Remmen overzetten naar nieuwe fiets ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik ga morgen mijn nieuwe fiets ophalen. De remmen hierop zijn Shimano BR-MT200.
Op mijn oude fiets zitten Shimano SLX remmen.

Is t wijsheid om de SLX van +\- 6 jaar oud over te zetten naar de nieuwe fiets? Of is de techniek in die 6 jaar zo veranderd dat het niet de moeite waard is als je geen sleutelervaring aan fietsen hebt?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Gaat kabel in het frame?
Heb je een bleedkit. Kan zijn dat je deze nodig hebt. (Ontluchten)
Kabel lang genoeg
Etc...

IK zou zeggen maak eerst eens mooie rit met je nieuwe fiets. Dan kun je zelf waarschijnlijk goed beoordelen of het overzetten wat toevoegt aan de nieuwe fiets.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Schriemer schreef: vr 7 augustus 2020, 19:23 Ik ga morgen mijn nieuwe fiets ophalen. De remmen hierop zijn Shimano BR-MT200.
Op mijn oude fiets zitten Shimano SLX remmen.

Is t wijsheid om de SLX van +\- 6 jaar oud over te zetten naar de nieuwe fiets? Of is de techniek in die 6 jaar zo veranderd dat het niet de moeite waard is als je geen sleutelervaring aan fietsen hebt?
De SHIMANO ALTUS BL-MT200 is ideaal voor een groot aantal verschillende plattestuurfietsen en heeft remkracht die is afgestemd op beginners en een hendelbereik dat is ontworpen voor kleinere handen
Geen idee of dat is wat je wilt.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Mark-V schreef: vr 7 augustus 2020, 20:38
Schriemer schreef: vr 7 augustus 2020, 19:23 Ik ga morgen mijn nieuwe fiets ophalen. De remmen hierop zijn Shimano BR-MT200.
Op mijn oude fiets zitten Shimano SLX remmen.

Is t wijsheid om de SLX van +\- 6 jaar oud over te zetten naar de nieuwe fiets? Of is de techniek in die 6 jaar zo veranderd dat het niet de moeite waard is als je geen sleutelervaring aan fietsen hebt?
De SHIMANO ALTUS BL-MT200 is ideaal voor een groot aantal verschillende plattestuurfietsen en heeft remkracht die is afgestemd op beginners en een hendelbereik dat is ontworpen voor kleinere handen
Geen idee of dat is wat je wilt.
Nee, eigenlijk niet. Want ik heb nogal zoals ze het noemen kolenschoppen :lol:
Maar de SLX op mijn oude waren ook aan de kleine kant. Eigenlijk waren die op de nieuwe met de testrit net zo klein. Ging mij echt meer om of het de moeite waard was ivm kwaliteit van een zes jaar oude SLX beter zou zijn dan een nieuwe Altus.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Koban schreef: vr 7 augustus 2020, 19:31 Gaat kabel in het frame?
Heb je een bleedkit. Kan zijn dat je deze nodig hebt. (Ontluchten)
Kabel lang genoeg
Etc...

IK zou zeggen maak eerst eens mooie rit met je nieuwe fiets. Dan kun je zelf waarschijnlijk goed beoordelen of het overzetten wat toevoegt aan de nieuwe fiets.
Met de proefrit remde hij voor mij prima (ben dan ook een beginner na een aantal jaren niet gefietst te hebben..
punt is dat de verkoop van mn oude meegenomen is in het budget voor de nieuwe :winkie:
Dus die gaat morgen gelijk in de verkoop.

Maar zoals je al zegt.. de kabel gaat door het frame dus moet ik het laten doen en dan wordt het alweer een duur grapje om iets aan een splinternieuwe fiets te doen :(
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan tzt een setje andere, betere, Shimano hendels monteren.
Of een complete remset.
Zolang je maar onder SLX blijft kan je deze leidingen blijven gebruiken.
(SLX en hoger hebben een banjobout, dus andere leidingen)
Maar als het moet kan je de leidingen natuurlijk 'gewoon' vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kolenschoppen maakt niet uit, je remt toch maar met één vinger.
Het zou zomaar kunnen dat de basis rem de techniek heeft van de SLX van 6 jaar terug, want de XTR techniek van dit jaar is de XT techniek van volgend jaar, is de SLX techniek van dat volgende jaar enz.
Ik zou dus eerst goed testen wat je ervan vindt.
Plaats reactie