kettingen rouleren - quick link steeds vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Misschien wat off-topic, maar ik durf het toch te vragen: hoe haal ik uit een x12 Shimano ketting de pin eruit mocht onverwacht de ketting stuk gaan onderweg? Soms is een schakel verbogen en moet die worden verwijderd voordat ik een quick link kan gebruiken. Lukt dat met een kettingpons die voor max x11 is ontworpen?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Heb onlangs nog Shimano XT 12speed ketting ingekort. Dat ging gewoon met een standaard kettingpons bij mij.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

rokl schreef: wo 5 augustus 2020, 19:00 Misschien wat off-topic, maar ik durf het toch te vragen: hoe haal ik uit een x12 Shimano ketting de pin eruit mocht onverwacht de ketting stuk gaan onderweg? Soms is een schakel verbogen en moet die worden verwijderd voordat ik een quick link kan gebruiken. Lukt dat met een kettingpons die voor max x11 is ontworpen?
Probeer even of je ketting in de pons past, het enige wat er zou kunnen zijn is dat de nokjes op de pons te breed zijn om de ketting fatsoenlijk overheen te leggen.
Ook een goeie, als je een keer een nieuwe ketting in moet korten, probeer het dan met dat kleine kloteponsje op je multitool ipv dat fijne lompe ding wat al jaren in je gereedschapskist ligt. Kom je er in ieder geval niet op het verst van de route in de stromende regen achter dat je niet genoeg kracht kan zetten met dat kleine ding of dat die bandenlichter die ook de hefboom van de pons moet voorstellen afbreekt ;) Gelukkig geen ervaring mee, mijn vrouw was zo snugger om een keer aan te geven dat ze eigenlijk geen idee had wat ze onderweg zou moeten doen bij panne dus hebben we dit een keer getest tijdens onderhoud.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 augustus 2020, 23:12 De Quicklink of Powerlink of hoe je het noemt blijft bij je de ketting.
Iedere ketting zijn eigen link.
Die link gebruik je telkens opnieuw, maar alleen bij die ene ketting.
De andere ketting heeft zn eigen link.
+1 De oude neem ik mee voor onderweg, deze klikken net wat makkelijker in elkaar (onderweg wel zo makkelijk).
En je hebt nog wat bij je om weg te geven.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou dat in elkaar klikken is gewoon trappen. Dat lukt met ee nieuwe ook wel.

Ik wissel ook kettingen. Ik doe het gewoon op gevoel, merk ik dat de ketting heel makkelijk slijt of open gaat dan vervang ik de quicklink.
Als ze losschieten doen ze dat bij extreem schakelen.

Meestal gebruik ik uiteindelijk twee quicklinks op een kettingleven. Al moet ik erbij zeggen dat ik bv mijn set op de racer al ruim 1000km per ketting langer doorrijd de de 1.0 aanduiding op de kettingmeter.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Rasmazzer schreef: ma 3 augustus 2020, 22:53 Als je op een ketting met 500km een nieuwe quick link steekt, dan is die link wel niet mee uitgerokken. Kan dat narigheid geven?
Bij een ketting heb je te maken met slijtage van de kettingrollen en de pennen. Met een quick link vervang je alleen een stel pennen. Dat is waarschijnlijk maar een minimale bijdrage aan het geheel. Dus daar zal je met die ene quick link niet veel last van hebben.

Overigens gebruik ik quick links ook meerdere keren. Zodra ik merk dat hij wel erg makkelijk los gaat bij onderhoud, vervang ik hem. Hoewel dan meestal de ketting ook al een heel eind op is.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Cube-Elite schreef: do 6 augustus 2020, 13:46 Nou dat in elkaar klikken is gewoon trappen. Dat lukt met ee nieuwe ook wel.

En dan zit je daar, met natte handen in de blubber. Een kant haakt in de andere kant nier, dan moet de boel weer los.
Ik gebruik onderweg liever een oude.
gcjm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 januari 2020, 21:02

Heeft iemand ervaring met onderstaande chainlink icm 12speed ketting van Shimano? Er wordt wel makkelijk gesteld dat het allemaal compatibel is maar is dit ook zo?

https://www.bol.com/nl/p/herbruikbare-g ... oductImage
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zou een Duitse webshop niet goedkoper zijn?
Je hebt er eigenlijk minstens 3 nodig.
1 per ketting en 2 bij je gereedschap.
Samen met een stukje ketting (overgehouden bij het inkorten) kan je dan onderweg je ketting repareren.
Moet je ook wel een goede kettingpons in je multitool hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gcjm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 januari 2020, 21:02

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 19 augustus 2020, 12:54 Zou een Duitse webshop niet goedkoper zijn?
Je hebt er eigenlijk minstens 3 nodig.
1 per ketting en 2 bij je gereedschap.
Samen met een stukje ketting (overgehouden bij het inkorten) kan je dan onderweg je ketting repareren.
Moet je ook wel een goede kettingpons in je multitool hebben.
Even gekeken en je hebt gelijk. Dat scheelt een hoop. Thanks voor de tip!
Plaats reactie