DT 350 ratelt ongelijkmatig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Mijn ratelt ook niet monotoon. Het is meer een soort van krekel. Er zit een hele kleine slag in mijn wiel en de ratel gaat hierin mee zo te zeggen. Zelfs het ventiel kan dit veroorzaken. Niets ernstigs. Af en toe onderhoud kan geen kwaad echter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het geluid gaat een beetje op en neer, met een golfbeweging.
Maar als het erg ratelt, dan is het hoog tijd om te smeren.

Je kan kogellagervet mengen met olie.
DT gebruikt witte Molykote MP en Mobil ATF olie, heb ik ooit ergens gelezen.
De ATF olie geeft de roze kleur.
Mengen tot er een papje ontstaat, beetje als dikke yoghurt, of kwark of hangop.
Met dik vet (of zonder vet !), gaan de ratchets te traag en grijpen ze niet goed in elkaar.
Dan zijn ze snel glad, moet je verder lopen en nieuwe kopen.
Dus beter smeren met dunne smurrie en wat minder herrie.
Als je herrie wilt, kan je beter een Hope kopen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Hij maakt niet overdreven veel herrie alleen wat meer dan in begin.
Ging mij meer om het golvende geluid, dit was bij mij niet bekend

Ik heb dat rode vet van dt swiss besteld (volgens mij toch wat dikker dan dikke yoghurt)
Als die binnen is zal ik eens de boel uit elkaar halen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, klopt, is dikker. Ik heb het nog wat verdund n.a.v. een topic op mtbr.com.
En omdat het dan ook in mn Hope naaf kan, wordt die ook wat stiller van.
(Hope gekocht vanwege de techniek, niet vanwege de herrie)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Mijn naafgeluid golft ook. Irriteert me mateloos maar het lijkt niet op te lossen buiten de hele naaf vervangen
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 augustus 2020, 13:32 Ja, klopt, is dikker. Ik heb het nog wat verdund n.a.v. een topic op mtbr.com.
En omdat het dan ook in mn Hope naaf kan, wordt die ook wat stiller van.
(Hope gekocht vanwege de techniek, niet vanwege de herrie)
Moch ik dat willen, waarmee kan ik het dan het beste verdunnen
Ps. Wilde destijds eigenlijk ook een hope maar dat ging niet met centerlock of zoiets
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met ATF olie.
Ik heb 85W versnellingsbak olie gebruikt, kan ook.
Olie die bedoeld is om tussen tandwilen te werken heeft EP dopes, die werken ook op je je star ratchet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 augustus 2020, 16:44 Met ATF olie.
Ik heb 85W versnellingsbak olie gebruikt, kan ook.
Olie die bedoeld is om tussen tandwilen te werken heeft EP dopes, die werken ook op je je star ratchet.
Heb er geen verstand van maar ik zie 2 verschillende
85W-90 versnellingsbak olie
85W-140 versnellingsbak olie
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Waarom zou je een lagere viscositeit gebruiken dan de fabrikant van de naaf voorschrijft?
Al die zogenaamde drag-problemen (dat de zaak gaat plakken) hebben er louter en alleen mee te maken dat mensen denken dat ze een hele pot erin moeten proppen. (De enkelen die in Siberie, Alaska en op de Noordpool wonen daargelaten, flinke kou kan uiteraard de viscositeit flink verhogen)

Gewoon netjes schoonmaken en dun en gelijkmatig insmeren en dat vooral ook regelmatig doen.
Met deze toolless naven sowieso een spreekwoordelijk piece of cake.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het speciale vet van DT is natuurlijk prima.
Anders waren er de afgelopen 20 jaar heel veel problemen geweest ;)
Ik heb een klein beetje 85w90 synthetische olie gebruikt.
Aangespoord door wat ik las over koude op mtbr en advies dat ik kreeg van Hope om mn naaf stiller te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 augustus 2020, 22:06 Het speciale vet van DT is natuurlijk prima.
Anders waren er de afgelopen 20 jaar heel veel problemen geweest ;)
Ik heb een klein beetje 85w90 synthetische olie gebruikt.
Aangespoord door wat ik las over koude op mtbr en advies dat ik kreeg van Hope om mn naaf stiller te maken.
Je leest wel eens over bevroren hubs maar als je dan doorvraagt dan is dat vaker het gevolg van ofwel gebrekkig onderhoud (water, modder) ofwel verkeerd wassen, ofwel te veel smeermiddel waardoor de ratchet gaat “plakken“ maar feitelijk zelden a.g.v. een toenemende viscositeit door de lagere temperatuur.

Voorbeeldje voor “een“ motorolie.
Een temperatuurdaling van 20°C naar 10°C leidt al tot een bijna dubbel zo hoge viscositeit.
Bij nog eens een daling met 30°C (naar -20°C) is van diezelfde motorolie de viscositeit al ruim 20 keer hoger als bij 20°C
Andersom, bij een temperatuurs- verhoging van 20 naar 100°C is de viscositeit van de betreffende motorolie meer dan 20x lager dan bij 20°C!
(maar dat zijn voor een fiets wel extreme bedrijfstemperaturen)

Nu zegt bovenstaande niet zo heel veel, uiteindelijk niet alle smeermiddelen zijn in dezelfde mate temperatuurgevoelig. (maar ze zijn het dus wel in zekere en significante mate)
Dit betekent dat een constructeur/fabrikant dát smeermiddel kiest dat naast de juiste eigenschappen de juiste smeerfilmdikte zal hebben bij de algemeen voorziene bedrijfs temperatuur.

Nogmaals gewoon het voorgeschreven spul gebruiken.
Tenzij je iemand bent die dag-en nacht met zijn fietsen bezig is dan is dat een ander verhaal.
Dan controleer je het/de effect(en) van hetgeen je doet en constateer je bijtijds als je wel/niet vaker moet smeren.
Iemand die na 2000 km vraagt naar “de hom en de kuit“ behoort niet tot die groep (niks mis mee voordat iemand meent me daarover aan te moeten vallen) en loopt dus risico dat de zaak eerder slecht gesmeerd wordt en dus bovenmatig slijten zal.
Ik weet zeker dat jij de hubjes (en de rest van je fiets) vaker even een “aai” geeft :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 augustus 2020, 22:06 Ik heb een klein beetje 85w90 synthetische olie gebruikt.
Aangespoord door wat ik las over koude op mtbr en advies dat ik kreeg van Hope om mn naaf stiller te maken.
Dat vind ik wel vreemd. Vet is dikker dan olie, zal dus beter blijven zitten én beter de mechanische geluiden dempen, dus stiller.
Olie zou ik zeker in warme gebieden als Spanje niet gebruiken omdat het er uit loopt, tenzij je hub vult met olie en er vanuit gaat dat deze dicht genoeg is om de olie lange tijd binnen te houden, maar daar zou ik niet vanuit gaan (dt Swiss dan, Hope heb ik geen ervaring mee)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT had ik al in NL en juist het dikke vet moet je niet hebben in "een vrijloop".
Het roze DT vet is prima voor ratchets, maar te dik voor pallen.
Dunner vet laat de pallen en ratchets sneller bewegen, maar nog dunner (olie) loopt uit de naaf, ook in NL.
Te weinig vet voorkomt dat de pallen of ratchets blijven plakken in de vrije stand, maar kan zoveel wrijving opleveren dat de ratchets of pallen niet meer terugveren, dus niet meer pakken.
Gevaarlijk wordt het als de pallen of ratchets nog maar half terug komen, door te weinig vet, of te dik vet.
Alle kracht wordt dan door het topje overgebracht, met grote slijtage en defecten tot gevolg.
Dus zijn redenen om het vet van je vrijloop dunner te maken, zelfs in NL.
Maar bij DT ratchets is het originele vet voldoende. Bij een naaf met pallen is het te dik, en zodra je het vet gaat gebruiken als demping komt het heel erg nauw.
Bij cup conus naven speelt nog iets anders, daar kan kogellagervet in de vrijloop komen, waardoor de smering vd pallen steeds dikker wordt en s winters gaat plakken. Daar dus zuinig met het vet dat je aan de kogeltjes smeert.
Maar we dwalen af, DT heeft geen cup conus en we hadden het hier over ratchets.
Verdr is de DT ratchet naaf geen wonder van vrijloop.
Vooral als je op het kleinste kransje rijdt, kan de ketting flink worden meegenomen.
Dit speelde vooral in de tijd voordat we clutch derailleurs hadden.
In een snelle afdaling, waar de ketting bijna altijd op het kleinste kransje ligt, wordt de ketting aan de bovenkant naar voren geduwt, met alle nare gevolgen van dien.

Andere overweging:
In de Lounge is een topic over wild spotten, en dat gaat een stuk beter met een stille naaf.
Met een Hope spot je alleen dove (dode?) dieren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Mad Wally schreef: za 22 augustus 2020, 11:52
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 augustus 2020, 22:06 Ik heb een klein beetje 85w90 synthetische olie gebruikt.
Aangespoord door wat ik las over koude op mtbr en advies dat ik kreeg van Hope om mn naaf stiller te maken.
Dat vind ik wel vreemd. Vet is dikker dan olie, zal dus beter blijven zitten én beter de mechanische geluiden dempen, dus stiller.
Olie zou ik zeker in warme gebieden als Spanje niet gebruiken omdat het er uit loopt, tenzij je hub vult met olie en er vanuit gaat dat deze dicht genoeg is om de olie lange tijd binnen te houden, maar daar zou ik niet vanuit gaan (dt Swiss dan, Hope heb ik geen ervaring mee)
Correct, of het Hope, DT of “Chinois” is maakt weinig uit, je spreekt over een mechanisme dat wel/niet moet “aangrijpen”
Geen druk? Lekker ratelen.
Wel druk? Happen! (en dus kracht overbrengen.)
Meer is het niet.
Pallen? Star-ratchets? Het een is wat efficienter, het ander wat minder en hoe geavanceerder het is, hoe gevoeliger het is voor onjuist of ontbrekend onderhoud.
Hoe dan ook; juist en periodiek ,zo je wilt preventief, onderhoud met een breed inzetbaar smeermiddel ,zeker ten aanzien van de veranderende eigenschappen ten aanzien van het thermisch typisch juiste bereik zal de slijtage onder mechanische belasting tot een minimum beperken...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Oke vet is binnen en heb alles schoon en vet gemaakt
Loopt weer als een zonnetje
Maar het onregelmatige bljjft idd

Zou het misschien kunnen komen ik omdat de linker spaken strakker staan dan de rechter ( is destijds gedaan om het wiel centraler te krijgen )
Plaats reactie