Druk in voorvork aanpassen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik zit deze week in Nauders en vermaak mij tot nu toe prima op de trails hier. De (meest rode) trails zijn steil en technisch met veel wortel en rots secties. Ik rijd op Scott Spark 730 met 120mm veerweg voor en achter en het valt mij op dat ik de veerweg van mijn voorvork maar voor ong 75% gebruik (de rubber ring zat vandaag op 3/4 op de Bunker trail, voor mij toch een van de moeilijkste Trails die ik tot nu toe gereden heb). Nu rijd ik niet als een dolle naar beneden maar echt rustig aan gaat het nu ook niet (voor zover dat al mogelijk is). De vraag is (1) kan ik met minder druk ik de voorvork rijden zodat ik tot 95% van de veerweg gebruik en (2) ga ik (en de fiets) daar beter mee naar beneden? (sag zit tussen 25 en 30% voor en achter).
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Als je sag nu al 25-30% is dan is de druk prima volgens mij, het klinkt alsof je vork erg progressief is.

Zitten er veel tokens in of staat je compressie/ingaande demping een flink eind dicht gedraaid?

Welke vork is het überhaupt?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De vraag lijkt me eerder of je iets kunt doen, zoals het weghalen van tokens om de vork lineairder te maken wanneer je nu al met 25~30% sag rijdt.

Je kunt natuurlijk altijd de druk naar beneden gooien en met meer sag gaan rijden maar dat betekent ook dat je dieper in je travel komt te zitten en voor mij persoonlijk tenminste is dat nu precies wat je niet wilt op steile trails.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Laat ik vooropstellen dat ik mijn fietst prima vindt rijden ondanks de "maar" 120mm vering. Er zit een Fox Float Performance 34 Fit4 op en heb r niks aan veranderd vwb tokens (dacht dat er standaard 2 inzaten) Wel vandaag toch nog eens de sag gechecked en achter is 30 maar voor was 20 :oops: Dus toch maar iets lucht eruit gehaald (nu wel 25%) en komende dagen eens kijken of/hoe dat anders rijdt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er tokens inzitten moet je er 1 uit halen.
Dan weer oppompen tot dezelfde sag en dan ga je meer van je veerweg gebruiken.
Mijn idee; Als je de volledige veerweg zelfs in de Alpen niet gebruikt, dan gebruik je m nooit.

En als je nog steeds niet alles gebruikt op de wildste stukken, dan nog een token er uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Dat wordt dan eventueel de volgende stap om te proberen.
Plaats reactie