Achter remschijf 160 vervangen voor 180

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Binnenkort krijg ik nieuwe velgen en stap ik over van 6-bouts schijfbevestiging naar centerlock.
De fiets gaat komende zomer de Alpen weer in en dus zit ik eraan te denken om nu ik toch nieuwe remschijven moet kopen meteen de 160mm remschijf aan de achterkant te vervangen voor een 180mm exemplaar.
Is het dan voldoende om de huidige remschijfadapter (SM-MA-R160P/S) te vervangen voor een nieuwe adapter van het type SM-MA-R180P/S of moeten er meer aanpassingen plaatsvinden?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dat zou inderdaad voldoende moeten zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Check even of je frame geschikt is voor een grotere schijf. Checken is navragen bij de fabrikant.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ga ik doen.
Met of het frame geschikt is doel je op of er voldoende ruimte is bij de achtervork?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er moet plek zijn, 1cm bovenop je 160 schijf.
Dus dat kan je zelf opmeten.
Nog nooit gehoord dat een frame zo slap is dat een grotere schijf problemen zou veroorzaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Heb ik gedaan en de ruimte ervoor is ruim aanwezig. Een 203mm schijf zou net wel of net niet passen, maar een 203mm schijf is dan ook zwaar overdreven. :-D
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Grote schijf geeft ook grotere krachten op het frame door de grotere hefboomsarm.
Dat is meestal de reden waarom fabrikanten een maximale schijfdiameter opgeven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, de max kracht wordt aan de andere kant begrensd door de grip van je band.
Met een grotere schijf heb je niet ineens meer grip. Meer kracht dan blokkeren kan niet, hoe groot je de hefboom ook maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

E10 schreef: wo 1 juli 2020, 20:36 Grote schijf geeft ook grotere krachten op het frame door de grotere hefboomsarm.
Dat is meestal de reden waarom fabrikanten een maximale schijfdiameter opgeven.
Dat kan ik nooit volgen, ik kan me namelijk voorstellen dat je met een goede rem met 160 schijf een grotere remvertraging kan ontwikkelen dan met een slechte rem op 203. :-?

Of heeft die maximale maat een andere reden?

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Remvertraging haal je uit de baansnelheid, niet uit de hefboom. Dat is de reden dat je grotere schijven wil. Hoe sneller de schijf langs het blok gaat, hoe meer kracht je zou kunnen ontwikkelen. Daarom hebben BMX-en met hun 20” wielen tegenwoordig superkleine schijfjes (achter) en wil je op je 29-er juist grote schijven. Het verschil in hefboom tussen een 160mm en 180mm schijf is best klein. Het verschil in baansnelheid van de schijf ten opzichte van de blokken neemt veel meer toe als je naar een grotere schijf gaat. Tenminste, zo is mij ooit wijsgemaakt door iemand die er hard over na had gedacht (en fietsen bouwde).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wil vooral een grote(re) schijf achter vanwege de betere koeling, en omdat het minder kracht aan de hendel kost (dus makkelijker met één vinger remmen). Dit speelt natuurlijk vooral op langere/steilere afdalingen, op een typisch NL rondje wat minder :)
Doorgaans is het ook met een 160mm schijf al goed mogelijk het achterwiel te blokkeren, dus in principe heb je maximale remkracht genoeg.

Maar de enige fietsen in mijn schuur met een 160mm schijf achter zijn mijn gravelracer en de starre mtb die toch nooit verder dan wat lokale rondjes komt... De beide anderen zijn voorzien van grotere schijven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb inmiddels bericht van Canyon dat een 180mm schijf achter zowel qua pasvorm als kracht op het frame geen enkel probleem is.
Nu nog even de knoop doorhakken of ik inderdaad voor de 180mm ga of toch weer voor de 160mm ga... De twijfel heeft weer toegeslagen. :-)
Afgelopen zomer in Zwitserland had ik meer dan genoeg aan de 160mm achter, dit ook tijdens de Grand Raid met 5050 hoogtemeters...
De enige keer dat ik tekort kwam met 160mm was gek genoeg tijdens 2 langere afdalingen in Luxemburg. :o
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

awinkel schreef: vr 3 juli 2020, 14:21 Ik heb inmiddels bericht van Canyon dat een 180mm schijf achter zowel qua pasvorm als kracht op het frame geen enkel probleem is.
Nu nog even de knoop doorhakken of ik inderdaad voor de 180mm ga of toch weer voor de 160mm ga... De twijfel heeft weer toegeslagen. :-)
Afgelopen zomer in Zwitserland had ik meer dan genoeg aan de 160mm achter, dit ook tijdens de Grand Raid met 5050 hoogtemeters...
De enige keer dat ik tekort kwam met 160mm was gek genoeg tijdens 2 langere afdalingen in Luxemburg. :o
Enige nadeel is een extra spacer te moeten kopen. Dat is een grotere schijf wel waard toch? Voor de volgende keer dat je naar Luxemburg gaat!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik ga eerst eens andere klauwen proberen. Maar misschien wil ik ook wel eens naar 180 achter. Ik gebruik die meer dan de voorrem en de de remkracht van de huidige vind ik nou niet bepaald indrukwekkend.
Maar hoe weet je in vredesnaam welke adapter je nodig hebt? Daar zijn er zo ongelofelijk veel van. :o
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Deze helpt wel https://www.mantel.com/shimano-advanced ... m-adapters.

Achter remt sowieso minder dan voor, iets met gewichtsverdeling (zie eerdere posts). Voorrem meer gebruiken heeft meer effect dan grotere schijf achter.
Plaats reactie