Ketting geknipt, maar nu loopt derailleur vast in cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb er een setje schakels tussenuit gehaald en het voelt veel beter. Ik kan de ketting op het kleinste blad nu niet meer tegen het frame drukken zonder echt kracht te gebruiken en hij loopt mooi. Op de standaard schakelt hij perfect, hij valt mooier in de versnellingen dan voorheen.

Afbeelding
Afbeelding

Maar..... tijdens het proefrijden net merkte ik dat hij in de laatste 3 versnellingen (zwaardere) doorslipt als ik kracht zet. Hij loopt heel mooi stil, schakelt snel maar als ik vervolgens kracht zet dan 'slipt' hij door in de versnelling. Hij schiet niet naar een andere versnelling maar maakt een 'klang' en het lijkt alsof hij een paar tanden skipt. Het is niet consequent. De ene keer kan ik de halve straat door zonder problemen, daarna bij 5x trappen iedere trap mis. Ik heb 2x geprobeerd de versnellingen bij te stellen, maar in de standaard schakelt hij echt top.

Ik zie niets geks aan de cassette, maarja dit is ook de enige die ik ken.
Afbeelding

Help... :-{
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Vraagje, hoe oud is die cassette ?
(En dan bedoel ik, hoe lang heeft de eerste ketting erop gelegen, in kilometers)

Want zo te zien heeft de cassette al behoorlijke slijtage. Waardoor een nieuwe ketting geen goede grip meer heeft.

Je kan met een oudere en nieuwe ketting werken, maar dan moet je maximaal om de 500 km wisselen.
Anders slijt de cassette te ver in op de eerste ketting en zal de tweede niet mooi meer lopen.

Als dit nog niet het geval is, dan zou je met de b tension schroef de ketting iets meer laten grijpen op de kleine kransjes.
(Schroef een klein beetje uitdraaien)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ketting kan niet doorschieten door een te korte ketting. Dus dat idee kan je laten varen. Wellicht heb je iets teveel b-tension, waardoor de ketting op de kleine kransjes een tandje minder meepikt.

Maar de "kuiltjes" van 2e en 3e versnelling zien er breder uit dan die vd andere kransjes.
Je cassette is op die plek waarschijnlijk iets te ver versleten voor een nieuwe ketting.
Maar als je geduld hebt en rustig rijdt in die versnelling kan het nog wel. Probeer doorslippen te vorkomen door soepel te trappen, niet stoempen.
De ketting gaat slijten (wordt langer) en dan past het beter. Door je versleten cassette zal de ketting relatief snel slijten, maar je kan er nog even mee vooruit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb geen idee hoelang hij gelopen heeft. Ik heb hem begin juni 2e hands gekocht en heb er zelf een kleine 200km mee gereden denk ik.
De vorige eigenaar deed nogal gewichtig over het onderhoud, maar dat was allemaal lariekoek. Zie mijn voorgaande topics wat ik ondertussen allemaal al heb vervangen en ben tegengekomen.

Ik heb dit weekend het 32T voorblad door een 34T oval vervangen, de oude ketting past niet meer.

Ik zal straks de b schroef nog even proberen bij te stellen zodat ik morgen kan fietsen, dat durf ik niet als hij blijft skippen, dan draai ik de nieuwe ketting ook nog in de soep.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal hoe een gezonde 12speed cassette eruit ziet. Heeft iemand daar een foto van? Ik dacht/hoopte dat hij er vooral gebruikt uitziet door de belabberde keuze hem helemaal zwart te maken. Volgens mij is Sram daar bij de nieuwe lichting vanaf gestapt toch? Zag daar de tanden alu en alleen dieper in de cassette zwart.

En thanks voor de bestiging singletrackmastah dat het niet aan de kettinglengte ligt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

B-tension luistert wel heel nauw bij (sram) 12 speed.
Dus slagen tellen, zodat je altijd terug kan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 augustus 2020, 18:14 B-tension luistert wel heel nauw bij (sram) 12 speed.
Dus slagen tellen, zodat je altijd terug kan.
Shimano heeft op haar 12 speed derailleurs een streepje staan voor het afstellen. Voor SRAM gebruik ik een chaincap tool. Deze zat bij mijn AXS derailleur, maar los Kost deze een paar euro. En dan is afstellen zo gepiept.
Laatst gewijzigd door Koban op za 29 augustus 2020, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ja dat is weik een dingetje denk ik.... ik heb de b tension vandaag correct bijgesteld obv het sjabloon van Sram. Ik had deze meebesteld met de ketting en hij stond te ver naar achter/buien. Ik heb hem denk ik zeker 2 volle slagen naar binnen gezet om hem correct uit te lijnen. Het schakelen in de standaard is er duidelijk mooier van geworden. Ik had niet verwacht zo snel weer terug te moeten, dus heb niet exact bijgehouden wat ik heb gedaan.

Vanavond verder stoeien en hopen dat hij dan minder slipt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de b-tension verhoogt, dan krijgt je derailleur meer ruimte. Dat is nodig bij de grote kransjes.
Maar werkt averechts bij de kleine kransjes, vooral als die versleten zijn.
Kijk of je bij de grote kransjes met iets minder toekan, dan grijpt de ketting iets beter in de versleten kleine kransjes.

Volgende keer alles ineens vervangen.
Daarna met 2 kettingen en die regelmatig wisselen. Of met een caliber de slijtage in de gaten houden en tijdig wisselen.

Je kan ook je fiets verkopen, net voordat alles versleten is :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Haha ja dat heeft de vorige eigenaar gedaan blijkt nu... ik ben er met gebrekkige ervaring ingestonken. Ik zit er nu zover in dat verkopen pijnlijk is, maar een cassette van 200 a 300 euro is ook geen lekker vooruitzicht.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

GX cassette kost iets van 150 Euro.
Zorg dat je gelijk 2 kettingen erbij neemt.
Les voor de volgende keer.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Net een flink aantal keer de straat op en neer en met de b gap gespeeld. Ik heb nu een redelijke instelling, waarbij ik als ik niet teveel kracht zet zonder al teveel slip kan fietsen. Ik ben heel benieuwd hoe dat morgen in het duin gaat.

Top van de prijs reminder! Ik had 300 in mijn hoofd na het kopen van de X01 ketting heb ik naar die cassette gekeken. Kan ook nog downgraden naar een NX, scheelt wel een boel geld en dan kan ik eerst bedenken of dit echt voor mij is. Past een NX cassette ook 1 op 1?

Scottie: Ik heb met deze fiets heel veel eerste lessen gehad, de belangrijkste is dat ik hem niet had moeten kopen. 2e hands is altijd een risico, ik wilde vanwege een hardloopblessure lekker fietsen en ben net tegen de welbekende rotte appel aangelopen.
Ben nu wel van iemand die tegen het plakken van een fietsband opkeek, naar iemand die zelf balhoofdlagers, bottombrackets, kettingbladen vervangt, remzuigers en achterassen smeert en remmen bleed gegaan. Niet helemaal de hobby die ik voor ogen had bij aanschaf, maar leerzaam zeker! :roll: :lol:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

NX heeft geen XD, dus zal je een Shimano body erop moeten zetten. GX kan wel.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ah check, dan wordt het een GX cassette denk ok. Thanks!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Flummox schreef: za 29 augustus 2020, 21:20 Scottie: Ik heb met deze fiets heel veel eerste lessen gehad, de belangrijkste is dat ik hem niet had moeten kopen. 2e hands is altijd een risico, ik wilde vanwege een hardloopblessure lekker fietsen en ben net tegen de welbekende rotte appel aangelopen.
Ben nu wel van iemand die tegen het plakken van een fietsband opkeek, naar iemand die zelf balhoofdlagers, bottombrackets, kettingbladen vervangt, remzuigers en achterassen smeert en remmen bleed gegaan. Niet helemaal de hobby die ik voor ogen had bij aanschaf, maar leerzaam zeker! :roll: :lol:
Sleutelen aan je bike is haast een must. Dus je hebt nu al wat geleerd.
Wegbrengen en veel geld uitgeven kan altijd nog.
En de boel per ongeluk slopen is ook leerzaam, kan ik uit ervaring zeggen.

Een band vervangen en plakken onderweg is soms wel nuttig en sneller dan naar huis lopen (Of bellen om je te laten ophalen)

Als je straks wat modder ritjes gehad hebt... dan weet je waarom het handig is om zelf bijvoorbeeld remblokjes te kunnen vervangen
Enz...

Zoals eerder aangegeven, GX is het laagste op dit moment van Sram wat past op XD. Er zijn alternatieven, maar op 12 speed gebied nog niet zoveel. Zo heb ik zelf een E13 cassette met 12 versnellingen (9-46) Deze zat in een upgrade kit van E13, was goedkoper dan een upgrade naar Eagle (Ik had een X01 11 speed)
Bevalt goed. Maar ik twijfel of ik hem zou aanraden. (Als je alleen een cassette en ketting nodig hebt, neen)
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ok, ik heb er een nachtje over geslapen en laat de fiets toch nog maar even staan vandaag. Zonde om de nieuwe ketting en voorblad direct de vernaggelen op de oude cassette. Vanmiddag bij Mantel bestellen en dan kan ik morgen alweer aan de slag. :)

Andere vraag, het viel me ook op dat de versnellingskabel onmogelijk is afgeknipt. Er komen nog net een paar draadjes onder de schroef op de derailleur vandaan. Daar kan ik niets meer mee mocht het nodig zijn.

Wat zijn de overwegingen bij versnellingskabels? Ik zie ze van 2,99 tot 36 euro :~ is zoiets prima of loont een dure shimano / sram kabel?
https://www.mantel.com/trivio-slick-der ... innenkabel
Plaats reactie