Achteras loopt stroef

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb aan het begin van dit seizoen mijn eerste mountainbike via marktplaats aangeschaft, omdat ik vanwege een blessure niet zoveel meer kan hardlopen. Totaal waardeloos qua timing, iedereen viel over elkaar heen om een fiets te kopen. Na een paar keer misgegrepen te hebben eindelijk een fiets te pakken gekregen! (2uur na plaatsen opgehaald... :o ) Het is een Cube Reaction Race uit 2018 geworden, volgens mij een aardige basis maar gaandeweg blijkt wel dat hij niet zo'n goed baasje gehad heeft als de verkoper deed voorkomen. Hier en daar roest, wat bijgeluiden en mijn eerste kennismaking met de steekas voor was direct aan gort. Ding zat veel te vastgedraaid en zonder enige smering, gelukkig kwam hij met wat WD40 aan de achterkant en een ingeslagen imbussleutel wel los. Voor mij een uitgelezen kans om niet alleen lekker door de duinen te knallen, maar ook op technisch vlak te leren & experimenteren. :)

Ik heb hem getrakteerd om een carbon stuur, mijzelf op een beter zadel, nieuwe remschijven + blokjes en ben nu mijn eerste set tubeless banden te monteren. Wat me opvalt is dat de achteras heel stroef draait. Voor voelt het soepel en is hij heel stil, maar de achteras maakt een naar/grindachtig geluid, gaat stroef en er zit een lichte speling op.

Over heel veel onderwerpen zijn talloze blogposts geschreven en youtube filmpjes gemaakt. Op het gebied van assen kan ik niet zoveel vinden. Is hier nog eer te behalen voor een amateursleutelaar, of kan ik hier beter mee naar de fietsenmaker?

De velgen die gemonteerd zijn, zijn Alexrims EX21, er staat verder niets op de as gedrukt dus vermoed dat Cube daar de besparing gemaakt heeft. :roll:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Aan je tekst op te maken vermoed ik dat je hier best uit gaat komen.
Er is best wat te vinden op Youtube over asonderhoud. Bijvoorbeeld deze
Ja, doei !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Eerst bepalen of het cup-cone of industrie lagers zijn.
Cup-cone demonteren goed reinigen en weer invetten en afstellen.
Industrielagers goed kijken naar de text op de rand van het lager. Eerste 4 cijfers bepalen maat en type lager. Daaropvolgende letters bepalen type afdichting, vet, speling, snelheidsindex etc. Voorzichtig demonteren om schade aan de naaf te voorkomen. Recht monteren en geen kracht op de binnenring van het lager zetten. Met beleid is het prima zelf te doen
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Waarschijnlijk cup-conus lagers en die zijn goed zelf te onderhouden. Hier een interessante link daarvoor:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Bedankt voor de tips & links! Via het youtube filmpje van Joepie kwam ik op deze ook tegen: https://www.youtube.com/watch?v=90XxoPHWbI4&t=23s

Ik denk dat ik wel een eind kan komen als ik het zo zie, maar ik mis nog wat gereedschap. De insteek die ik voor mijn cassete uit het oosten heb laten verschepen is geen XD versie (weer wat geleerd :)) en ik heb ook niet van de smalle steeksleutels. Weer iets nieuws om op te googlen :)
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb nog een vraag over het benodigde gereedschap, voor ik het verkeerde bestel. :-D

Er zit een 12 Speed SRAM XD cassette op, ik wist niet dat daar ook verschil in zat dus de cassette afnemer die ik uit China heb laten komen past niet. :roll: Past deze:
https://www.bikester.nl/965607.html

Zijn de benodigde conussleutels altijd dezelfde maat? De voorste heeft maat 19, maar ik krijg mijn steeksleutel niet op het achterste deel. Daar is mijn steeksleutel te breed voor. (en heb ook niet zo'n handige uitschuifmeter, moet ik toch eens aanschaffen)

Cheers! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, de maat van de conussen kan verschillen voor en achter. De borgmoer (aan de buitenkant) kun je vaak wel met een gewone steeksleutel doen, maar de conus zelf niet. Daar zit maar een smal plat kantje aan waar je echt een specifieke conussleutel voor nodig hebt.
Meten kan met een schuifmaat, ook wel "handige uitschuifmeter" genoemd ;-)

Ik heb zelf geen XD cassettes, maar wat ik zo snel zie is dat de tool inderdaad hetzelfde is voor Shimano HG en Sram XD dus dan zou die uit je linkje moeten passen.

Tip voor conussen afstellen: laat de cassette kant gewoon zitten, dus de borgmoer strak tegen de conus. De as trek je dan aan die kant uit de naaf. Hou er rekening mee dat de kogeltjes eruit kunnen vallen dus zet er even een oude afwasbak of zoiets onder om te voorkomen dat ze onder die kast van honderd kilo in de hoek rollen :D

Als de boel uit elkaar ligt en schoon is horen de kogelbanen glad en glimmend te zijn, als je allemaal kleine putjes ziet is het eigenlijk klaar. Het draait nog wel, maar zal nooit meer echt "smooth" worden. Eventueel nieuwe kogeltjes erin (kosten geen drol) en goed vet, en bij het monteren de lagers niet te strak afstellen. Beter een fractie aan de losse kant dan aan de strakke kant!
En bij het vastzetten van de snelspanner neemt de speling minimaal af, dus altijd checken hoe het draait met het wiel in de fiets/vork.

Verder moet er een kleine "opening" zitten in de rij kogeltjes, dus niet strak helemaal rond gevuld zijn. Dat je je niet vergist, kogeltjes niet geteld bij de demontage en dan bij het monteren denken dat er eentje ontbreekt... je zult de eerste niet zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

@Kermit, dank je wel! Ik heb 1 conussleutel en BBB lockplug besteld :-q
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Gelukt! De balletjes liggen weer in een verse laag vet. :-q

Afbeelding

Direcht ook een de nieuwe schijfrem achter gemonteerd. Hij loopt helemaal geruisloos. :-D
Plaats reactie