Fully - Main Pivot bout aandraaien

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb zo'n 1500km op mij Orbea Oiz.
Ik merkte daarstraks wat speling op de achterbrug. Ik heb de "main pivot axle" wat aangedraaid. Die mag normaal op 25 Nm aangedraaid worden en kon inderdaad beetje met de hand vaster zetten (zonder te overdrijven want voor 25 Nm heb ik geen momentsleutel). De speling is weg.

Is dat iets dat je best af en toe eens controleert? Dan moet ik misschien mij wel eens zo'n momentsleutel met hoger bereik aanschaffen.
Zou dat ook kunnen wijzen op wat speling op de "bushings"? Dan moet ik die pivot misschien eens uit elkaar halen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik check alle bouten geregeld; achterbrug, stuur(pen), remmen, balhoofd, steekassen, zadelpenklem, zadel, remschijven enz.
Hoort bij normaal onderhoud, en een momentsleutel kan dan handig zijn.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Zoals vermeld door Jamis, hoort bij het normale onderhoud. Ik doe wel een druppeltje loctite op de schroefdraad.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

En draai hem ook even goed vast, 25nm is best wel wat. Afhankelijk van hoe je dingen vastdraait uiteraard, maar dat zit bij mij wel in het hoekje van overdreven aandraaien :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En niet bij elke controle weer een slag geven maar voelen of het vast zit is voldoende.
"This species has amused itself to death"
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb een extra momentsleutel besteld. Ik had al eentje tot 14Nm, maar daar kom ik er niet mee.

Zoals ik het zie is de schroefdraad precies in het frame van de achterbrug bevestigd. Dat is dan soort moer dat ze erin persen? Je kan die ganse mail pivot set met axle, kapjes en afstandshouders bestellen, maar waar je dit dan moet indraaien zit er niet bij. Zal dus onderdeel van frame zijn?

Wil dat dus alleszins niet te zwaar aantrekken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het gaat juist kapot als het los zit...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie