tubeless installeren / schade ventielgat in velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Beste medeforummers,

Eventjes geleden heb ik een een mtb (https://archive.trekbikes.com/be/nl/201 ... x9/details) tweedehands gekocht. Toen ik de bandjes eens wat oppomtpe merkte ik dat de band niet lekker in de velg zat op sommige plaatsen. De zijkant van de band zat te diep in de velg, en wat ik ook deed, hij wou niet goed passen.

Nu heb ik het vermoeden dat dat komt omdat de band met een binnenband gemonteerd is, terwijl mijn velg en de band, een Schwalbe Racing Ralph, tubeless zijn. Ik had besloten om het zo te laten tot het tijd was om een of ander te vervangen. Aangezien ik een plots een platte voorband had leek dit me wel een momentje om tubeless te installeren.

Ik heb wat onderzoek gedaan, en volgensmij is het enige dat ik nodig heb wat (velgen) tape, een flesje sealvloeistof en 2 tubeless ventielen.

Over het installeren heb ik 2 vragen:
- Zijn er mensen die i.p.v. duur velgtape van een merk ook gewoon normale elektriciteitstape of iets dergelijks gebruik(t)en? En zo ja, Hoe bevalt dat?

- Welke ventielen heb ik nodig voor mijn velg, een Bontrager Rhythm Elite 26''?


=========================================================================================================

Over de velg nog een aparte vraag, leek me overbodig hiervoor en nieuw topic te openen, zeker aangezien de twee vragen gerelateerd zijn aan elkaar.

Het gat waar het ventiel door gaat lijkt bij mijn velg best wel geforceerd te zijn, in vergelijking tot de gaatjes voor de spaken, die allemaal wel erg netjes zijn.
Het hele gat heeft aan de rand scheurtjes en stukken naar binnen gedrukt aluminium. Ik heb het idee dat iemand de velg met grof geweld of veel frustraties te lijf is gegaan. (misschien is dit wel de reden dat de fietsenmaker er bij de vorige eigenaar een binnenband in heeft gedaan?) Ik zal proberen om er een foto bij te plakken...

Heeft iemand een soortgelijk geval? Heeft deze beschadiging invloed op het tubeless ventiel dat ik moet kiezen?

Is het de moeite om dit te repareren, of laat ik het beter zo? Ik kan aluminium lassen, maar ben bang dat door de warmte de velg gekke dingen gaat doen, of zwakker wordt. Aluminium is vaak hitte behandeld om het sterker te maken, en de warmte van het lassen kan deze behandeling ongedaan maken.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

*Rembrandt* schreef: vr 24 juli 2020, 17:24Toen ik de bandjes eens wat oppomtpe merkte ik dat de band niet lekker in de velg zat op sommige plaatsen. De zijkant van de band zat te diep in de velg, en wat ik ook deed, hij wou niet goed passen.
Nu heb ik het vermoeden dat dat komt omdat de band met een binnenband gemonteerd is, terwijl mijn velg en de band, een Schwalbe Racing Ralph, tubeless zijn.
Dat vermoeden is niet juist, een TLR-band kan zonder meer met een biba gebruikt worden.
Wat heb je allemaal gedaan om de band te laten "ploppen" (als de hiel van de band zich in de velg zet, hoor je vaak een ploppend geluid)?

Wat fotootjes (vnl van het ventielgat) zou voor ons heel wat kunnen verhelderen :wink:
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

TenZNL schreef: vr 24 juli 2020, 17:31 Wat heb je allemaal gedaan om de band te laten "ploppen" (als de hiel van de band zich in de velg zet, hoor je vaak een ploppend geluid)?

Wat fotootjes (vnl van het ventielgat) zou voor ons heel wat kunnen verhelderen :wink:
Het ploppen daar ben ik wel bekend mee. Ik rij ook motor en dat is hetzelfde principe met een tubeless band. Dan is het soms zelfs knallen bij een bandenwissel.

Maar ik heb hem echt flink hard opgepompt, wat warm sop gebruikt, de band een soort van 'gemasseerd' tijdens het oppompen... het mocht allemaal niet baten, na en half uur k*tten was ik het beu...

Hierbij de fotoos van de velg:
[url=https://flic.kr/p/2jpoxvU]Afbeelding
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

T*ring...Ik vermoed dat iemand binnenbanden met Schrader-ventiel had gekocht :o
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als daar geen schrader binnenband door een presta velg is geramd weet ik het ook niet meer..
Waar woke is, is vuur
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

hmmm... klinkt niet echt als wat ik had gehoopt te horen :((

misschien toch maar kijken of ik heel het gat vol kan plempen met aluminium, en dan opnieuw een gat boren. Of polyester plamuur? Of gewoon toch maar zo laten, wat zouden jullie doen?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

*Rembrandt* schreef: vr 24 juli 2020, 20:14[…], wat zouden jullie doen?
Weggooien.
Vorsprung durch Pedantik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou hem aftapen met tubeless tape en er schrader instoppen als dat past. Als het gaat scheuren gaat het scheuren maar als hij nog jaren prima rijdt komt het ook wel goed.. hij zal niet onder je exploderen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Met epoxylijm een plaatje aluminium met een mooi gaatje er in lijmen, Als de lijm hard is na 10 minuten rondom het plaatje nog een laagje om goed af te dichten, tubeless tape (of isolatietape (electra) zoals bij mij al 2 jaar😄) Er over en gaan😎👍

https://www.toolstation.nl/bison-kombi- ... ckEALw_wcB
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

De spaaknippelgaten lopen helemaal naar de velgrand waar je de band op wil laten afdichten en zien er scherp uit. De band kan hier achter blijven hangen waardoor de montage niet lukt. Ook kan de tape op die rand door de band worden beschadigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Mijn dank voor de reacties en goede suggesties tot nu toe.Jullie hebben me aan het denken gezet.

Ik kijk nog even wat ik doe. Het wordt waarschijnlijk óf lassen óf met epoxy. Daarna nieuw gaatje erin en gaan met die hap. Ben benieuwd of de achtervelg even erg is :-?
Alien schreef: vr 24 juli 2020, 20:59 Weggooien.
Dat kan altijd nog.
P@trick schreef: vr 24 juli 2020, 21:56 Met epoxylijm een plaatje aluminium met een mooi gaatje er in lijmen, Als de lijm hard is na 10 minuten rondom het plaatje nog een laagje om goed af te dichten, tubeless tape (of isolatietape (electra) zoals bij mij al 2 jaar😄) Er over en gaan😎👍
Goed om te weten dat die goedkopere tape ook een optie is! Helaas vanavond nog een rol schwalbe tape gekocht :x Achja...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nee, isolatietape is geen goede optie voor tubeless. Die schwalbe tape is echt 100x beter.hij is gladder (nodig bij montage), stugger, rekt niet uit en is bestand tegen veel hogere druk.
Als je dat ventielgat mooi opschuurt zou je hem met die schwalbe tape (evt een extra laagje bij het ventielgat, waarschijnlijk nog wel tubeless kunnen maken.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

*Rembrandt* schreef: za 25 juli 2020, 01:05
Alien schreef: vr 24 juli 2020, 20:59Weggooien.
Dat kan altijd nog.
Zeker. Maar bij een wiel doe ik dat liever vóór het onder m‘n fiets desintegreert. Als dat gat een beetje netjes (geboord) was, zou ik het er nog wel op wagen. Maar die rafelranden zijn een indicatie voor haarscheurtjes, en als die zich (vrijwel onzichtbaar) door het velgbed verspreiden, is het einde verhaal. Mogelijk ineens en gewelddadig. En dat komt altijd ongelegen.

Als je hiermee verder gaat rijden, hoop ik op twee dingen: dat het je achterwiel is, en dat het niet tijdens een steile, rotsige afdaling implodeert.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dit ziet eruit alsof er een schroevendraaier in het ventielgat is geramd en er flink is rondgedraaid om dat gat groter te maken.
Ook met een stukje erin zou ik niet lekker in een afdaling op die velg rijden.
Gelukkig heb je op Marktplaats zo voor weinig een 26inch wiel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie