Hallo,
Ik heb een haibike E-mtb en heb onlangs mijn ketting en tandwielen vervangen mits deze doortrapten, nu heeft dat voor een 250 km goed gewerkt maar nu trapt mijn kleinste tandwiel door als ik kracht moet zetten op de pedalen en dat enkel wanneer ik de ondersteuning aan heb staan (niet als ik heb op mijn montage standaard heb hangen). Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Alvast bedankt
probleem met doortrappen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je rijdt de meeste km's op het kransje met de minste tandjes, dat slijt als een idioot.
En bij versleten tandjes krijgt de ketting het ook zwaar, dus die slijt dan ook harder.
Als je een Shimano cassette hebt kan je de kleinste kransjes vaak apart vervangen.
Met wat geluk is je ketting nog goed en ben je voor een paar euro klaar.
Lange termijn oplossing is een groter voorblad, weet niet of dat zo maar kan op jouw ebike.
En bij versleten tandjes krijgt de ketting het ook zwaar, dus die slijt dan ook harder.
Als je een Shimano cassette hebt kan je de kleinste kransjes vaak apart vervangen.
Met wat geluk is je ketting nog goed en ben je voor een paar euro klaar.
Lange termijn oplossing is een groter voorblad, weet niet of dat zo maar kan op jouw ebike.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 10 augustus 2020, 15:40 Je rijdt de meeste km's op het kransje met de minste tandjes, dat slijt als een idioot.
En bij versleten tandjes krijgt de ketting het ook zwaar, dus die slijt dan ook harder.
Als je een Shimano cassette hebt kan je de kleinste kransjes vaak apart vervangen.
Met wat geluk is je ketting nog goed en ben je voor een paar euro klaar.
Lange termijn oplossing is een groter voorblad, weet niet of dat zo maar kan op jouw ebike.
Ik heb de 3 kleinste shimano tandwielen en ketting ( Wippermann Connex 11 sE ) vervangen , voorste tandwiel is ook pas nieuw (xduro 20t RVS tandwiel, OA dat wat ook op de speedpedelecs staan).
Ik heb daar 2 fietstochten mee gemaakt van 100 km, 3e keer trapt ie enkel door als ik kracht moet zetten
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Te lange ketting zou nog kunnen? Laten doen of heb je het zelf gedaan? Zit je kransje goed? De laatste kan een beetje scheef draaien als je hem erop zet. Of mogelijk een lockring voor 12T gebruikt? Dat gaat ook niet zo lekker
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
20x11 is op generatie 2 Bosch motoren gelijk aan 50x11 op een normale versnelling. Dat is dus waarmee Sagan in de sprint zo'n 65km/h mee rijdt. Ik denk dat je beter met een wat hogere trapfrequentie kan gaan rijden, oftewel een lichtere versnelling. Bij lage trapfrequentie en hoge kracht neemt het koppel op je achteras extreem toe, met als gevolg extreme slijtage. En doordat je die krachten ook nog eens probeert over te brengen op het kleinst mogelijke oppervlak, 20 voor 11 achter is de druk op dat kleine oppervlak enorm, met wederom meer slijtage.
Natuurlijk moet alles technisch correct gemonteerd zijn en moet je alles uitsluiten wat bij kan dragen aan de slijtage, maar dit is niet een versnelling waarin je veel hoort te fietsen. Doe je dat toch dan zul je slijtage voor lief moeten nemen.
Natuurlijk moet alles technisch correct gemonteerd zijn en moet je alles uitsluiten wat bij kan dragen aan de slijtage, maar dit is niet een versnelling waarin je veel hoort te fietsen. Doe je dat toch dan zul je slijtage voor lief moeten nemen.
Ketting zelf gelegt (tutorial van parktool gevolgt op yt)hanjovdberg schreef: ↑ma 10 augustus 2020, 21:13 Te lange ketting zou nog kunnen? Laten doen of heb je het zelf gedaan? Zit je kransje goed? De laatste kan een beetje scheef draaien als je hem erop zet. Of mogelijk een lockring voor 12T gebruikt? Dat gaat ook niet zo lekker
Ketting op grootste tandwielen + 2 schakels. Zal de krans ook nog eens nakijken
Ik fiets ook veel op de weg. Dit is de derde keer dat ik het heb vervangen, vorige keren had ik daar geen last van toen die vernieuw warenbartsince1975 schreef: ↑ma 10 augustus 2020, 22:17 20x11 is op generatie 2 Bosch motoren gelijk aan 50x11 op een normale versnelling. Dat is dus waarmee Sagan in de sprint zo'n 65km/h mee rijdt. Ik denk dat je beter met een wat hogere trapfrequentie kan gaan rijden, oftewel een lichtere versnelling. Bij lage trapfrequentie en hoge kracht neemt het koppel op je achteras extreem toe, met als gevolg extreme slijtage. En doordat je die krachten ook nog eens probeert over te brengen op het kleinst mogelijke oppervlak, 20 voor 11 achter is de druk op dat kleine oppervlak enorm, met wederom meer slijtage.
Natuurlijk moet alles technisch correct gemonteerd zijn en moet je alles uitsluiten wat bij kan dragen aan de slijtage, maar dit is niet een versnelling waarin je veel hoort te fietsen. Doe je dat toch dan zul je slijtage voor lief moeten nemen.