Vervangen remleiding

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Goedemorgen

Ik wil mijn remsetje vervangen van een Level TL naar een XT set nu vraag ik mezelf af of er door het frame een geleider loopt die voorbij de bottombracket gaat en of deze geleider dik genoeg is om de leiding met knelring en al door te trekken.

Gaat om een Canyon Exceed van dit jaar.
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Als enkel de remgrepen gaat vervangen dan kun je de bestaande remleiding laten zitten.

Even beiden grepen op t stuur monteren. Leiding los maken en zo oversteken op je xt grepen.
Ik heb dit vorige week zelf ook gedaan.

Wel daarna even de remmen ontluchten en klaar.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4106
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Zo makkelijk is dat niet, aangezien de sram remmen dot olie gebruiken en Shimano minerale olie. Daarnaast zit er vaak een specifieke aansluiting aan de klauw kant, en die zijn voor level en xt ook niet gelijk. Je zult er toch een nieuwe leiding doorheen moeten trekken, maar aangezien deze er nog in zit, kun je deze ook gewoon als geleiding gebruiken.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Sterk maar niet te dik touwtje aan de oude leiding tapen voordat je die er doorheen trekt. En dat gebruiken om de nieuwe er doorheen te trekken. Ik heb anders gedaan en lange tie-wrap gebruikt om te hengelen (als een soort lasso) als het einde er bijna is. Dat ging best aardig en minder kans op beschadiging van je frame dan met een gebogen spaak of ander metalen haakje. In mijn geval was van achter naar voren werken de meest logische optie. Bij een nieuwe remleiding zit er meestal nog niets omheen aan de kant van de remhendel. Die kun je er makkelijker doorheen duwen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

xRemcox schreef: zo 28 juni 2020, 09:21 Zo makkelijk is dat niet, aangezien de sram remmen dot olie gebruiken en Shimano minerale olie. Daarnaast zit er vaak een specifieke aansluiting aan de klauw kant, en die zijn voor level en xt ook niet gelijk. Je zult er toch een nieuwe leiding doorheen moeten trekken, maar aangezien deze er nog in zit, kun je deze ook gewoon als geleiding gebruiken.
Excuus ik dacht dat het om Shimano onderdelen ging. Mijn fout
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Oli4k schreef: zo 28 juni 2020, 09:34 Sterk maar niet te dik touwtje aan de oude leiding tapen voordat je die er doorheen trekt. En dat gebruiken om de nieuwe er doorheen te trekken. Ik heb anders gedaan en lange tie-wrap gebruikt om te hengelen (als een soort lasso) als het einde er bijna is. Dat ging best aardig en minder kans op beschadiging van je frame dan met een gebogen spaak of ander metalen haakje. In mijn geval was van achter naar voren werken de meest logische optie. Bij een nieuwe remleiding zit er meestal nog niets omheen aan de kant van de remhendel. Die kun je er makkelijker doorheen duwen.
Heb een compleet aangesloten setje gekregen waarom weet ik niet wel zit alles erbij om in te korten schijnt toch een geleider is het frame te zitten hoorde ik net op de club
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je kunt het gewoon losmaken hoor. Alsnog het makkelijkst aan de kant van de hendel maar dat kun je meestal ook terugvinden in de handleiding die er bij zou zitten. Je moet dan officieel wel een nieuw olijfje gebruiken als je het weer vastzet. En ontluchten. Fijn hè, interne kabelvoering 😉
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ook met externe kabelvoering zul je de nieuwe remkabel moeten inkorten, ze worden altijd te lang geleverd. Als je voorzichtig werkt kun je ontluchten voorkomen. Wellicht dat iemand met wat ervaring je kan helpen, is bij een eerste keer wel zo handig.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Kun je ergens terugvinden of er in het frame geleiding zit voor kabels? Ik ben daar ook wel benieuwd naar...
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

pimmedoris schreef: zo 28 juni 2020, 16:22 Kun je ergens terugvinden of er in het frame geleiding zit voor kabels? Ik ben daar ook wel benieuwd naar...
Ja ondertussen tekeningen erbij gepakt via de site daar zie je een buis lopen inderdaad of deze flexibel is of hard geen idee
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is een hulpmiddeltje.
Een schroefje met aan 2 kanten schroefdraad.
Daarmee verbindt je de oude en nieuwe leidig en trekt/duwt m zo door je frame.
Het stukje waar het schroefje in heeft gezeten knip je uiteraard af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Weet jij of die los te koop zijn? Zat pas er ook aan te denken om ze zelf te maken met een hele dunne draadeind en of 2 boutjes ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 kleine parkertjes aan elkaar solderen en de kopjes wat afvijlen, zodat het het zo dik is als de leiding?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 29 juni 2020, 13:48 2 kleine parkertjes aan elkaar solderen en de kopjes wat afvijlen, zodat het het zo dik is als de leiding?
Langere parker, kop afknippen/zagen, dan puntje aan uiteinde vijlen.
De ene leiding draai je er dan rechtsom op, de andere linksom.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie