Gripshift - speling bij schakelen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

Vanwege een duimblessure waardoor schakelen met een triggershifter even niet gaat heb ik de XT-shifter vervangen door een 11-speed GX gripshifter. Nu valt me op (en irriteert me enigszins) dat, alhoewel de shifter verder prima schakelt, er bij elke schakelactie er eerst een stukje loze slag is voordat er daadwerkelijk geschakeld wordt. De loze slag is ongeveer 5mm gemeten op de buitendiameter van de shifter, wat volgens mijn berekening neerkomt op grofweg 10 graden.
In het 3 x 9 tijdperk heb ik ook wel gereden met gripshift en kan me wel herinneren dat er altijd wel wat "speling" op de shifter zat, maar zoveel? En destijds heb ik er ook wel eens een versleten, maar toen schakelde het ook gewoon niet meer zoals het hoorde. Dat is nu dus niet het geval, alle versnellingen worden keurig gepakt.

De vraag is dus of ik er maar gewoon aan moet wennen of is er iets niet zoals het hoort te zijn. De gripshift is niet nieuw gekocht, maar op de stuurdoppen na ziet alles er nog prima uit.

Groeten, Gert
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb 3x9 Gripshit op 2x bikes en die werken bijzonder precies. Een kleine beweging aan het handvat resulteert meteen in beweging van de derailleurs.

Ik lees trouwens dat je een XT shifter hebt vervangen door een GX. Je kan NIET Shimano achterderailleur combineren met een SRAM shifter ivm andere ratio. Zoek maar eens op. SRAM met SRAM en dan alleen de juiste combi!
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Crapton schreef: wo 5 augustus 2020, 17:57 Ik heb 3x9 Gripshit op 2x bikes en die werken bijzonder precies. Een kleine beweging aan het handvat resulteert meteen in beweging van de derailleurs.

Ik lees trouwens dat je een XT shifter hebt vervangen door een GX. Je kan NIET Shimano achterderailleur combineren met een SRAM shifter ivm andere ratio. Zoek maar eens op. SRAM met SRAM en dan alleen de juiste combi!
Niet helemaal waar, met 10 speed was dat wel zo dacht ik
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

Crapton schreef: wo 5 augustus 2020, 17:57 Ik lees trouwens dat je een XT shifter hebt vervangen door een GX. Je kan NIET Shimano achterderailleur combineren met een SRAM shifter ivm andere ratio. Zoek maar eens op. SRAM met SRAM en dan alleen de juiste combi!
Theorie zegt wellicht dat het niet kan, de praktijk wijst uit dat het mixen van Sram en Shimano 11-speed prima gaat. Even los van de speling in de shifter schakelt het perfect, zonder aarzelen en zonder ratelen op het gewenste kransje.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar speling, dat betekent dus dat de kabel nog niet beweegt terwijl je al wel aan de shifter draait?
Zal thuis eens kijken, gevoelsmatig zeg ik dat ik in die zin geen speling voel bij mijn gripshifters.
(Twee bikes met 11-speed, een met 9-speed en allemaal gripshift).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

kermit schreef: do 6 augustus 2020, 12:48 Maar speling, dat betekent dus dat de kabel nog niet beweegt terwijl je al wel aan de shifter draait?
Klopt helemaal.
De eerste testrit zit er inmiddels op en zoals gezegd schakelt het verder prima. Wat me ook opvalt is dat het echt heel licht schakelt, alsof er nauwelijks weerstand is. In ieder geval veel minder dan ik me kan herinneren van de 9-speed 7.0 shifter van inmiddels ook al wel weer lang (15 jaar?) geleden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En dat klopt ook ;-)

Ik rijd met 11-speed gripshift op twee fietsen (GX en NX shifter, beiden GX derailleur) en met 9-speed op een andere fiets. Daar zit het toenmalige topspul op, X0 shifters en derailleur. De shifters en de kabels zijn nieuw, de derailleur in topstaat.
Toch haalt die combi het imo niet bij de eenvoudige NX-GX spullen op de andere fietsen. De kliks van 9-speed zijn veel harder (vooral bij het schakelen naar een kleiner kransje echt een harde knal :tong ), het draait net wat zwaarder. De kans op een klikje te veel schakelen is daardoor wel nul.

Die 11-speed gripshifters zijn dacht ik ook kogelgelagerd, zelfs de NX. "Rolling Thunder TM" in USA-marketingtaal, drie rijen kogeltjes. Sowieso heb ik het idee dat de verschillen tussen de verschillende gripshifters erg klein zijn, van de 9-speed heb ik zowel X7, X9 als X0 gebruikt en afgezien van het kleurtje en de vorm van de rubber lijken ze eigenlijk identiek.

Net even gechecked bij mijn fietsen, volgens mij reageert het spul vergelijkbaar snel als ik aan de shifter draai, zeg maar meteen :)
Van speling is imo geen sprake.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

Mooi dat het lichte schakelen dus klopt. Toch maar eens de boel er af halen en bekijken voor wat betreft de speling. Montage van de shifter is nou ook weer niet gecompliceerd te noemen, maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.

Maar niet nu, veel te warm...., dus wordt vervolgd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zitten de aanslagen van de buitenkabel in alle stops goed strak aan?
Als daar iets wat losjes zit ga je dat wel voelen. Al zou het zich wel moeten zetten na een paar keer schakelen waarna je gewoon de kabel wat bijstelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sram binnenkabel (1,1mm) in Shimano buitenkabel (1,2mm)?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 augustus 2020, 21:40 Sram binnenkabel (1,1mm) in Shimano buitenkabel (1,2mm)?
Buitenkabel is inderdaad Shimano. Binnenkabel zat bij de shifter, dus waarschijnlijk een Sram, maar dat weet ik niet zeker. Maar eens een Shimano binnenkabel proberen binnenkort, die ligt nog wel ergens in de schuur. Binnenkabel vervangen is minder werk dan de buitenkabel ivm kabel door het frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk niet dat dat invloed heeft, ik gebruik allerlei buitenkabels door elkaar en dikke kans dat er bij mij ook een Shimano buitenkabel op zit. Of een Jagwire, een Sram, een Clarks of een Campagnolo... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar de Sram binnenkabel is dus net iets dunner dan de rest.
Ik zeg ook maar wat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie