nieuwe sid worldcup doet niet wat ik wil?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jouke74 schreef: ma 27 juli 2020, 00:44 Rebound eens wat minder snel zetten idd, hij bounced nu te direct terug en heeft waarschijnlijk niet eens kans om de juiste tijdsduur in te veren. Als het wiel een boomwortel raakt veert ie in, en dan voordat je de boomwortel over bent is ie al weer uitgeveerd. Vervolgens is je wiel over de wortel en valt omlaag wat dus ook weer een in en uit vering geeft. Je wil met 1 veerbeweging over de wortel niet 2. Daarnaast waarschijnlijk ook een gebrek aan grip in de bocht.
Dit is niet helemaal correct, tijdens het inveren zal hij niet omhoog schieten. Maar net na het hoogste punt zal hij wel te snel en daardoor te ver uitveren waardoor je te hoog in het volgende (lagere) stuk komt, en dat wordt steeds erger bij meerdere elkaar opvolgende hobbels.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Moet de vork ook niet een beetje inlopen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

japie carbon schreef: do 30 juli 2020, 09:27 Ga eens rijden met de rebound volledig traag en dan volledig snel en dan eens in het midden. Dan kan je het verschil goed merken en herken je sneller problemen.
Precies dit, even de tijd voor nemen. Mooiste is ergens een stukje opzoeken waar je het mooi kunt testen. Worteltapijtje, lange trap etc.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dice Oldskool schreef: do 30 juli 2020, 15:28
japie carbon schreef: do 30 juli 2020, 09:27 Ga eens rijden met de rebound volledig traag en dan volledig snel en dan eens in het midden. Dan kan je het verschil goed merken en herken je sneller problemen.
Precies dit, even de tijd voor nemen. Mooiste is ergens een stukje opzoeken waar je het mooi kunt testen. Worteltapijtje, lange trap etc.
Goeie tip inderdaad.
Disclaimertje erbij, let wel even op. Je zal niet de eerste zijn die door een slecht afgestelde voorvork zijn sleutelbeen breekt.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

japie carbon schreef: do 30 juli 2020, 09:36
Dit is niet helemaal correct, tijdens het inveren zal hij niet omhoog schieten. Maar net na het hoogste punt zal hij wel te snel en daardoor te ver uitveren waardoor je te hoog in het volgende (lagere) stuk komt, en dat wordt steeds erger bij meerdere elkaar opvolgende hobbels.
Ik schrijf ook niet dat ie omhoog schiet, alhoewel dat bij sommige vorken die ik had er wel erg op leek met de rebound op 0. Het was trouwens meer als illustratie om aan te geven wat fout gaat.

Maar goed blijkbaar moet er weer iemand overheen pissen. Mag thuis op het toilet blijkbaar niet ...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik betwijfel het of de Sid plush aan gaat voelen als je eroverheen gaat pissen. :winkie:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jouke74 schreef: do 30 juli 2020, 22:05
japie carbon schreef: do 30 juli 2020, 09:36
Dit is niet helemaal correct, tijdens het inveren zal hij niet omhoog schieten. Maar net na het hoogste punt zal hij wel te snel en daardoor te ver uitveren waardoor je te hoog in het volgende (lagere) stuk komt, en dat wordt steeds erger bij meerdere elkaar opvolgende hobbels.
Ik schrijf ook niet dat ie omhoog schiet, alhoewel dat bij sommige vorken die ik had er wel erg op leek met de rebound op 0. Het was trouwens meer als illustratie om aan te geven wat fout gaat.

Maar goed blijkbaar moet er weer iemand overheen pissen. Mag thuis op het toilet blijkbaar niet ...
Oeps, met het verkeerde been uit bed gestapt??

en dan voordat je de boomwortel over bent is ie al weer uitgeveerd. Ik reageerde hier op, ik bedoelde het niet als kritiek, maar meer ter verduidelijking. De vering techniek is en blijft lastig.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

japie carbon schreef: vr 31 juli 2020, 06:55
en dan voordat je de boomwortel over bent is ie al weer uitgeveerd. Ik reageerde hier op, ik bedoelde het niet als kritiek, maar meer ter verduidelijking. De vering techniek is en blijft lastig.
En dan nog een keer commentaar begrijpt ook duidelijk de hint niet, en nee, na 10:00 's avonds ben ik al wat langer uit bed. :winkie:

Een vork zonder rebound demping is als een pogo stick. De energie die je er in stopt moet er ook weer uit, dat is natuurkunde. De techniek zit in het demper deel om dat gecontroleerd te doen. Had beter deze video gelijk moeten posten.

https://m.youtube.com/watch?v=6b074bK7Ue8

Duidelijker kan bijna niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, het is duidelijk uitgelegd. Maar het blijft theorie, en zo moeilijk is die niet te begrijpen.
Sterker nog, ik zou dat zelf prima op die manier kunnen uitleggen.

Wat wel lastig is -vind ik tenminste- is in de praktijk bepalen wanneer je nou precies de beste setting van de betreffende vork te pakken hebt. Ik voel het verschil tussen een of twee klikjes meer of minder rebound dus niet, en ik vermoed dat dat voor de meesten geldt (hoewel, je leest hier soms over wizards die zelfs voelen of de noppen van hun banden niet twee millimeter te ver uit elkaar staan... :roll: ).

En als je de beste setting te pakken hebt, of die dan wel goed is of dat het niet nog beter kan door wat finetuning door iemand die weet waar hij mee bezig is. Niet elke vork is voor iedereen perfect in te stellen, met name als je gewicht buiten dat van de grote gemene deler valt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie