Sag in je eentje meten is lastig omdat je bij het afstappen de indrukking van de vering al kunt veranderen. Iemand die de dag met als je op de mtb zit is makkelijker. Houding op de mtb maakt uit. Zit je de ene keer meer naar voren dan de andere keer verplaats je gewicht en druk of ontlast je vork of demper.
Je hebt nu nog een paar % reserve voor onverwachte situaties. Lijkt mij prima. Luchtdruk veranderen is inderdaad rebound aanpassen.
Veerweg gebruiken, SAG en aantal tokens
Ik doe het nu zo dat ik de fiets op asfalt een beetje laat lopen, ga dan staan op de pedalen, en stap af naar achter over de zadel zonder te remmen. Idiote procedure, maar toch geeft me dat het meeste vertrouwen omdat de sag waardes daardoor reproduceerbaar zijn. Denk trouwens dat het niet uitmaakt wat je doet als je het maar consistent doet. En de rest is dan het parcours op en naar gevoel fijn tunen.
In elk geval bedankt voor je feedback
In elk geval bedankt voor je feedback
Laatst gewijzigd door rokl op wo 29 juli 2020, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Heb inmiddels een token uit de vork verwijderd, 20% sag op nieuw ingesteld en nu zit ik op dikweg 90% van de veerweg op parcours zoals Bergschenhoek en Zoetermeer. Tegelijkertijd moest ik de rebound demping met een klik verlagen en de low-speed compression demping met 3 kliks verhogen. Lijkt me prima zo.
Een soortgelijk probleem met de demper heeft zich van zelf opgelost. Reden waarom slechts 70% van de veerweg werden gebruikt had domweg te maken met mijn rijstijl. Deze had ik nog niet aangepast aan de fully en reed nog (te) veel staande op de pedalen zoals ik gewend was van mijn HT. Inmiddels wen ik steeds meer aan om niet meteen te gaan staan wanneer het ruigiger wordt of in een afdaling. Resultaat is dat ik ook op ca 90% van de max veerweg zit.
De resterende 10% veerweg in vork en demper heb ik zeker nodig wanneer het het terrain wat uitdagender wordt (volgende week de Sigma Bike Marathon in Neustadt wordt een echte proef).
Een soortgelijk probleem met de demper heeft zich van zelf opgelost. Reden waarom slechts 70% van de veerweg werden gebruikt had domweg te maken met mijn rijstijl. Deze had ik nog niet aangepast aan de fully en reed nog (te) veel staande op de pedalen zoals ik gewend was van mijn HT. Inmiddels wen ik steeds meer aan om niet meteen te gaan staan wanneer het ruigiger wordt of in een afdaling. Resultaat is dat ik ook op ca 90% van de max veerweg zit.
De resterende 10% veerweg in vork en demper heb ik zeker nodig wanneer het het terrain wat uitdagender wordt (volgende week de Sigma Bike Marathon in Neustadt wordt een echte proef).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Een fully is geen excuus om te blijven zitten, he?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)