bandenspanning.....

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Goedenavond.
Tsja hier zal al veel over verteld en ook gevraagd zijn ...maar toch nog ff :-)

Cross country en downhill ( rotsachtige ondergrond ) af en toe een bospad en natuurlijk klimmen over rotsachtige ondergrond ( spanje daar woon ik )
Mijn vorige achter band MSC TIRES type ROLLER 2.10 ( 2 atm. ) sloeg vet door tijdens een afdaling over de rotsen. buitenband aan puin.
Dat wil ik dus niet meer :-) Was toch een K.T band dus goede reden om hem te vervangen :-)
Nu even mijn vorige band erop gelegd Continental X king 2.2 nu 3 atm erop ......
Is dat wijsheid of is dit veel te hard ???
Rijdersgewicht 72 kilo .
Het downhill gaat zo hard mogelijk :-) klimmen wat minder :-(

Voor heb ik ook zo een MSC tires ding en die gaat er ook meteen af.
Dus ook meteen de vraag ....wat koop ik nieuw .
Ik fiets NOOIT in de regen of op zand of op asvalt , alleen rotsen ( veel ) en af en toe keiharde ondergrond ( bospad of keiharde klei )

Alvast veel dank voor de tips :-)

Rob
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een bredere band kan meer hebben en 2.2 is nog steeds erg smal naar huidige normen. Maar het moet ook passen in je fiets.

Ook 3 bar is extreem veel, 2 bar zou al meer dan moeten voldoen.


Een band met een stevig karkas is dan ook verstandig, tegen het doorslaan. En je zou zelfs een insert kunnen overwegen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

3 bar is veel te hoog, zeker bij jouw gewicht denk ik eerder aan 1.5-1.8 bar. Tubeless is een optie.

Met Conti Mountainking/X-king protection 2.35 moet je aardig kunnen rijden, ik hoop dat die sterk genoeg zijn. Anders in het Schwalbe assortiment bv Nobby Nic/Rocket Ron maar wel met Snakeskin (hoe dat nu heet weet ik niet). Dit is wel geschikt voor stevig XC werk. Altijd de vouwband nemen, let op de rubbersoort je hebt vrij zacht (veel grip korte levensduur) tot hard (minder grip maar gaat langer mee).

Uiteraard zijn er tig nog dikkere en heftiger banden met nog meer grip (Magic Mary enz) maar die zijn ook zwaarder. Hoe stevig is je rijstijl, hoe hard knal je er over heen?

Er is een hele bandentopic hierover.
Laatst gewijzigd door Crapton op zo 23 augustus 2020, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

3 bar is zoveel dat alle grip foetsie is.

Misschien is tubeless met een tyre insert hier wel de beste oplossing.
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

@crapton
Ik knal er keihard overheen .....
Maar 1.5 / 1.8 bar is dat niet veel te zacht ?? ik bedoel slaat hij dan juist niet nog sneller door .
Of is de andere band doorgeslagen omdat het karkas gewoon te slap was , deze conti voelt in elk geval veel steviger aan ....

De grip foetsie ...ja dat is ook wat dat wil ik natuurlijk niet :-(
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je een downhill specifieke band kiest dan is het klimmen wel wat minder maar dan is het karkas in ieder geval bedoeld voor jouw inzet.

Bekende optie is een MaxxisMinion DHR en DHF maar andere merken hebben ook dit soort banden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... dan moet je nog steeds de juiste karkas-versie pakken bij Maxxis (of Schwalbe, etc...), alleen het profiel is niet voldoende.

Maar als je echt keihard over stenen wilt knallen dan is full DH of tenminste enduro spec banden (incl. karkas!) de oplossing.
Of dat ook gaat passen, heb ik edoch wat twijfels bij wanneer er nu een 2.1 op lag.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Rob123 schreef: zo 23 augustus 2020, 20:13 @crapton
Ik knal er keihard overheen .....
Maar 1.5 / 1.8 bar is dat niet veel te zacht ?? ik bedoel slaat hij dan juist niet nog sneller door .
Of is de andere band doorgeslagen omdat het karkas gewoon te slap was , deze conti voelt in elk geval veel steviger aan ....

De grip foetsie ...ja dat is ook wat dat wil ik natuurlijk niet :-(
Heeeeel lang geleden reed ik ook op 3 bar, 26" bandjes van 1.8" breed. Lachen dat, weinig grip dat was heel zeker.

Klinkt alsof je beter een stevige enduro band oid kan pakken, en begin dan eens op 2-2.2 bar. Je kan altijd in kleine stapjes zakken als je meer grip wil.

Nog een punt is breedte. Brede velg met bredere band zouden minder druk moeten nodig hebben en veel grip geven. 2.3" of 2.4" als het op je fiets past.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat voor een fiets en wat voor een wielen heb je?
Waar woke is, is vuur
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

cube ltd
29 inch met progress wielen.

kreeg net de tip van me vrouw......langzamer naar beneden :oops: ( dat word het niet )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik woon in Spanje(val) en rij met 1,7 bar in een 29x2.35 HansDampf of NobbyNick SS DD. Ik weeg 95kg en rij op een aantal lokale segmenten top10, zolang ze maar niet omhoog gaan.
Met een 29 LTHT, dus geen achtervering.

Als ik de MSC Roller 29" google,dan kom ik uit bij een XC band, a la Kenda Small Block 8.
Totaal ongeschikt om lomp en/of hard naar beneden te rijden op de trails hier.

Waar woon je in Spanje?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Ja hier was ik al bang voor...
absoluut verkeerde banden .
Ik woon in Almansa ( albacete) Castilla la mancha .
Ik zat ff bij de banden te kijken waar jij het over hebt, veel grover profiel dan dat ik heb .
Maar met een banden spanning van 1.7 slaat dat niet door ?
tubeless neem ik aan .
Ik ga kijken voor Hans dampf , ff kijken hoe breed ik kwijt kan .
voor 2.0 breed ?

Ja dat omhoog herken ik .....:-(
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wel een paar dingen om rekening mee te houden:
Deze banden zijn 60mm breed.
Past dat tussen je achtervork?

Het is ook een goed plan om voor meer profiel te hebben dan achter. Dus als voorband moet je dan denken aan een band als Magic Mary.
Voor kies je dan een zachte compound en achter een hardere compound.
Bij Schwalbe is dat Soft(oranje) voor en Speed (blauw) achter.

Deze banden laten je harder naar beneden rijden. Wellicht harder dan de rest van je Cube ltd aankan.
De NobbyNick is er in vele varianten. Uiteraard heb je de zwaarste nodig, met Snakeskin, Doubledefense enz, niet de lichte xc versies.
Hans en Mary zijn standaard al verstevigd.
En omhoog gaat wat moeilijker dan je gewend was.

Ik zie dat je 1,5of 2 uur hiervandaan woont. Ik ken het gebied niet, maar de Sierra del Mugron gaat tot 1200m, dus je kan 500m. naar beneden. Da's genoeg om een xc bandje te slopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Sorry voor mijn late reactie.....kwam ff wat belangrijks tussen, en ik wilde een paar keer gefietst hebben voor ik wat over de banden zou kunnen vertellen .
Ok inmiddels andere banden aangeschaft , helaas deed mijn budget anders te beslissen ...
Chadyang Gladiator 2.25 voor ( 1.7 bar )
Chadyang Fastlane 2.10 achter (1,9 bar )
Beiden met binnenbanden.
Bewust gekozen voor binnenbanden gewoon omdat ik het makkelijker vind :-)

Zoals je al vermelde het verschil in zwaarder trappen ga je merken :-( dat bleek dus inderdaad zo te zijn .
Maar goed met klimmen ben ik met me 61 jr toch al geen ster en zal dat ook niet meer worden , dus moet de rest maar ff wachten :-)
Afdalen ja dat gaat een stuk beter :-) veel meer grip en met iets minder druk nog niet doorgeslagen .
Waarbij ik duidelijk meer grip heb is op de beetje schuine bospaden en ook op de rotsen .

Ja de El Mucron :-) daar kijk ik op uit en ligt hier op loopafstand .

Waar ik wel last van heb dat is de ketting die er toch nog soms af stuitert..........dus daar moet een goede oplossing voor komen.
Ketting is op maat , soms gebruik ik de clutch maar daarmee bereik ik ook dat het schakelen stroever gaat

En me rem ..... bij een lange vlotte lompe afdeling merk ik dat ik me remhandel meer in moet knijpen om tot het rempunt te komen , soms zover dat ik met me remhandel aan me handvat zit......das niet handig , dus wat anders afgesteld maar de oorzaak moet ik ff uitvissen .

De tip van me vrouw .......minder hard naar beneden die heb ik al .
Alternatief, iets meer wisselen met remmen dus wat meer achter ....tjsa das eigenlijk geen optie .

Rob.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grotere remschijven? Grote schijven remmen harder dan kleine en worden minder heet, dus dubbel voordeel. Te hete remmen werken minder goed en gaan zacht aanvoelen.
Welke maat schijven heb je nu?

En welke remmen heb je nu?

Olie/remvloeistof bijvullen? Kan helpen als je drukpunt verloopt.

Andere blokjes? metal/sintered kan beter tegen hitte en remt voor jou dus beter dan resin/organisch.

Remmen behoren wel goed te zijn als je 500hm naar beneden rijdt...

Nu gaan een hoop mensen zeggen dat je beter/netter moet remmen. Onzin natuurlijk, soms kan je de remmen gewoon niet loslaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie