.9/35mm is de gebruikelijke buitenmaat voor frames waar een zadelpen van 31.6 of 30.9 in zit.
(Althans, of dat ook de exacte diameter is weet ik niet, maar op de klemmen worden die maten altijd gebruikt).

De tolerantie tussen de klem en het frame mag natuurlijk relatief ruim zijn, maar tussen zadelpen en frame zeker niet! Als dat te ruim past krijg je geheid problemen met een zakkende zadelpen. Dan is het zaak om te meten waar de oorzaak ligt, is de pen te dun is dat vrij gemakkelijk op te lossen maar is het frame te ruim wordt het lastiger.
In principe zou ik dan aan garantie denken, maar wie ben ik... ;-)

En anders noodoplossingen als flinterdunne shims ertussen (een reep uit een frisdrankblikje knippen bijvoorbeeld). Maar alleen het kneiterhard dichttrekken van een zadelpenklem gaat de oplossing niet worden, vroeg of laat gaat je frame dan scheuren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

kermit schreef: di 23 juni 2020, 15:17 34.9/35mm is de gebruikelijke buitenmaat voor frames waar een zadelpen van 31.6 of 30.9 in zit.
(Althans, of dat ook de exacte diameter is weet ik niet, maar op de klemmen worden die maten altijd gebruikt).

De tolerantie tussen de klem en het frame mag natuurlijk relatief ruim zijn, maar tussen zadelpen en frame zeker niet! Als dat te ruim past krijg je geheid problemen met een zakkende zadelpen. Dan is het zaak om te meten waar de oorzaak ligt, is de pen te dun is dat vrij gemakkelijk op te lossen maar is het frame te ruim wordt het lastiger.
In principe zou ik dan aan garantie denken, maar wie ben ik... ;-)

En anders noodoplossingen als flinterdunne shims ertussen (een reep uit een frisdrankblikje knippen bijvoorbeeld). Maar alleen het kneiterhard dichttrekken van een zadelpenklem gaat de oplossing niet worden, vroeg of laat gaat je frame dan scheuren.
Bedankt voor de uitleg! Ik heb de dubbele klem in ieder geval besteld. Ook wel fijn dat ik deze gewoon met een momentsleutel kan aandraaien, dan weet je in ieder geval 'zeker' dat je de boel niet te strak draait. Wat is trouwens een normale/acceptabele tolerantie voor afmetingverschil tussen diameter gat van frame en diameter zadelpen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar heb ik geen exacte waardes voor, maar als je problemen met zakken van de pen houdt is het in elk geval te ruim ;-)
Ietsje strakker klemmen dan de opgeven Nm waardes is ook geen probleem, maar als je echt lomp moet gaan klemmen is de tolerantie te groot.

Het liefst heb ik een zadelpen die een heeeeel klein beetje hulp nodig heeft om in het frame te gaan, die niet vanzelf naar beneden valt. Dan heb je de perfecte passing! Maar dat komt in mijn ervaring maar zelden voor, vaker zakt een pen vanzelf (deels) het frame in voordat je de boel vastgezet hebt.

Ik heb ook weleens een frame gehad dat zo ruim was dat de pen echt flink op en neer bewogen kon worden, dat gaat nooit goed komen met een klemmetje. Dat frame heb ik dus ook onder garantie terug gestuurd, was echt door een dronken Italiaan na de siesta geruimd denk ik :D
(was een Wilier).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Die Italiaan heeft dan ook bij Canyon gewerkt. Ik heb mijn frame ook geruild ivm een te ruime tolerantie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb alweer een shim gemaakt van een frisdrank blikje. 0,25 blikjes zijn perfect.
Bij een frame van 200 euro moet je ook niet zo nauw kijken :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie