doortrap problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
tricolore
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 30 juni 2020, 17:58

Hallo allemaal,

Ik ben relatief nieuw met mountainbikes, dus vraag hierbij jullie hulp. Mijn mountainbike trapt sinds kort door als ik ook maar iets van kracht zet. Hierbij verlies ik voor een korte tijd druk. Sinds twee weken geleden hoorde ik al wat klikgeluiden als ik normaal aan het fietsen was op platte stukken. Vorige week trapte hij een paar keer door. Afgelopen weekend was het constant en ben ik gestopt. Als ik hem bestudeer zonder dat ik er op zit lijkt alles goed te werken. Het gebeurt in alle verzetten. Ik geloof niet dat mijn ketting overspringt al vind ik dit lastig te zien als ik er op zit. Volgens mij zijn mijn ketting en cassette ook niet dermate versleten dat ik ze moet vervangen, al ben ik geen kenner op dit gebied. Hierbij een foto:Afbeelding

Weet iemand van jullie wat dit zou kunnen zijn? Ik zat zelf te denken aan een mogelijk versleten cassettebody maar zou graag eerst meer zekerheid willen hebben voordat ik mij aan de vervanging hiervan ga wagen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Versnellingen goed afgesteld? Wilt deze niet naar het volgende blad dansen?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

"Klinkt" als een probleem in je achterwiel. Meer bepaald de palletjes in body van de naaf. Daar zitten palletjes die in een aangrijpingspunt moeten vallen bij het trappen. Afhankelijk van het naaftype is het een klein klusje voor de FM. Als je weet wat je doet, kun je de boel ook zelf openmaken en kijken wat er aan scheelt.
Laatst gewijzigd door bert l. op di 30 juni 2020, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
tricolore
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 30 juni 2020, 17:58

Bedankt voor de reacties. Ik heb mijn versnellingen ook al geprobeerd opnieuw te indexeren maar daar lijkt het niet aan te liggen. Ik heb een FoBearing Cen 15 Boost / Disc Boost XD, naaf volgens de specificaties, maar dit zegt mij niet veel. Ik vrees dat ik er dan toch mee naar de FM moet.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Gopro ophangen aan de achterzijde, stukje fietsen en vast leggen wat die precies (niet) doet?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Schiet de ketting over je tandwielen heen of is het dat de cassette over je body draait (je cassette draait als het ware)?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

foxie schreef: di 30 juni 2020, 18:39 Gopro ophangen aan de achterzijde, stukje fietsen en vast leggen wat die precies (niet) doet?
Een GoPro is geen schroevendraaier die iedereen wel in de schuur heeft liggen.

Cassette ziet er goed uit, Bert heeft het denk ik bij het juiste eind.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Dice Oldskool schreef: di 30 juni 2020, 19:15
foxie schreef: di 30 juni 2020, 18:39 Gopro ophangen aan de achterzijde, stukje fietsen en vast leggen wat die precies (niet) doet?
Een GoPro is geen schroevendraaier die iedereen wel in de schuur heeft liggen.


Tape je telefoon vast, doe iets. Maakt geen ruk uit wat je doet. Iedereen kan iets op deze wijze opnemen... Gopro is een algemene naam van een (actie)camera. Net zoals iedereen TomTom zegt tegen een willekeurige navigatie :bier:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ander wiel met dezelfde cassette proberen. Is het doortrapprobleem er nog, cassette/ketting, is het over: palletjes
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat Bert zegt. Als je met kracht zetten een constant doortrappen hebt lijkt het me wel duidelijk. Probleem in de body.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het de body is trapt ie door in alle versnellingen, vooral in de lichte.
Als het de ketting of cassette is, dan trapt ie door in enkele versnellingen, vooral in de zwaarste versnellingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hoeveel kilometer heb je er inmiddels opzitten met deze ketting en cassette?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

TS is een rondje gaan trappen en blijft maar doortrappen en is midden in de bush gestrand ... :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
tricolore
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 30 juni 2020, 17:58

Ik ben dinsdag naar een (gerenomeerde) fietsenmaker geweest en de conclusie van hen was dat mijn cassette en ketting compleet versleten waren. Gezien hier niemand aangeeft dat dit het geval is vind ik dit toch wel een beetje dubieus. Kan mijn cassette dan zo versleten zijn nu? Ik weet niet hoeveel km er mee gefiets is gezien ik hem niet nieuw heb gekocht.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Die fietsenmaker spoort niet :D Die beste man is een gerenommeerd verkoper van onderdelen.
Cassette ziet er als nieuw uit, geen haaietanden, amper bramen, niks. Mooi strak in de lak.
Versleten ketting en cassette trap nooit door in alle verzetten.
Het is de vrijloop in de naaf.
Qua Patet Orbis
Plaats reactie