Welke disc brake mount adapter?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo zit ie goed.


^
up
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 september 2020, 00:11 Zo zit ie goed.


^
up
Yes and no....

Die komvormige ringetjes moeten onder de boutkoppen, nu worden de bouten kromgetrokken ontstaan door het verschil in dikte van de adapter.

Voor de rest, mocht je dat misschien verkeerd begrepen hebben, de adapter zat ondersteboven, de remklauw zat wel goed.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die zitten er toch onder?
(Wel lastig te zien op mn phone)
Maar je ging toch een 203 schijf monteren?
Dit is een 180 adapter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

All4Fun schreef: zo 6 september 2020, 00:19
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 september 2020, 00:11 Zo zit ie goed.


^
up
Yes and no....

Die komvormige ringetjes moeten onder de boutkoppen, nu worden de bouten kromgetrokken ontstaan door het verschil in dikte van de adapter.

Voor de rest, mocht je dat misschien verkeerd begrepen hebben, de adapter zat ondersteboven, de remklauw zat wel goed.

De groet'n...
Aaaah! Ik snap hem nu. Ik heb niet alle ringetje dus dit was even de oplossing tot ik de 203 adapter heb. Dan wil ik het weer monteren zoals het moet. De adapter heeft ook gewoon een pijltje naar boven staan, dan moet je ook wel blind zijn om hem nog verkeerd te monteren.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 september 2020, 06:42 Die zitten er toch onder?
(Wel lastig te zien op mn phone)
Maar je ging toch een 203 schijf monteren?
Dit is een 180 adapter.
Jep die komt een dezer dagen binnen!
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

All4Fun schreef: zo 6 september 2020, 00:19
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 september 2020, 00:11 Zo zit ie goed.


^
up
Yes and no....

Die komvormige ringetjes moeten onder de boutkoppen, nu worden de bouten kromgetrokken ontstaan door het verschil in dikte van de adapter.

Voor de rest, mocht je dat misschien verkeerd begrepen hebben, de adapter zat ondersteboven, de remklauw zat wel goed.

De groet'n...
En er zitten nu wel ringetjes tussen maar zie in de setjes online dat er meestal nog een ring bij zit met twee uitstekende pootjes...

https://www.mupload.nl/img/8lqfefuj6pmg.jpeg
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Bedoel je die hier rechtsonder staan?
https://cdn.mantel.com/images/product.p ... h=2000&c=1

Die zijn om te borgen, dus voorkomen dat de remklauw los komt. druppeltje loctite gebruik ik als alternatief.

Edit:
Zie dat jouw bouten een gladde afwerking hebben, die van shimano zijn geribbeld. Zie 3e afbeelding als voorbeeld.

https://m.bikester.nl/shimano-deore-xt- ... 62877.html
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

ThijsE schreef: zo 6 september 2020, 10:42 Bedoel je die hier rechtsonder staan?
https://cdn.mantel.com/images/product.p ... h=2000&c=1

Die zijn om te borgen, dus voorkomen dat de remklauw los komt. druppeltje loctite gebruik ik als alternatief.

Edit:
Zie dat jouw bouten een gladde afwerking hebben, die van shimano zijn geribbeld. Zie 3e afbeelding als voorbeeld.

https://m.bikester.nl/shimano-deore-xt- ... 62877.html
Ja dat bedoelde ik. Die gladde zijn erop gezet omdat de oude dolgedraaid waren en sowieso ook niet de originele waren. Hopelijk zit bij de nieuwe adapter de juiste bouten.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Scoupy schreef: zo 6 september 2020, 10:04
All4Fun schreef: zo 6 september 2020, 00:19
Yes and no....

Die komvormige ringetjes moeten onder de boutkoppen, nu worden de bouten kromgetrokken ontstaan door het verschil in dikte van de adapter.

Voor de rest, mocht je dat misschien verkeerd begrepen hebben, de adapter zat ondersteboven, de remklauw zat wel goed.

De groet'n...
Aaaah! Ik snap hem nu. Ik heb niet alle ringetje dus dit was even de oplossing tot ik de 203 adapter heb. Dan wil ik het weer monteren zoals het moet. De adapter heeft ook gewoon een pijltje naar boven staan, dan moet je ook wel blind zijn om hem nog verkeerd te monteren.
Bij jouw 203 adapter zal je die komvormige ringen niet aantreffen, daar zullen de boutkoppen wel normaal aansluiten, bij de 180 zit het draagvlak voor de klauw/ bouten niet haaks op de hartlijn van de boutgaten, die komvormige ringetjes stellen zich zodat de boutkop ook nu normaal aanligt, ik zie op jouw foto dat je een lichte buiging in de bouten hebt omdat je vlakke ringen hebt toegepast.

Neem een 203 en 180, steek er een bout zonder ringen vanaf de juiste kant door en je zal zien dat bij de 180 de boutkop niet rondom aansluit.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

All4Fun schreef: zo 6 september 2020, 15:10
Scoupy schreef: zo 6 september 2020, 10:04

Aaaah! Ik snap hem nu. Ik heb niet alle ringetje dus dit was even de oplossing tot ik de 203 adapter heb. Dan wil ik het weer monteren zoals het moet. De adapter heeft ook gewoon een pijltje naar boven staan, dan moet je ook wel blind zijn om hem nog verkeerd te monteren.
Bij jouw 203 adapter zal je die komvormige ringen niet aantreffen, daar zullen de boutkoppen wel normaal aansluiten, bij de 180 zit het draagvlak voor de klauw/ bouten niet haaks op de hartlijn van de boutgaten, die komvormige ringetjes stellen zich zodat de boutkop ook nu normaal aanligt, ik zie op jouw foto dat je een lichte buiging in de bouten hebt omdat je vlakke ringen hebt toegepast.

Neem een 203 en 180, steek er een bout zonder ringen vanaf de juiste kant door en je zal zien dat bij de 180 de boutkop niet rondom aansluit.

De groet'n...
Duidelijk! Tnx! Nu wachten op de 203 adapter...
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Nou het duurde iets te lang, adapter kwam uit Engeland en blijkbaar kan dat niet snel :tong , maar het zit erop. Na 4 pagina’s moet ik dan nog wel een foto posten. :winkie:

Afbeelding

Fiets voelt wel opeens wat zwaarder met dit setje wielen, binnen- en breedere buitenband maar nu kan ik tenminste zelf de banden vervangen. Een kilo of 11 is nog steeds netjes toch voor een mtb zonder Carbon wielen?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Netjes. Mooi dat het er nu netjes op zit. Heb je de remmen eigenlijk al ontlucht? Op de fiets van mijn vrouw zitten ongeveer dezelfde remmen en ik heb gisteren een ‘quick bleed’ gedaan omdat ze te weinig remkracht hadden. Ze remmen nog steeds niet mega hard (met 160mm schijven en standaard blokjes) maar voelen in ieder geval mooi strak aan de hendel.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Oli4k schreef: wo 16 september 2020, 22:19 Netjes. Mooi dat het er nu netjes op zit. Heb je de remmen eigenlijk al ontlucht? Op de fiets van mijn vrouw zitten ongeveer dezelfde remmen en ik heb gisteren een ‘quick bleed’ gedaan omdat ze te weinig remkracht hadden. Ze remmen nog steeds niet mega hard (met 160mm schijven en standaard blokjes) maar voelen in ieder geval mooi strak aan de hendel.
Daar moet ik me nog in gaan verdiepen. Wil eigenlijk upgraden naar slx of xt setje (liefst xtr maar dat is niet te betalen :tong )
Is zo’n quick bleed ingewikkeld? De remmen voelen iig wel gewoon goed aan alleen piepen ze een klein beetje. Zitten al nieuwe blokjes op en schijven ook goed schoongemaakt maar toch zijn ze elke keer weer een beetje vies.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je moet ze goed inremmen. Er komt dan een laagje remvoering op de schijf. Dat verbeterd de remkracht.

Een quick bleed is heel simpel. Hendel losdraaien en horizontaal zetten en het ontluchtingsschroefje eruit draaien. Spuit erop, stukje omhoog trekken, hendel flipperen tot er geen belletjes meer uit de remleiding komen, spuit eraf, schroefje, hendel terug en klaar. Je hebt minerale olie voor Shimano nodig en een wegwerp injectiespuit. Ik heb dit gedaan met de wielen en de remblokken er gewoon in. Ging perfect. Al moet ik wel zeggen dat m’n spuit een net te dun tuitje had en daardoor wat valse lucht aanzoog. Dat maakte voor het ontluchten niet uit, die lucht kwam niet in het systeem maar ging direct de spuit in. Te voorkomen door niet teveel vacuüm te willen trekken. Of een paar mm van de (tapse) punt van de spuit afsnijden zodat hij strakker past.

Ik had deze methode hier op het forum opgepikt voor de Magura’s op mijn eigen fiets en gewoon een-op-een overgenomen voor de Shimano’s.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vies?
Er komt slijpsel vd blokjes.
Of vet/olie?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie