HB_Eagle schreef: ↑wo 26 augustus 2020, 16:16
Zou het misschien kunnen komen ik omdat de linker spaken strakker staan dan de rechter ( is destijds gedaan om het wiel centraler te krijgen )
De rechterspaken staan nog steeds strakker dan de linkerspaken, ze zijn qua afwijking alleen iets dichter bij elkaar gekomen (per definitie een iets steviger wiel ). Daarnaast zou spaakspanning niets te maken hebben met geluid van het freewheel.
Mijn naven met ratchet system (DT 240 / Newmen) hebben dit ook een beetje. Bij mijn palletjesnaven met heel veel aangrijppunten (I9, CK, E13) is dit niet aanwezig. Maar niets om je druk over te maken.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ik vermoed dat het inderdaad komt door de vorm van de veren. De druk is waarschijnlijk niet 100% constant als ze tegenover elkaar rond draaien. Dat verklaart ook het golf geluid.
Stel een veer zit vast op het wiel de ander vast de body (dat is niet perse zo in de hub maar even een aanname). Op het moment dat de twee ijzeren veerdelen (deel van het ijzer waarmee de spiraal wordt gerealiseerd) elkaar passeren is de druk het hoogste en wanneer bij de ene veer het ijzer deel hoog is en bij de ander laag is de druk het minste.
Dat vormt een mooie golfbeweging als het wiel rond draait in een constant tempo.
Tja, nu ik er op lette n.a.v. dit topic hoor ik 't ook in m'n DT naaf.
Was me nog niet opgevallen, heb me d'r dus ook nog niet aan gestoord en 'k denk dat ik daar maar mee door ga.
Maar ja, nu ik 't weet zal alles nooit meer hetzelfde zijn.....
Ik heb ook 350 naven voor en achter in een xm421 velg op 36 spaken (hufterproof wielen zeg maar)
Die gaan nu al ruim een jaar mee en ik gok zo rond de 4000 km, maar behalve dat de ratel luider is geworden naarmate de tijd (want vet wordt dunner/ gaat eruit) is er niks ongelijkmatigs aan te horen.
Is wel handgespaakt setje, geen idee of dat het verschil maakt?
Misschien als je ze 180 graden verdraaid monteerd, dus met het begin van de spiraal van de veer 180 tegen over elkaar dat de veerspanning en daarmee de ratel regelmatiger is.
Dat gemierenneuk ga ik in ieder geval nog proberen
Patrick_V schreef: ↑di 8 september 2020, 14:02
Misschien als je ze 180 graden verdraaid monteerd, dus met het begin van de spiraal van de veer 180 tegen over elkaar dat de veerspanning en daarmee de ratel regelmatiger is.
Dat gemierenneuk ga ik in ieder geval nog proberen
Hoe had je dat gedacht?
De ene veer draait, de andere staat stil.
Bij de EX is er nog maar 1 veer, maar daar hetzelfde effect.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 8 september 2020, 16:44
Hoe had je dat gedacht?
De ene veer draait, de andere staat stil.
Bij de EX is er nog maar 1 veer, maar daar hetzelfde effect.