Geen freewheel bij Pinion / Gates

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Arthur Rietveld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:30

He luitjes. Ik post hier nauwelijks, maar volgende lijkt me toch echt een vraag voor jullie. :-D

Ik ben bezig een mtb met pinion en belt te bouwen. Ik moet de tandwielen en riem nog kopen, maar ben er nog niet uit wat ik wil qua freewheel.
Ik heb nu een wiel met tread-on achtertandwiel setup. Thead-on freewheel is nogal prijzig. Nu is een pinion fiets toch al niet goedkoop, maar ik wil eerst nog ff uit zoeken of pinion me Uberhaupt bevalt.

Nu heeft de pinion gearbox zelf ook een freewheel functie, maar in de manual staat expliciet vermeld dat je niet zonder freewheel mag rijden. Nu vraag ik me alleen toch af waarom niet. Ik kan me niet voorstellen dat het technische problemen op levert aan de bak. Het enige echte probleem lijkt me dat je riem/ketting altijd loopt als je wiel draait. Als er dan een tak in komt staat je wiel ineens stil en kan je op je bek gaan.

Is het een enorm probleem om, eventueel slechts een tijdje, zonder freewheel te rijden zodat je ketting/riem altijd loopt?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Geen vrijloop achter betekent dat je bij afdalen een draaiend kettingblad naast je stilstaande benen hebt.

En ik weet niet in hoeverre de vrijloop van de Pinion gesmeerd wordt als er niet getrapt wordt.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

zeroground schreef: ma 10 augustus 2020, 09:08Geen vrijloop achter betekent dat je bij afdalen een draaiend kettingblad naast je stilstaande benen hebt.
En stel je even voor wat er zoal gebeuren kan als je broekspijp of schoenveter daarin verstrikt raakt.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meestal gebruiken ze een singlespeed naaf van Hope (herrie) of DT(stil).
Lijkt me verstandig de aanwijzing vd fabrikant op te volgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie