XT shimano 1 tandje schakelt niet goed

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Heb hele stomme uitdaging.

Mijn (1x)11-speed XT cassette en derailleur schakelt bijna perfect, bijna ...... Van de 10T naar 11T omhoog schakelt ie niet. De rest omhoog gaat als een dolle. Afschakelen gaat helemaal perfect.

Wat ik inmiddels heb gedaan:
- Nieuwe derailleur pad (voor het geval ie toch krom was)
- Nieuwe shifter kabel (jagwire, dus ik geloof wel goede kwaliteit)
- De maximale en minmale uitval van de cassette goed gesteld
- Beetje gespeeld met de afstand van de kooij (derailleurwieltjes) tot de cassette.
- Bij de shifter met die vertelknop de kabel iets strakker of losser gedraait (met als resultaat dat andere op of opschakel stappen niet meer werkte).
- Derailleurkooij gechecked of ie krom is (op het oog ok).

Ik weet niet meer wat ik verder nog moet checken, iemand hier nog een idee waar ik naar kan kijken?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ehh je lage limietschroef op de derrie iets aanpassen? Maar volgens mij heeft een XT cassette geen 10 en 11. Wel 11 en 13?

Als het 12 speed is (10-12) heb je misschien een geheel andere derriepad nodig.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Jouke74 schreef: di 30 juni 2020, 12:17 Ehh je lage limietschroef op de derrie iets aanpassen? Maar volgens mij heeft een XT cassette geen 10 en 11. Wel 11 en 13?

Als het 12 speed is (10-12) heb je misschien een geheel andere derriepad nodig.
Ahh, terechte opmerkingen. Is zekers een 11-speed en betreft het opschakelen van het kleinste tandwiel naar eentje omhoog. (dacht dat dit 10-11 was maar zou ook zomaar 11-13 kunnen kunnen zijn).
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een nieuwe derailleurpad kan ook krom zijn. Meestal merk je een kromme pad vooral op de middelste kransjes en overslaan bij achteruitdraaien maar richten kan nooit kwaad om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Nadeel is dat je dan een richter moet hebben of langs een LBS moet 🤷‍♂️
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb het ook gehad met een oude LX. Dat lag aan teveel speling op de derrie. Mjah na vijftien jaar :D
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Majoorkees schreef: di 30 juni 2020, 14:58 Ik heb het ook gehad met een oude LX. Dat lag aan teveel speling op de derrie. Mjah na vijftien jaar :D
mwah mijne is 2 jaar oud.

Wat ik het meeste verbazend vind is dat je op een 1x11 in totaal 20 schakelmomenten kunt hebben (10x op en 10x down). Van deze 20x werkt er slechts 1'tje niet :o
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Dan zou ik alles eens goed schoonmaken, smeren en kijken of de derailleur precies op het laatste puntje netjes onder het kransje staat. Eventueel met een recht iets, bijvoorbeeld een schroevendraaier, checken of alles uitlijnt onder het kransje. En het stelschroefje een heel klein beetje uitdraaien zodat de derailleur net ietsje ruimte krijgt. En kijken of je niet teveel speling hebt op de derailleur. Verder: lopen je kabels helemaal vrij? Een keer de kabels smeren kan ook nooit kwaad.

Omdat het 1 van de 20 schakelbewegingen is, moet het nmm zitten in of de derailleur die niet genoeg slag kan geven, op te lossen met de stelschroef. Of de kabel net een tikje losser. Maar dan moet je weer oppassen dat de werking de andere kant op goed blijft.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je hebt toch niet toevallig de kabel te los dat de shifter al op 11 staat, maar je derrie nog maar op 10, alles een stap verschoven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Mad Wally schreef: di 30 juni 2020, 15:19 Je hebt toch niet toevallig de kabel te los dat de shifter al op 11 staat, maar je derrie nog maar op 10, alles een stap verschoven.
Nee want ik heb in de tussentijd de hele kabel vervangen. Dus het probleem was op de oude kabel en met de nieuwe kabel. Verder schakeld ie wel prima 'af' van het een na kleinste tandwiel naar het kleinste tandwiel.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Mad Wally schreef: di 30 juni 2020, 15:19 Je hebt toch niet toevallig de kabel te los dat de shifter al op 11 staat, maar je derrie nog maar op 10, alles een stap verschoven.
Nee is het volgens mij ook niet omdat ik de kabel een keer heb vervangen en zowel op de oude en nieuwe kabel heb ik hetzelfde probleem. Alles losgehaald en opnieuw aangetrokken en vastgedraaid,
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

En de cassette krans status? Is 13 niet toevallig ook het kransje waar je het meeste op rijdt? Hoe schakelt het dan niet goed? Hakkelt ie? Gaat ie helemaal niet? Springt ie te ver door? Springt ie omhoog?
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Jouke74 schreef: di 30 juni 2020, 16:03 En de cassette krans status? Is 13 niet toevallig ook het kransje waar je het meeste op rijdt? Hoe schakelt het dan niet goed? Hakkelt ie? Gaat ie helemaal niet? Springt ie te ver door? Springt ie omhoog?
Als je opschakelt (en dus de shifter eentje indrukt om lichter te fietsen) dan blijft de ketting op het kleinste tandwiel. Nog een keer shiften en dan verspringt ie 2 verder, Vervolgens kunje dan weer eentje afschakelen om op de ena kleinste uit te komen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

En de derrie beweegt van 11 wel netjes onder het 13 kransje als je 1x schakelt?

Zitten ook alle plastic eindstukjes (bij de shifter, de derrie en alle frame kabel geleider punten) goed op de buitenkabel geduwd? En het laatste plastic eindstukje zit geheel in de shifterversteller geduwd?
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Jouke74 schreef: di 30 juni 2020, 17:00 En de derrie beweegt van 11 wel netjes onder het 13 kransje als je 1x schakelt?

Zitten ook alle plastic eindstukjes (bij de shifter, de derrie en alle frame kabel geleider punten) goed op de buitenkabel geduwd? En het laatste plastic eindstukje zit geheel in de shifterversteller geduwd?
Ja, op alle vragen :(
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Hmm. Laatste optie : is je ketting niet te lang? Maw kantelt de kooi terug omhoog van de 13 naar de 11? (Omdat de andere richting niet werkt). Dat betekent ook dat je ketting in de 11 slap zou moeten hangen.

Hoe oud is al het spul?
Plaats reactie