Kraak in balhoofd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Waltermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 augustus 2020, 22:19

Het balhoofd van mijn Scott Genius kraakt als ik hard met de voorrem rem. Ik kan de oorzaak niet vinden. De vork heb ik laten reviseren, het balhoofd helemaal na laten kijken, maar toch blijft het probleem optreden. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Wat zouden andere oorzaken kunnen zijn? Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://youtu.be/8KwxtVonyDQ
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Je hebt het als je hard remt. Heb je het toevallig ook als je, met de voorrem in, naast je fiets staand, je voorwiel hoog optilt en heel hard tegen de grond 'smijt'?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is dat een scheur rechts onder tussen je balhoofd en je onderbuis?

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Waltermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 augustus 2020, 22:19

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 augustus 2020, 05:51 Is dat een scheur rechts onder tussen je balhoofd en je onderbuis?

Afbeelding
Dat is een beschermingssticker dus gelukkig geen scheur.
Waltermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 augustus 2020, 22:19

PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 22:46 Je hebt het als je hard remt. Heb je het toevallig ook als je, met de voorrem in, naast je fiets staand, je voorwiel hoog optilt en heel hard tegen de grond 'smijt'?
Ja dan hoor je de kraak ook.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Waltermtb schreef: vr 21 augustus 2020, 08:33
PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 22:46 Je hebt het als je hard remt. Heb je het toevallig ook als je, met de voorrem in, naast je fiets staand, je voorwiel hoog optilt en heel hard tegen de grond 'smijt'?
Ja dan hoor je de kraak ook.
Dan zou het heel goed kunnen zijn dat de stuurbuis niet (meer) goed vast in de kroon van de voorvork zit. Je zou dan dus je voorvork horen kraken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Waltermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 augustus 2020, 22:19

PaneVino schreef: vr 21 augustus 2020, 09:13
Waltermtb schreef: vr 21 augustus 2020, 08:33

Ja dan hoor je de kraak ook.
Dan zou het heel goed kunnen zijn dat de stuurbuis niet (meer) goed vast in de kroon van de voorvork zit. Je zou dan dus je voorvork horen kraken.
Dat zou best aannemelijk zijn. Betekent dit einde verhaal voor de vork of is dit nog te repareren?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Waltermtb schreef: vr 21 augustus 2020, 09:55
PaneVino schreef: vr 21 augustus 2020, 09:13

Dan zou het heel goed kunnen zijn dat de stuurbuis niet (meer) goed vast in de kroon van de voorvork zit. Je zou dan dus je voorvork horen kraken.
Dat zou best aannemelijk zijn. Betekent dit einde verhaal voor de vork of is dit nog te repareren?
Het is te repareren. Zo'n stuurbuis moet dan opnieuw in de kroon geperst worden. Dat vereist grote pers. Ik weet dat Sabma het kan/doet. Als er nog garantie op de vork zit dan kost het niets, want het is een garantie kwestie. Dit hoort niet.

De betere LBS regelt dit voor je. Anders kun je eens contact opnemen met Reefos in Nieuwkoop. Vragen of Brian er wat mee kan.
(Zeg maar dat Marcel je gestuurd hebt dan ;) )
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Eerst even een andere optie uitsluiten voordat je de vork gaat uitbouwen.
Sla de Starnut even na. Deze wil zich nog wel eens loswerken.
Desnoods een nieuwe er boven op zetten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en loop de hele fiets na. Ik was er stellig van overtuigd dat ik een kraak in mijn vork/balhoofd had maar het bleek toch de centrale bout van de achtervering te zijn. In plaats van het opsturen van de vork bleek een lik vet voldoende...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

George schreef: vr 21 augustus 2020, 10:17 ...en loop de hele fiets na. Ik was er stellig van overtuigd dat ik een kraak in mijn vork/balhoofd had maar het bleek toch de centrale bout van de achtervering te zijn. In plaats van het opsturen van de vork bleek een lik vet voldoende...
Bij mij was het de zadelpen. Eerst 2 maanden lopen te kloten met het balhoofd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Beetje WD40 in alle randjes van de vorkkroon laten lopen. Als andere mogelijke pijnpunten zijn aangepakt en het dan weg is weet je dat een problematische CSU hebt. Even los van de vraag of je er mee door wilt rijden of niet, dat is aan een expert om te bepalen. Er zijn bepaalde vorken waarbij dit een bekend probleem is. Die breken niet ineens af maar kraken dus wel.
Waltermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 augustus 2020, 22:19

PaneVino schreef: vr 21 augustus 2020, 10:10
Waltermtb schreef: vr 21 augustus 2020, 09:55

Dat zou best aannemelijk zijn. Betekent dit einde verhaal voor de vork of is dit nog te repareren?
Het is te repareren. Zo'n stuurbuis moet dan opnieuw in de kroon geperst worden. Dat vereist grote pers. Ik weet dat Sabma het kan/doet. Als er nog garantie op de vork zit dan kost het niets, want het is een garantie kwestie. Dit hoort niet.

De betere LBS regelt dit voor je. Anders kun je eens contact opnemen met Reefos in Nieuwkoop. Vragen of Brian er wat mee kan.
(Zeg maar dat Marcel je gestuurd hebt dan ;) )
Ben even langsgereden bij Brian. Hij gaat ermee aan de slag. Dank voor de goede tip!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Waltermtb schreef: vr 21 augustus 2020, 13:50
PaneVino schreef: vr 21 augustus 2020, 10:10

Het is te repareren. Zo'n stuurbuis moet dan opnieuw in de kroon geperst worden. Dat vereist grote pers. Ik weet dat Sabma het kan/doet. Als er nog garantie op de vork zit dan kost het niets, want het is een garantie kwestie. Dit hoort niet.

De betere LBS regelt dit voor je. Anders kun je eens contact opnemen met Reefos in Nieuwkoop. Vragen of Brian er wat mee kan.
(Zeg maar dat Marcel je gestuurd hebt dan ;) )
Ben even langsgereden bij Brian. Hij gaat ermee aan de slag. Dank voor de goede tip!
Top. Zal ik hem gelijk eens hinten over mijn kerstbonus ;)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie