DT Swiss 350 voornaaf piept

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik dacht dat het mijn remmen waren, maar als ik met mijn vingers in de naaf aan de lagers draai hoor ik licht gepiep. Had dat onderweg al eens opgemerkt tijdens het rijden. Wiel draait op zich vlot. Het is ook niet echt schuren dat de lagers doen, gewoon een licht muis gepiep.

Iemand een idee hoe te verhelpen? Ongeveer klein 2000km met die wielen, zou toch nog niet mogen zijn (zeker omdat ik echt modder vermijd met die fiets).
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Zou misschien niet mogen maar het is toch echt een teken dat het lager gaar is.
Volgens mij (kan inmiddels anders zijn) zitten er stalen lagers in de 350 naven, zou je dus meteen kunnen upgraden naar RVS.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een gaar lager kun je voelen met je vinger erin, loopt korrelig en/of heeft speling. Heeft het geen speling en loopt het soepel is het niet gaar ;-)
Is het niet gewoon een droge rubber afdichting die het piepen veroorzaakt? De endcaps hebben bijvoorbeeld een rubber ring, die moet wel een beetje vet zijn.

Overigens vind ik RVS lagers niet echt een upgrade, met goed onderhoud roest een gewoon lager ook niet en de slijtvastheid is in theorie zelfs beter dan bij RVS.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de 350 moet je de endcaps verwijderen omde lagers goed te kunnen voelen.
Maar grote kans dat de lagers gaar zijn, vooral als je de fiets graag poetst.
Maar misschien zit er rommel tussen de endcap en de naaf?

Ik ben trouwens geen fan van RVS lagers, zijn zachter dan stalen lagers.
En veel duurder.
Stalen lagers kunnen roesten, maar dat kan je tegengaan door watervast vet te gebruiken tussen endcap en lager.
RVS lagers slaan in daar kan je niets tegen doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Rasmazzer schreef: wo 19 augustus 2020, 22:40 Wiel draait op zich vlot. Het is ook niet echt schuren dat de lagers doen, gewoon een licht muis gepiep.
Klinkt mij bekend in de oren. Mijn voorwiel begon te piepen enige tijd nadat ik de Fox QR steekas had vervangen door een niet Fox steekas, en het piepen is alleen met de niet Fox steekas. :~ Toen ik de endcaps verwijderde om de lagers te controleren zag ik schuurplekken op de endcap en de borging. Oorzaak gevonden, deze schuren op elkaar in en veroorzaken zo de piep :evil: . Als ik de Fox steekas bekijk heeft deze overal dezelfde diameter, de niet Fox is in het midden dunner. Echt onderzocht heb ik het nog niet (ik ga liever fietsen :winkie: ) maar mijn vermoeden is dat deze verjonging voor de problemen zorgt.

Succes met het verhelpen van deze piep :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Drupje olie op de seals?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 augustus 2020, 21:54 Drupje olie op de seals?
Werkte een paar minuten, een likje vet iets langer :((
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Rasmazzer schreef: wo 19 augustus 2020, 22:40 Ik dacht dat het mijn remmen waren, maar als ik met mijn vingers in de naaf aan de lagers draai hoor ik licht gepiep. Had dat onderweg al eens opgemerkt tijdens het rijden. Wiel draait op zich vlot. Het is ook niet echt schuren dat de lagers doen, gewoon een licht muis gepiep.

Iemand een idee hoe te verhelpen? Ongeveer klein 2000km met die wielen, zou toch nog niet mogen zijn (zeker omdat ik echt modder vermijd met die fiets).
Heb je de oorzaak inmiddels kunnen vinden?
Plaats reactie