SRAM Guide RSC 2016 remmen hebben hoogtevrees?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik was op vakantie in Bad Kleinkirchheim Karinthie, op 1000meter hoogte. Fantastische flow trail afdaling daar, van ruim 2.000meter naar 1.000 meter! Maar dat ter zijde. Thuis remde mijn fiets prima, al lopen de blokjes altijd iets aan. In Oostenrijk haalde ik mijn fiets van de auto en de remmen stonden zo goed als vast. De lokale fietszaak wist zich er geen raad mee. Ze zeiden een uur aan de fiets gesleuteld te hebben maar konden het probleem niet oplossen. Maar terug thuis deden de remmen het gewoon weer. Hebben mijn SRAM Guide RSC remmen last van hoogtevrees? Meest simpele verklaring lijkt mij lucht in het systeem, maar dat zou de fietszaak er toch wel uitgehaald kunnen hebben? Of ze hadden het gewoon te druk en hebben ze mij voor de gek gehouden?
Laatst gewijzigd door Classic Biker op wo 3 februari 2021, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Waren het niet SRAM levers/zuigers (Guides in het bijzonder) die uitzetten door hitte en dan vast komen te zitten? Hoe warm was het daar/in de auto?

https://singletrackworld.com/forum/topi ... -the-heat/
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Fiets stond achter op de drager. Het was daar wel lekker warm, zo'n 27 graden. Maar in Nederland niet veel lager. Het probleem deed zich gelijk voor, dus met nog koude remmen. Ik heb natuurlijk wel geprobeerd om ze los te krijgen door te rijden en te remmen, maar het werd alleen maar erger.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Hoogstwaarschijnlijk beruchte hitte probleem. Is hier op forum meer over te vinden ook. Bij mij was kamertemperatuur in winter al teveel. Pas na tijdje in de vriezer zetten deden mijn RS het weer voor even. Die omgevingshitte die nodig is is dus relatief.

Heb ze uit elkaar gehaald en oogeschuurd en dat hielp. Liggen nu in kast als back-up.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Nu lees ik het ook in eerdere berichten, een soort van Sram fabrieksfout. Lekker is dat, loop je natuurlijk precies tegenaan op vakantie. De reparatie ziet er ook niet zo heel makkelijk uit als je niet zo handig bent. Victor, je schrijft dat je de reparatie uitgevoerd hebt en de levers nu als reserve hebt liggen. Heb je voor je fiets dan nieuwe levers gekocht? Ik zie ook dat er op bepaalde sites nieuwe 2nd generation binnenwerken te koop worden aangeboden. Die aanbieders kennende vraag ik mij af of deze inderdaad nog leverbaar zijn. Maar hoe weet ik nu dat ze passen bij mijn levers?
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de kunststof zuiger vervangen door eentje van metaal. Worden op ebay enz. aangeboden.
Daarna nooit meer last van gehad. Het opschuren vond ik niet zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Classic Biker schreef: di 4 augustus 2020, 09:43 Nu lees ik het ook in eerdere berichten, een soort van Sram fabrieksfout. Lekker is dat, loop je natuurlijk precies tegenaan op vakantie. De reparatie ziet er ook niet zo heel makkelijk uit als je niet zo handig bent. Victor, je schrijft dat je de reparatie uitgevoerd hebt en de levers nu als reserve hebt liggen. Heb je voor je fiets dan nieuwe levers gekocht? Ik zie ook dat er op bepaalde sites nieuwe 2nd generation binnenwerken te koop worden aangeboden. Die aanbieders kennende vraag ik mij af of deze inderdaad nog leverbaar zijn. Maar hoe weet ik nu dat ze passen bij mijn levers?
Ja een cruciale fabrieksfout van sram. Ik heb niets nieuws gekocht van sram. Ik heb die zuigers een beetje rondom geschuurd waardoor ze dus niet meer klem komen te zitten na het indrukken. Daarna gewoon weer alles in elkaar gezet. Er zit een klote veer in die hendel waarbij je zonder de juiste tang behoorlijk wat tijd kan verliezen of hem zelfs er helemaal niet uit/in krijgt. Dat was zeer irritant ja.
Of die nieuwere binnenwerken prima erop passen durf ik je niet te zeggen. Maar op ebay zijn ze van metaal te vinden zoals Scottie2000 aangeeft en het schijnt dat vele anderen dat ook zo hebben opgelost. Ik heb ze zelfs op alixpress gezien destijds. Ik heb mijn remmen pas na een tijd uit elkaar gehaald en toen had ik al een ander remset gekocht. Ik heb toen een beetje het vertrouwen erin verloren en al mijn fietsen hebben nu shimano.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik vond alle noodzakelijke info via google, gezocht op "sram guide lever rebuild piston"
Op Ali staat de titanium versie voor enkele Euro's. Idem voor Ebay en Amazon.
Je moet alleen ff checken of je de korte of lange versie nodig hebt.

Er is een tooltje van SRAM voor de demontage:
https://www.bikester.nl/sram-guide-asse ... 51514.html
Uiteraard ook ergens anders te koop

Het spul zit redelijk logisch in elkaar.
Moet wel te doen zijn met de youtube filmpjes of afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ze zijn de aanpassing wel waard, had ze op mijn Nomad en tijdens 4 dagen bikepark met lange afdalingen (van 3000m naar 1200m) heb ik echt nul fading ervaren.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik heb hetzelfde gehad, ook gewoon even uit elkaar gehaald, voorzichtig opgeschuurd.
Aan 1 kant zit een dunner uitsteeksel, dat past prima in de kop van de boormachine, waterproof schuurpapier erbij en rustig opschuren en een paar keer passen hoe de zuiger heen en weer glijdt met veer, daarna geen problemen meer aan gehad.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Heren, bedankt voor de top adviezen! Ik heb een setje besteld via Aliexpress. Volgens de Chinese leverancier moest ik de korte versie hebben. Bizar toch dat Sram in alle talen zwijgt en dat je de oplossing in China moet vinden.
Tooltje is uitverkocht bij Bikester. Elders wel gevonden, maar door hoge verzendkosten wordt zo'n tooltje wel duur voor eenmalig gebruik. Althans, dat hoop ik. Is het tooltje echt nodig?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Je zou je verkopende fietsenmaker ook kunnen vragen contact te leggen met sram. Leverde in mijn geval vier nieuwe remhendels op waarna het probleem niet meer is opgetreden. Remmen waren uit de garantie, maar werd erkent als niet goed en weg geschreven onder coulance.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Classic Biker schreef: ma 3 augustus 2020, 23:05 Fiets stond achter op de drager. Het was daar wel lekker warm, zo'n 27 graden. Maar in Nederland niet veel lager. Het probleem deed zich gelijk voor, dus met nog koude remmen. Ik heb natuurlijk wel geprobeerd om ze los te krijgen door te rijden en te remmen, maar het werd alleen maar erger.
Zwarte hendels in het zonnetje achterop de auto. Temperatuur loopt dan behoorlijk op. Ik spreek uit ervaring. Thuis nooit last gehad en op vakantie elke morgen ellende. Na over de oorzaak van het probleem gelezen te hebben de fiets in de schaduw geparkeerd aan de andere kant van de vouwwagen zodat de morgenzon er niet meer aankwam. Probleem opgelost, althans voor even. Werd na verloop van tijd echter steeds erger. Dus heb ze uiteindelijk vervangen door setje Hopes.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Peter243 schreef: di 4 augustus 2020, 15:34 Je zou je verkopende fietsenmaker ook kunnen vragen contact te leggen met sram. Leverde in mijn geval vier nieuwe remhendels op waarna het probleem niet meer is opgetreden. Remmen waren uit de garantie, maar werd erkent als niet goed en weg geschreven onder coulance.
Hier hetzelfde, 2 nieuwe sets gekregen (fully en hardtail) en geen problemen meer gehad
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Plaats reactie