Wielen wisselen. Noppen naar slicks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ook Peter schreef: vr 26 juni 2020, 16:32 Gewoon doen. Ik bewaar de remblokjes bij de schijven ivm met inslijten maar misschien is dat zelfs onzin.
Dat is inderdaad onzin. :wink:
Ik rij ook met 2 sets en wisselen incl rem afstellen is vaak een kwestie van een paar minuten.
Als je heel erg gericht bent op max levensduur uit je set halen zou je bij het wisselen van je set met casette ook de ketting kunnen wisselen...maar daar ben ik te lui voor.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: vr 26 juni 2020, 16:47
Lars TB schreef: vr 26 juni 2020, 15:54 Theoretisch is daar een standaard voor waar fabrikanten zich aan houden. Die bepaalt dus heel precies de plaats waar de schijf op een naaf hoort te zitten. En in de praktijk gaat dat zelfs redelijk goed. Het is eerder uitzondering dat het echt niet past.
Elke theorie faalt op de praktijk 😉

Toleranties zijn ook onderdeel van de standaard. Dus het kan binnen die toleranties net dat beetje schelen dat de andere set wel aanloopt.
Maar om daar nu op voorhand van uit te gaan... .

Ik wissel 8 sets op 4 fietsen en heb achter geen probleem en voor met 1 wiel waar ik de remklauw inderdaad even bij moet stellen. En dat zijn van 3 merken naven. Redelijke score lijkt mij zo.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar jij bouwt je wielsets zelf. Houd je daar dan geen rekening mee en zijn daarom jouw toleranties niet heel klein?

Ofwel is dat eigenlijk niet een verkapt compliment aan jezelf :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De enige toleranties die er toe doen in geval van een schijfrem, zijn die van de naaf...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

hanjovdberg schreef: za 27 juni 2020, 23:57 Maar jij bouwt je wielsets zelf. Houd je daar dan geen rekening mee en zijn daarom jouw toleranties niet heel klein?
Wat heeft het bouwen van wielsets hiermee te maken? Er zijn toch maar twee variabelen die impact hebben op het al dan niet passen in de remklauw: de naaf en de remschijf. Ik denk dat in 99% van de gevallen een niet volledig rechte remschijf de oorzaak zal zijn...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Beter gezegd zijn de verschillen tussen de naven die je gebruikt niet heel klein en liggen die dichtbij elkaar?

Zoek je ze daar evt op uit?

Bij mijn wielset wissel op de plusbike moet ik in alle 3 de gevallen stellen. Zijn allemaal verschillende naven.

Op 2 wielsets zitten dezelfde schijven wat geen verschil maakt dus zit het in de naven ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Alles wat gemaakt wordt heeft toleranties, en het ene merk zal nauwkeuriger maken dan het andere. Of eerder out of spec afkeuren. Ook de schijven hebben toleranties. Ook al kan er met de simpele zesgats schijven niet veel mis gaan natuurlijk, behalve dan dat ze niet vlak zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: zo 28 juni 2020, 01:09 Beter gezegd zijn de verschillen tussen de naven die je gebruikt niet heel klein en liggen die dichtbij elkaar?

Zoek je ze daar evt op uit?
De meeste naven die ik gebruik hebben gewoon een vaste dop die dan de positie gaat bepalen. Als een fabrikant die niet op een paar honderdsten goed krijgt, dan zijn het flinke prutsers. Dus ik denk niet dat er meer dan een paar honderdsten verschil zit tussen de diverse naven. Ik meet het niet echt na.

Problemen zouden kunnen ontstaan bij naven waar je dat as zou kunnen stellen. Maar die moet je dan gewoon even goed afstellen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En de dop is het enige onderdeel in de tolerantietrein?

Dacht het niet, want dan kan de naaf niet draaien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: zo 28 juni 2020, 21:07 En de dop is het enige onderdeel in de tolerantietrein?

Dacht het niet, want dan kan de naaf niet draaien.
Hetzelfde geldt inderdaad voor de as en voor de behuizing/huls.

Maar die dop blokkeert meestal op het lager en de lager of op de as of op de huls. Dus je hebt meestal 2 onderdelen die inderdaad de tolerantie bepalen. Beide frees-delen, waar je mag verwachten dat die op honderdsten nauwkeurig gemaakt worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 29 juni 2020, 13:49
Marke schreef: zo 28 juni 2020, 21:07 En de dop is het enige onderdeel in de tolerantietrein?

Dacht het niet, want dan kan de naaf niet draaien.
Hetzelfde geldt inderdaad voor de as en voor de behuizing/huls.

Maar die dop blokkeert meestal op het lager en de lager of op de as of op de huls. Dus je hebt meestal 2 onderdelen die inderdaad de tolerantie bepalen. Beide frees-delen, waar je mag verwachten dat die op honderdsten nauwkeurig gemaakt worden.
Hoeveel honderdsten/tienden is de tolerantie in de specificatie van de standaard voor schijfremmontage? Dan kunnen ze nog zo exact produceren, als ze aan de andere kant van tolerantie zitten loopt je ene wielset alsnog aan terwijl de andere dat niet doet.

Het grootste verschil zit waarschijnlijk in de schijven. Ik heb net een paar Avid schijven op elkaar gelegd en die zijn redelijk recht maar zeker niet wat je noemt vlak. Of dat voor andere merken ook geldt weet ik niet. Voortaan als ik schijven van een fiets haal (staan hier 5 fietsen met verschillende merken schijfremmen) zal ik kijken hoe vlak ze zijn. Ergens deze week verwacht ik een paar SLX schijven met alu rotor, die zal ik ook gelijk aan een inspectie onderwerpen 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: ma 29 juni 2020, 15:11 Hoeveel honderdsten/tienden is de tolerantie in de specificatie van de standaard voor schijfremmontage? Dan kunnen ze nog zo exact produceren, als ze aan de andere kant van tolerantie zitten loopt je ene wielset alsnog aan terwijl de andere dat niet doet.
Precies dat. Maar in de praktijk zitten ze dus eerder gemiddeld dan aan de uitersten, dus gaat het meestal best goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb twee sets wielen. Met DT Swiss naven (240 en 350). Niet een merk waarvan je verwacht dat ze erg slordig omspringen met toleranties. Toch moet ik bij wisselen meestal de remklauw achter ietsje bijstellen.
Gelukkig duurt dat 1 minuut.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie