schroefdraad foetsie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Takz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 10 juli 2017, 21:43

Een vriend van mij heeft na een ongelukje zijn Shimano Deore remhendel moeten vervangen.
Op zijn verzoek help ik hem met het aftoppen van het hydaulische systeem met wat gereedschap dat ik wel voorhanden heb.
Netjes latex handschoentjes aangetrokken, overal rondom het remsystem papier en doeken om een besmetting tegen te gaan.
Vervolgens een plastic bekertje in het vulgat op de hendel gescrhoeft, alle lucht eruit geknepen en het systeem afgevuld met Shimano mineraal olie.
Mooi, klus geklaard, dacht ik. Ik schroef het bekertje eraf, wil de bleedport schroef weer in z'n plek schroeven, maar die pakt niet.
Wel verdraaid! Blijkt het plastic bekertje de scrhoefdraad van de bleedport heeft meeggenomen.
Super balen natuurlijk! Hij heeft net een nieuw onderdeel zelf opgehaald zo dat hij zsm weer het bos in kan en ik heb het, met de beste intentie, kapot gemaakt.

Maar hoe dan? Is de Deore hendel van zo'n slechte kwaliteit dat een plastic bekertje het vernageld?
Hetzelfde bekertje heb ik al vaker zonder problemen op m'n eigen fietsen gebruikt. ook Shimano (deore en xt) hendels.
Natuurlijk ben ik niet de eerste die dit overkomt, zo leer ik al snel op het internet. Tegenwoordig zijn er blijkbaar adapters die je ertussen kan zetten. Kan het hopelijk binnenkort toevoegen aan m'n alsmaar groeiende collectie aan gereedschap en onderdelen.

Ben benieuwd of jullie tips hebben om dit ongeval met de schroefdraad te voorkomen.
Afin, met deze ervaring mijn eerste post op dit forum met jullie gedeeld. Hoi! :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoogstwaarschijnlijk heeft het schroefje te strak aangedraaid gezeten :( en heb je met de plastic ontluchtingbeker het schroefdraad mee uit gedraaid wat eigenlijk het schroefje al had moeten doen :-{
Ik weet niet om welk schroefdraad het gaat :-? maar ik zou een helicoil gebruiken, omdat aluminium schroefdraad gewoon niet handig is :roll: en de stalen helicoil is voor mij altijd beter schroefdraad dan het aluminium zelf :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: ma 24 augustus 2020, 00:45 Hoogstwaarschijnlijk heeft het schroefje te strak aangedraaid gezeten :( en heb je met de plastic ontluchtingbeker het schroefdraad mee uit gedraaid wat eigenlijk het schroefje al had moeten doen :-{
Ik weet niet om welk schroefdraad het gaat :-? maar ik zou een helicoil gebruiken, omdat aluminium schroefdraad gewoon niet handig is :roll: en de stalen helicoil is voor mij altijd beter schroefdraad dan het aluminium zelf :-q
Zo zal het inderdaad zijn gebeurd, maar vergeet de helicoil maar, kleine maat afwijkende schroefdraad, weinig draadlengte en de spanen die er in vallen... gewoon een nieuwe hendel kopen. En qua kosten kan helicoil denk ik ook niet uit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Als dit een nieuwe hendel was even mee terug naar de winkel...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou eerst even een berichtje sturen naar de winkel waar het gekocht is en garantie claimen. Dit mag natuurlijk niet gebeuren bij juist gebruik en grote kans dat je gewoon een nieuwe krijgt van meneer Shimano.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Is die gele beker trouwens origineel? Die van mij is kleurloos plastic en ook een andere vorm.

https://www.12gobiking.nl/shimano-bleeding-kit-klein
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ziet er uit als een Ali bleed set, net verkeerde passing?
Wel bijzonder dat kunststof een alu draad kan vernachelen, het kunststof zou zo gemaakt moeten zijn dat het zachter is.
Wellicht is de afdekschroef een keer te hard aangedraaid, waardoor de draad al zwak / (bijna) los zat en de beker het er uit getrokken heeft.
Takz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 10 juli 2017, 21:43

Mario070 schreef: ma 24 augustus 2020, 00:45 Hoogstwaarschijnlijk heeft het schroefje te strak aangedraaid gezeten :( en heb je met de plastic ontluchtingbeker het schroefdraad mee uit gedraaid wat eigenlijk het schroefje al had moeten doen :-{
Ik weet niet om welk schroefdraad het gaat :-? maar ik zou een helicoil gebruiken, omdat aluminium schroefdraad gewoon niet handig is :roll: en de stalen helicoil is voor mij altijd beter schroefdraad dan het aluminium zelf :-q
De naam helicoil ken ik nog niet, maar bedoel je een nieuwe draad tappen icm zo'n insert?
Is hier niet het risico dat je dan met kleine stukjes alu in je remsysteem hebt?
Mad Wally schreef: ma 24 augustus 2020, 08:33 Is die gele beker trouwens origineel? Die van mij is kleurloos plastic en ook een andere vorm.

https://www.12gobiking.nl/shimano-bleeding-kit-klein
Het is zeker geen originele bleed set. Had het ergens online gekocht, maar misschien was dat gewoon Ali spul. Deze beker is wel van vrij hard plastic en wellicht dat de schroefdraad inderdaad al verzwakt was.
Heb uit voorzorg maar een originele besteld. Vervelend dat hij nu door mij bij een maat gebeurd, volgende keer beter.

Eerst maar even afwachten wat hij met de winkelier kan regelen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zou de diameter van het schroefje opmeten en het vergelijken met het (niet origineel) van het bekertje :-q
+/- 1 tiende is al voldoende :-{
Maar ik blijf er wel bij....dat vroeg of iets later had het schroefdraad met het schroefje zelf mee uitgedraaid geworden :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Stop er een passend rubber dopje in ( dat bestand is tegen de minerale olie.). Kun je weer biken.
En vervangend handle onder garantie als je mazel hebt

Die schroefdraad tja dat zijn 2 gangen en het gegeven moment waarschijnlijk, < 1,5 N/M. Als je die te een paar keer te strak op spanning zet. Dan scheurt het schroefdraad los. Het is maar alu. En ook nog gegoten, daardoor dus minder sterk.

N.b toen ik begon te sleutelen aan mtb's, was grover spul gewend brommers en motorfietsen gewend, draaide ik in het begin ook wel eens een alu schroefje of binnendraad stuk. Aldoende leer je.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat dopje sluit volgens mij ook het reservoir af aan de omtrek, dus niet alleen de vulopening.
Maatje groter draad er in, of een parkertje?
Schroefje wat dikker maken met teflon tape?

Zo'n hendel kost 25 euro bij een duitse webshop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie