Ik heb een RF Cinch crankstel, waarbij je het voorblad dus redelijk simpel vervangt door de crank los te draaien (inbus) en vervolgens een lockring losdraait, het blad wisselt en de boel weer vastdraait.
Ik doe dit 1 a 2x per jaar om te switchen tussen 30-32-34t voorbladen.
Nu valt op dat de inbus-dop (8mm) die ik hiervoor gebruik steeds vaker vast komt te zitten in de locknut aan de drive side van het crankstel. Aandraaimoment is 50Nm, best flink. De lock-nut lijkt van relatief zacht materiaal te zijn. De passing op de inbus dop lijkt dus ook niet ideaal te zijn.
Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring? Is dit systeem niet gemaakt om vaker los en vast te zetten? Dat is toch juist het idee achter Cinch?
Dit is de locknut, daar zit dan nog een cap overheen waar het aandraaimoment van de cap en de nut staan vermeld:
levensduur RaceFace Cinch locknut
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
40.000 km en regelmatig bladen wisselen zonder problemen met deze bout.Bram87 schreef: ↑vr 3 juli 2020, 13:20 Ik heb een RF Cinch crankstel, waarbij je het voorblad dus redelijk simpel vervangt door de crank los te draaien (inbus) en vervolgens een lockring losdraait, het blad wisselt en de boel weer vastdraait.
Ik doe dit 1 a 2x per jaar om te switchen tussen 30-32-34t voorbladen.
Nu valt op dat de inbus-dop (8mm) die ik hiervoor gebruik steeds vaker vast komt te zitten in de locknut aan de drive side van het crankstel. Aandraaimoment is 50Nm, best flink. De lock-nut lijkt van relatief zacht materiaal te zijn. De passing op de inbus dop lijkt dus ook niet ideaal te zijn.
Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring? Is dit systeem niet gemaakt om vaker los en vast te zetten? Dat is toch juist het idee achter Cinch?
Dit is de locknut, daar zit dan nog een cap overheen waar het aandraaimoment van de cap en de nut staan vermeld:
De lockring voor het blad is goed gebleven. Ik heb wel de preload adjuster voorzien van loctite, want dat ielige imbusje om te borgen alleen werkte niet. Daarnaast heb ik de as een keer vervangen bij 30.000km, die begon de slijten. Dat was de eerste keer dat ik die locknut heb moeten losmaken
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
losmaken als in: helemaal er uit? Want als je een blad gaat wisselen draai je hem ook los om de crank arm los te krijgen. Ik bedoel de bout die bedoeld is om het hele zooitje aan de as vast te maken, dus niet de lockring van het blad of de endcapbouwpakket schreef: ↑vr 3 juli 2020, 13:45 Daarnaast heb ik de as een keer vervangen bij 30.000km, die begon de slijten. Dat was de eerste keer dat ik die locknut heb moeten losmaken
Dat 2mm inbusje voor de preload is idd ruk
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
De bout om de crank los te maken heb ik vaak losgehad om tandwiel te wisselen. Daar heb ik op een gegeven moment ook loctite op gedaan. De eerste 15.000 km (of zo) nooit problemen. Daarna een paar keer gehad dat deze los ging zitten. opgelost met loctite op het schroefdraad.Bram87 schreef: ↑vr 3 juli 2020, 13:58losmaken als in: helemaal er uit? Want als je een blad gaat wisselen draai je hem ook los om de crank arm los te krijgen. Ik bedoel de bout die bedoeld is om het hele zooitje aan de as vast te maken, dus niet de lockring van het blad of de endcapbouwpakket schreef: ↑vr 3 juli 2020, 13:45 Daarnaast heb ik de as een keer vervangen bij 30.000km, die begon de slijten. Dat was de eerste keer dat ik die locknut heb moeten losmaken
Dat 2mm inbusje voor de preload is idd ruk
Zelfde dus met het schroefdraad van de lockring. Daar een klein beetje locktite om op zijn plaats te houden.
Die locknut die je afbeeld daar schroef je toch de bout in om de crankarm vast te zetten op de as?
Filmpje over vervangen van de as. Hier zie je beide bouten (of hoe ze die ook noemen). Bij zit nu aan beide kanten zo'n selfextracting combi
https://www.youtube.com/watch?v=iNEel-bLAc8
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Heb hetzelfde probleem gehad met deze bout en heb sindsdien reserves liggen. Wat wel helpt is een topkwaliteit imbusdop of sleutel. Zodra er ook maar iets van ruimte zit tussen dop en bout draait ie sneller dol.
Wel grappig hoe die gozer in dat filmpje de crankbout zo makkelijk losdraait. Die zat niet vast met 50NM
Wel grappig hoe die gozer in dat filmpje de crankbout zo makkelijk losdraait. Die zat niet vast met 50NM
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Ik vond het losmaken van die as ook best spannendmugged schreef: ↑vr 3 juli 2020, 14:31 Heb hetzelfde probleem gehad met deze bout en heb sindsdien reserves liggen. Wat wel helpt is een topkwaliteit imbusdop of sleutel. Zodra er ook maar iets van ruimte zit tussen dop en bout draait ie sneller dol.
Wel grappig hoe die gozer in dat filmpje de crankbout zo makkelijk losdraait. Die zat niet vast met 50NM
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
dit inderdaad, maar de passing lijkt niet ideaal en het materiaal van de bout is zachter dan de dop. Ik ga bij een volgende bestelling er maar eens eentje mee laten komen.
nee, die locknut ís de bout die de crankarm vast zet op de as. Daaroverheen zit nog een topcap, waar je die bout bij losdraaien als het ware tegenaan draait waardoor de crankarm los wordt geperst.bouwpakket schreef: ↑vr 3 juli 2020, 14:18 Die locknut die je afbeeld daar schroef je toch de bout in om de crankarm vast te zetten op de as?