Wielen wisselen. Noppen naar slicks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Hallo. "Vroeger" toen we nog op 26 inch reden zonder schijfremmen had ik altijd 2 sets wielen. 1 met noppen en 1 met slick banden. Om snel te wisselen als we bv met de club mee gingen tussen de racefietsen. Nu was ik dit weer van plan. Alleen werd dit idee de grond in geboord door de verkoper van een winkel waar ik laatst was. Dit had te maken met schijfremmen. Kon alleen als je identieke wielen zo kopen. Ik heb nu een 2e set op 't oog en zou graag jullie mening horen. Mvg
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willi@m schreef: vr 26 juni 2020, 13:52 Hallo. "Vroeger" toen we nog op 26 inch reden zonder schijfremmen had ik altijd 2 sets wielen. 1 met noppen en 1 met slick banden. Om snel te wisselen als we bv met de club mee gingen tussen de racefietsen. Nu was ik dit weer van plan. Alleen werd dit idee de grond in geboord door de verkoper van een winkel waar ik laatst was. Dit had te maken met schijfremmen. Kon alleen als je identieke wielen zo kopen. Ik heb nu een 2e set op 't oog en zou graag jullie mening horen. Mvg
Ik heb meegemaakt dat het 1 op 1 past, maar ook dat je de klauw moest verzetten. Bij 6 gaats kun je als het niet past overwegen met dunne shim ringetjes een schijf iets naar buiten te brengen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Onti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:09
Mijn mountainbike: Zwart Zand (primal 2020)

ik gebruik nu twee jaar twee (verschillende) wielsets met verschillende schijven.

het klopt idd dat (in mijn geval) je telkens je remklauw opnieuw moet centreren. gewoon oefenen als je het vaak genoeg doet kost dit hooguit een minuutje. zou mij er niet van weerhouden een tweede set te gebruiken.

en misschien heb je geluk en hoeft het helemaal niet. als ik de wielset van een collega wissel hoeft dat nooit te gebeuren. zelfde wielen uit dezelfde serie met dezelfde schijven.
De enige zekerheid op een mountainbike is de zekerheid dat geen enkele standaard, standaard is!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb zowel reserve wielsets als dat ik wielen tussen fietsen wissel...

Met schijfremmen kan ik tussen een 25, 30 en 45mm interne velg wisselen zonder iets te doen of met <1min adjustment. Dat lukt met velgremmen never-nie-jamais-nooit!

Meeste wielen kan ik wisselen zonder wat te doen, wat dat betreft vind ik het een flauwe kul argument.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je kunt ook shimringetjes kopen voor centerlock.Ik ben te lui om te zoeken voor je :)
En dan toevoegen bij het wiel dat de schijf het verst naar binnen heeft staan.

Bij hetzelfde type naven en nschijven heb je iets meer kans dat de schijven gewoon goed staan.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kan die FM toevallig alleen datzelfde merk verkopen 8) :lol:

Aangezien je 'ruim' van te voren weet welke rit je wilt gaan maken (neem ik aan ..) kun je gerust even die paar minuten nemen om je remklauwen te stellen. Wat al kan schelen is dezelfde remschijven. Heb je in ieder geval dezelfde dikte. Met shims is een en ander op te lossen natuurlijk maar goed je kunt natuurlijk 2x precies dezelfde wielen aanschaffen icm dezelfde schijfremmen. Zou trouwens echt 'grappig' zijn als dan blijkt dat er zelfs kleine verschillen tussen wielsets kunnen zitten. Kun je terug naar je lokale FM en hem mee om de oren slaan :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb twee wielsets. Een zware met stevige banden voor het buitenland en de ruigere routes hier. De andere wat lichter en met XC banden voor een vlot rondje. Je moet alleen opletten dat de cassettes een beetje gelijk slijten. En de schijven moeten netjes uitlijnen zodat je niet steeds de klauw hoeft te stellen. Daar bestaan shims voor dus dat is op te lossen. Verder zijn er weinig nadelen te bedenken. Ben benieuwd waarom de fietsenmaker er niet voor is.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een tweede fiets is veeeeeeeel gemakkelijker :)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Marke schreef: vr 26 juni 2020, 15:29 Een tweede fiets is veeeeeeeel gemakkelijker :)
haha je was me net voor, dacht precies hetzelfde. Top excuus dit natuurlijk voor een N+1
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Theoretisch is daar een standaard voor waar fabrikanten zich aan houden. Die bepaalt dus heel precies de plaats waar de schijf op een naaf hoort te zitten. En in de praktijk gaat dat zelfs redelijk goed. Het is eerder uitzondering dat het echt niet past.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Bedankt voor alle antwoorden. Fijn om te horen dat 't dus niks voorstelt.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Misschien een stomme vraag... De assen? Waar mijn vork en brug op komt, die zet ik over? Zie bij geen enkele advertenties die assen erin zitten. Is dit te doen als leek? En als een set een cassette heeft is dit beter toch? Dan is 't in mijn ogen plug en play.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Willi@m schreef: vr 26 juni 2020, 16:15 Misschien een stomme vraag... De assen? Waar mijn vork en brug op komt, die zet ik over? Zie bij geen enkele advertenties die assen erin zitten. Is dit te doen als leek? En als een set een cassette heeft is dit beter toch? Dan is 't in mijn ogen plug en play.
de assen zijn gekoppeld aan vork en frame ja dus die blijf je gebruiken. Je moet dan wel een wielset vinden die voor die type assen geschikt is.
En inderdaad is een extra cassette al erop stukken makkelijker want dan is het wielset erin, assen vastmaken, eventueel remmen checken en klaar.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Gewoon doen. Ik bewaar de remblokjes bij de schijven ivm met inslijten maar misschien is dat zelfs onzin.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 26 juni 2020, 15:54 Theoretisch is daar een standaard voor waar fabrikanten zich aan houden. Die bepaalt dus heel precies de plaats waar de schijf op een naaf hoort te zitten. En in de praktijk gaat dat zelfs redelijk goed. Het is eerder uitzondering dat het echt niet past.
Elke theorie faalt op de praktijk 😉

Toleranties zijn ook onderdeel van de standaard. Dus het kan binnen die toleranties net dat beetje schelen dat de andere set wel aanloopt.
Plaats reactie