Remmerij Magura MT2 -> Shimano XT M8000

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

De achterrem van mijn Cube LTD Pro is alweer wat slapjes, ondanks de toegepaste tips die ik van dit forum heb.
Ik wil de remmen graag upgraden van Magura MT2 naar Deore XT, want daarmee is al het andere van de fiets ook afgemonteerd.
Ik begrijp van diverse websites dat daarbij het nummertje 'M8000' hoort, wat het zoeken vergemakkelijkt. Maar daar zit ook nog wel variatie in kennelijk want vind ik nog veel verschillende types, en welke moet ik dan hebben? De duurdere 4-zuiger klauwen zijn voor mij over the top, dat is niet nodig. Soms zie ik ze met koelribben, zitten die aan de remblokken zelf? Want dat zit er soms wel, soms niet op.
Zijn de montagepunten gestandaardiseerd? Ik zie namelijk nooit boutgat-afmetingen of iets dergelijks staan.
Mijn fiets heeft wel al van die beugeltjes, kan ik die dan behouden? De schijven kunnen sowieso blijven zitten lijkt me. Zie onderstaande foto's. Voor zit een 180mm schijf en achter 160mm.

Afbeelding


Afbeelding

Gaan deze passen?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... sin-453782
(oh voorlopig uitverkocht zie ik nu, nou ja even voor het type laat ik hem staan)

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ds-p45509/
(dit lijkt me een mooi setje)

Nu kwam ik via dit forum ook op deze site: https://www.rczbikeshop.com/en_ue/mtb1/ ... imano.html
zitten ook genoeg mogelijkheden tussen, ik zou dan even goed moet kijken naar de juiste leiding lengte en afmeting van de schijf die erbij staat.

Nog iets anders nu we er toch zijn: ik zag een rare plek op mijn achterband. Het lijkt open te scheuren. Beetje balen, maar vervangen dan.. Hoe kan dit? Te lage spanning? Zo lijkt het wel gezien de 'kreukels'. :cry: Ik had 'm eerst op 2,4 bar of zo :oops: en naar aanleiding van (alweer) wat tips op dit forum laten zakken naar 1,8 bar. Maar over een paar weken tijd was ie kennelijk verder gezakt naar 1,6 bar.

Afbeelding
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Remset kun je gewoon overzetten, maat van de boutgaten is bij moderne mtb's standaard. De koelvinnen zitten op de blokjes en zijn imo voor NL overdreven. Je kan dus prima kiezen voor een set zonder vinnen.

Als alternatief kan je ook kijken naar SLX of Deore. Qua remmen wat mij betreft vergelijkbaar maar iets goedkoper. Deore wijkt wat meer af (geen banjonetaansluiting en geen keramische zuigers) maar remt er niet minder om.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een MT-2 met performance remblokken remt beter dan XT. Geen enkele reden om dat te vervangen. Je zou een MT-5 voor kunnen zetten. Daar komt XT met 4 zuigers niet bij in de buurt.

Toevoeging: deze test is wel interessant. Zie het verschil tussen de MT5 en MT7, die zijn werking vrijwel identiek, alleen komt de MT7 standaard met performance blokken. Dan kun je zien hoeveel verschil dat maakt. En kijk ook even hoe de XT’s eraf komen. Ik zou het wel weten Ok ok, ik ben misschien wat bevooroordeeld want heb die op mijn fiets.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Thanks voor de bevestiging Mathijs_7.

@Oli4k: Tjonge weet ik een keer precies wat ik wil.... breng je me aan het twijfelen met een uitstekend onderzoek! :lol:
Magura zal ik niet snel weer kopen, die plastic ontluchtingsschroefjes zijn niks voor mij.
Van Shimano spreekt me aan dat ontluchten/bleeden zo gemakkelijk schijnt te zijn. Dus wat dat betreft is er meer dan alleen brute remkracht. Ik ga toch niet zo hard.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Tarwetijger schreef: wo 1 juli 2020, 13:40 Ik begrijp van diverse websites dat daarbij het nummertje 'M8000' hoort,
Klopt, maar M8100 is de nieuwste XT serie. Er is wel eea te vinden waarin de verschillen tussen M8000 en M8100 worden vergeleken, kan misschien de keuze nog makkelijker (of moeilijker :wink:) maken.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ziet er naar uit of je band losgescheurd is van de rand die in je velg haakt.
Kan je zo niet zeggen of het van een te hoge of te lage druk komt.
Mijn gevoel zegt te lage druk in combinatie met smalle velg.
Maar is einde verhaal zo te zien.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tarwetijger schreef: wo 1 juli 2020, 20:01
@Oli4k: Tjonge weet ik een keer precies wat ik wil.... breng je me aan het twijfelen met een uitstekend onderzoek! :lol:
Magura zal ik niet snel weer kopen, die plastic ontluchtingsschroefjes zijn niks voor mij.
Van Shimano spreekt me aan dat ontluchten/bleeden zo gemakkelijk schijnt te zijn. Dus wat dat betreft is er meer dan alleen brute remkracht. Ik ga toch niet zo hard.
Haha. Sorry. Er zijn natuurlijk meer redenen waarom je voor een bepaalde keuze gaat. Dan snap ik XT ook wel. En sowieso minerale olie is een pré.

Toevallig heb ik net de XT schijven op mijn wielen geschroefd. Die zijn ook piekfijn. Shimano maakt gewoon mooie spulletjes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Olli zegt is niet helemaal waar want Magura heeft na bijna 20 jaar nog steeds last van het probleem dat jij ervaart.
Sommigen combineren de Magura remklauwen daarom met Shimano remhendels. Google eens op Shigura.
Ook moet je in zo'n test ook een 3rd party blokje gebruiken dat verkrijgbaar is voor alle merken. Gelijke monniken, gelijke kappen. En natuurlijk het beste blokje van het merk zelf en het standaard blokje.

Maar ik heb zelf SLX en XT gekozen.
Magura heeft zo'n 15 jaar geleden 2x een vakantie verpest met exact 'jouw' probleem. Nee dank je, nooit meer Magura.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je band is gaar. Doorrijden is terug naar huis wandelen.
Ik denk dat het eerder komt van de 2.4 dan van de 1.8 bar.
Maar misschien geeft jouw metertje teveel aan, en heb je met jouw 1.8 inderdaad met te lage druk gereden.

Controleer ook de rand van je velg op die plek, of er geen scherpe beschadiging zit die dit veroorzaakt heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 juli 2020, 20:39 15 jaar geleden
Dat waren Louise’s zeker? Die deden qua onbetrouwbaarheid niet onder voor ongeveer alles wat er toen op de markt was 😂

De MT’s zijn een paar jaar geleden allemaal geüpdatet. Maar dat schroefdraad in kunststof blijft een dingetje bij magura, dat ben ik met de mensen eens. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Ik heb al een hendel verpest, al was dat echt mijn eigen schuld. Shigura is leuk als je op zoek bent naar maximale remkracht voor je DH- of freeride-bak. Dat was geloof ik niet het doel (je zou er ook nog water in plaats van olie in kunnen doen als je echt het maximale eruit wilt halen qua modulatie en power).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toch zijn de klachten nog hetzelfde, Maguras slurpen graag (lees veel vaker dan andere merken) lucht langs de remcylinder als je de hendel loslaat.
Gevolg : Entluften ohne Ende.
Als ik het goed lees is dat precies waar de TS last van heeft.
Ook zie ik deze klacht regelmatig terugkomen of het forum.
Onze oosterburen, die toch dol zouden moeten zijn op hun Duitse producten, hebben daarom Shigura bedacht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik kwam steeds het forum niet op, dus een beetje late reactie. Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de M8000 en M8100 vergeleken en toch maar de M8000 besteld. Ging wat korting vanaf bij bike-comp.de.
En een nieuwe band besteld natuurlijk.
Plaats reactie