DT 350 ratelt ongelijkmatig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

HB_Eagle schreef: wo 26 augustus 2020, 16:16 Zou het misschien kunnen komen ik omdat de linker spaken strakker staan dan de rechter ( is destijds gedaan om het wiel centraler te krijgen )
De rechterspaken staan nog steeds strakker dan de linkerspaken, ze zijn qua afwijking alleen iets dichter bij elkaar gekomen (per definitie een iets steviger wiel :wink: ). Daarnaast zou spaakspanning niets te maken hebben met geluid van het freewheel.

Mijn naven met ratchet system (DT 240 / Newmen) hebben dit ook een beetje. Bij mijn palletjesnaven met heel veel aangrijppunten (I9, CK, E13) is dit niet aanwezig. Maar niets om je druk over te maken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, er is altijd een enorm verschil in spaakspanning tussen L en R, zo'n 30 a 40%
Ook bij naven met pallen, en die ratelen wel gelijkmatig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik vermoed dat het inderdaad komt door de vorm van de veren. De druk is waarschijnlijk niet 100% constant als ze tegenover elkaar rond draaien. Dat verklaart ook het golf geluid.

Stel een veer zit vast op het wiel de ander vast de body (dat is niet perse zo in de hub maar even een aanname). Op het moment dat de twee ijzeren veerdelen (deel van het ijzer waarmee de spiraal wordt gerealiseerd) elkaar passeren is de druk het hoogste en wanneer bij de ene veer het ijzer deel hoog is en bij de ander laag is de druk het minste.
Dat vormt een mooie golfbeweging als het wiel rond draait in een constant tempo.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nou.... wie verzint daar even een oplossing voor graag.... alsjeblieft dankjewel

Grrrrr moet niet zo moeilijk zijn toch?!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Oplossing: blijven trappen..

Snap niet dat je je over zoiets zo druk kunt maken :lol: :lol:
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Tja, nu ik er op lette n.a.v. dit topic hoor ik 't ook in m'n DT naaf.
Was me nog niet opgevallen, heb me d'r dus ook nog niet aan gestoord en 'k denk dat ik daar maar mee door ga. :-q

Maar ja, nu ik 't weet zal alles nooit meer hetzelfde zijn..... :roll:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Oplossing is misschien dus dit (ergens anders op het forum):

viewtopic.php?t=110184
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier iemand met hetzelfde probleem.
https://www.mtb-news.de/forum/t/abhilfe ... ng.883387/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

Ik heb ook 350 naven voor en achter in een xm421 velg op 36 spaken (hufterproof wielen zeg maar)

Die gaan nu al ruim een jaar mee en ik gok zo rond de 4000 km, maar behalve dat de ratel luider is geworden naarmate de tijd (want vet wordt dunner/ gaat eruit) is er niks ongelijkmatigs aan te horen.

Is wel handgespaakt setje, geen idee of dat het verschil maakt?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Misschien als je ze 180 graden verdraaid monteerd, dus met het begin van de spiraal van de veer 180 tegen over elkaar dat de veerspanning en daarmee de ratel regelmatiger is.

Dat gemierenneuk ga ik in ieder geval nog proberen :lol: :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Patrick_V schreef: di 8 september 2020, 14:02 Misschien als je ze 180 graden verdraaid monteerd, dus met het begin van de spiraal van de veer 180 tegen over elkaar dat de veerspanning en daarmee de ratel regelmatiger is.

Dat gemierenneuk ga ik in ieder geval nog proberen :lol: :-q
Hoe had je dat gedacht?
De ene veer draait, de andere staat stil.
Bij de EX is er nog maar 1 veer, maar daar hetzelfde effect.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 september 2020, 16:44
Hoe had je dat gedacht?
De ene veer draait, de andere staat stil.
Bij de EX is er nog maar 1 veer, maar daar hetzelfde effect.
Gewoon half doordacht :D
Plaats reactie