nieuwe sid worldcup doet niet wat ik wil?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ik heb een maandje geleden een nieuwe sid worldcup gekocht maar ik krijg hem niet naar mn zin afgesteld.
heb ook een gebruikte fox 32 factory gekocht op marktplaats en die vork doet wel wat ik wil.
het gaat om het wegfilteren van kleine hobbels van zoals boomwortels enz. ik heb de rebound zo snel mogelijk gezet en de compresie ook zo soepel mogelijk maar gisteren op mtb goeree en vandaag op Oostvoorne gewoon pijn in mn polsen.
pak ik mn andere fiets met de gebruikte fox heb ik dit dus niet.

wat doe ik fout?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat weeg je en hoeveel psi heb je erin?
Verder, en sorry voor dit inkoppertje, heb je al minder rebound geprobeerd? Hoe kom je bij die maximale setting?
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

TenZNL schreef: zo 26 juli 2020, 22:38 Wat weeg je en hoeveel psi heb je erin?
Verder, en sorry voor dit inkoppertje, heb je al minder rebound geprobeerd? Hoe kom je bij die maximale setting?
bedankt voor je reactie 72kg en 90psi
ik heb de rebound helemaal op haasje staan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je gebruikt wel de volledige veerweg?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 22:48 Je gebruikt wel de volledige veerweg?
dat is juist het vervelende in Oostvoorne door de duinen die kleine drops af gewoon helemaal onderin en nee
het ligt niet aan mijn techniek
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bonzaiking schreef: zo 26 juli 2020, 22:50 ... en nee, het ligt niet aan mijn techniek
Daar doelde ik ook niet op.

Hooguit dat als je een vork op sag afstelt, niet iedereen de maximale veerweg gebruikt. En dan moet je sag even los laten en de vork soepeler zetten.

Nu klinkt het meer dat je 1 of 2 spacers er in zou moeten proppen en de druk iets verlagen. Dan krijg je meer soepelheid zonder dat de volledige veerweg zomaar gebruikt wordt.

Ik kan me ook voorstellen dat de lichte versie van de nieuwe SID, dus met 32 mm poten, nu wat meer hardcore afgesteld is, omdat ze nu ook een 35 mm versie hebben. Daar moet ik van zeggen dat zowel de soepelheid als het gebrek aan stugge compressie mij behoorlijk verbaasd heeft, in positieve zin! Is bijna een trail vork te noemen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

bedankt ik ga dit proberen ik heb hier zelf ook al aan gedacht maar ik dacht toen beter origineel houden
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 22:57 Nu klinkt het meer dat je 1 of 2 spacers er in zou moeten proppen en de druk iets verlagen. Dan krijg je meer soepelheid zonder dat de volledige veerweg zomaar gebruikt wordt.
+1 voor de spacers.
Maar gezien je polsproblemen kan het ook nog zijn dat je rebound (iets) te snel staat. Een te snelle rebound geeft ook extra belasting op je handen/polsen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Rebound eens wat minder snel zetten idd, hij bounced nu te direct terug en heeft waarschijnlijk niet eens kans om de juiste tijdsduur in te veren. Als het wiel een boomwortel raakt veert ie in, en dan voordat je de boomwortel over bent is ie al weer uitgeveerd. Vervolgens is je wiel over de wortel en valt omlaag wat dus ook weer een in en uit vering geeft. Je wil met 1 veerbeweging over de wortel niet 2. Daarnaast waarschijnlijk ook een gebrek aan grip in de bocht.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waarom staat je rebound op zn snelst?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Rebound 5 tot 7 klikjes vanaf zijn traagst. Compression bijna helemaal open (dus tegen de klok in draaien, niet met de + mee) en voeg alvast 1 a 2 tokens toe zodat de druk omlaag kan.

Het zal nooit een echt comfortabele vork worden en zit de debonair hier al op? Dit scheelt ook wat.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Bedankt ik ga aan de slag :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De rockshox handleiding al gelezen? (Jaja ik weet dat vele kerels die dingen niet lezen, is mij niet vreemd :wink: Maar soms staan er nuttige dingen in :bier: )

Vanaf bladzijde 21
A B
The fork rebounds too quickly causing a 'pogo' effect where the wheel bounces off of the terrain unpredictably. Traction and control are decreased.
The fork crown and handlebars are forced upward after the wheel bounces off of the ground. Rider weight may shift upward and back uncontrollably.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik heb hem al verzet het gaat nu beter het was eerst net een lauf met de snelle rebound
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ga eens rijden met de rebound volledig traag en dan volledig snel en dan eens in het midden. Dan kan je het verschil goed merken en herken je sneller problemen.
Plaats reactie