Van non boost frame naar boost frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Frame gescheurd, nieuwe frames zijn allemaal boost (Nw frame bijvoorbeeld). Welke onderdelen kunnen over van oude naar nieuwe frame?
-Achternaaf, nu 142mm, kan met deze Boostinator over gezet worden? (Hope Pro EVO naaf)
-Race Face dEUS crankset, werkt nu met 2mm spacers, rest er 1mm verschil.
-kettingblad 36T, past niet want max is 30T?
-bottom bracket, is nu 73mm, dat is in nieuwe frame gelijk gebleven?
Belangrijkste:
-mijn voet, die komt links al tegen de liggende achtervork. Boost frame is 3mm breder dus dat zorgt voor bovenmatige slijtage van frame en schoen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn mooiere en goedkopere142->148 (universele) adapters voor je achternaaf.
Je gewowe crank kan bijna altijd in een boost frame. Kettinglijn wordt er zelfs beter van, maar erg dikke achterbanden (dikker dan wat er in je oude fiets paste) komen wel erg dicht bij je ketting als je in de 1e versnelling rijdt.
Maar als je meer ruimte voor het voorblad nodig hebt biedt een boost crank uitkomst.
De ruimte voor je voet wordt meer bepaald door de q-factor en niet specifiek door boost of non boost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: zo 2 augustus 2020, 21:10 -mijn voet, die komt links al tegen de liggende achtervork. Boost frame is 3mm breder dus dat zorgt voor bovenmatige slijtage van frame en schoen?
Ligt er een beetje aan waar het frame buigt en hoe dik de buizen zijn. Niet direct te zeggen dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Aangezien het permanent zal zijn, is het niet gewoon handiger op een boost naaf over te stappen?

Voir een reserve set, mwah...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Budgettair gezien permanent niet.

Hope heeft zelf een boost conversiekit in het assortiment
Afbeelding.
Uitdaging minder, fijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 2 augustus 2020, 21:10 -bottom bracket, is nu 73mm, dat is in nieuwe frame gelijk gebleven?
De Cube die je linkt heeft een DUB-crank, maar dat wil volgens mij niet persé zeggen dat het frame ook een 73mm schroefdraadbracket heeft. Er zijn namelijk ook DUB-lagers voor pressfit frames...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Meten is weten. De breedte van de achterbrug van mijn mtb is gelijk aan die van een boost mtb. Ook de afstand tussen crank en hart achterbrug is gelijk.

Probleem solved. Nieuwe frame kan bestelt worden.
Plaats reactie