Speling op kettingbladen NX Eagle cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er zit flink wat speling op de kettingbladen van mijn NX Eagle cassette van 1,5 jaar oud die er ongeveer 4500 km op heeft zitten. Het is een beetje als loszittende tanden in een melkgebit; je kan er flink aan wiebelen. Het geldt voor alle bladen, waarbij natuurlijk de grootste bladen aan elkaar blijven zitten. (hij reed gisteren ook al een beetje vreemd)
Ik heb even gegoogled en kwam niet verder dan een instructiefilmpje waarbij werd uitgelegd dat als je na het plaatsen van een nieuwe cassette dit hebt, je de spacers niet goed hebt gemonteerd.
1. Is spacers kapot een aannemelijke oorzaak?
2. Gegeven de leeftijd/kms van de cassette, denk ik dat ik hem toch maar ga vervangen (krijg ik er vast ook spacers bij; klopt dat?). De NX Eagle cassette en het Sunrace alternatief kosten ongeveer even veel. Heeft iemand ervaring met beide en een voorkeur? Zonder antwoord hier ga ik gewoon voor SRAM; heeft het toch best wel lang uitgehouden (er zit nu een 3e ketting op). Bij de vervanging neem ik het voorblad denk ik wel mee. Is nog niet echt nodig (bij een 1x opzet slijten die veel minder, omdat de ketting netjes blijft liggen en hij ziet er nog best wel netjes uit); maar hij houdt het waarschijnlijk geen hele cassette meer vol en kan ik (door er een met 2 tandjes meer te bestellen) nog eens afwisselen tussen voorbladen en inzetbereik).
3. Waar ik een beetje bang voor ben is dat het niet spacers of zo zijn, maar mijn body. Je leest wel over cassettes die zich invreten. Verwachten jullie dat? Dat alle bladen onafhankelijk van elkaar bewegen suggereert dat de eenheid van de cassette verloren is gegaan toch?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Alvast bedankt voor het meedenken.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Hij is wel met de juiste aantal nm’s aangedraaid? Ik heb het ook wel eens gehad met het wisselen van de cassette, bleek ik de einddop (of hoe dat ding ook heet) niet goed er op had zitten.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

balboa schreef: zo 5 juli 2020, 12:25 Hij is wel met de juiste aantal nm’s aangedraaid? Ik heb het ook wel eens gehad met het wisselen van de cassette, bleek ik de einddop (of hoe dat ding ook heet) niet goed er op had zitten.
Zal ik even checken. Dan zou die spontaan los getrild moeten zijn; want ik ben er niet aangekomen. Dat kan natuurlijk gebeuren.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

balboa, je had gelijk. Bij het losdraaien merkte ik gelijk dat hij buiten de schaal van Big_Philly was vastgedraaid:
Big_Philly schreef: di 24 maart 2020, 21:32
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:

15Nm = hhmmm
25Nm = hrrrrr
40Nm = ggrrrrr!
50Nm = hhnnggggrr!!
Het was namelijk tang er opzetten en... oh-ziet-ie-nu-al-los. Dat lijkt mij minder dan 15 Nm.

Alles schoongemaakt; het zag er nog prima uit. Dat NX spul is allemaal van staal; dat slijt niet zo snel.
Na het ggrrrrr! aandraaien, zit het allemaal weer prima.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Willem Altes schreef: ma 6 juli 2020, 22:04 Alles schoongemaakt; het zag er nog prima uit. Dat NX spul is allemaal van staal; dat slijt niet zo snel.
Op de grootste kransjes na zijn vrijwel alle cassettes van staal, ook de high-end modellen.
Er zijn wel alu cassettes, maar daar heb ik nog nooit iets goeds over gehoord... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Mooi dat het is opgelost. Ik gebruik hiervoor gewoon de momentsleutel die ik gebruik voor het wisselen van de autowielen. Die heeft een groot bereik en kun je hier goed voor gebruiken.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Willem Altes schreef: ma 6 juli 2020, 22:04 balboa, je had gelijk. Bij het losdraaien merkte ik gelijk dat hij buiten de schaal van Big_Philly was vastgedraaid:
Big_Philly schreef: di 24 maart 2020, 21:32
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:

15Nm = hhmmm
25Nm = hrrrrr
40Nm = ggrrrrr!
50Nm = hhnnggggrr!!
Het was namelijk tang er opzetten en... oh-ziet-ie-nu-al-los. Dat lijkt mij minder dan 15 Nm.

Alles schoongemaakt; het zag er nog prima uit. Dat NX spul is allemaal van staal; dat slijt niet zo snel.
Na het ggrrrrr! aandraaien, zit het allemaal weer prima.
Sorry voor het opgraven van een oud topic. Ik had al een tijdje niet ingelogd... en zag de melding dat ik hier gequote was. Wou gewoon even kwijt dat bovenstaande quote mijn dag heeft gemaakt :D :-q Altijd goed om te zien dat je ideeën helpen.
Plaats reactie