Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 11:10 Dat is het mooie van frituren.
Je smijt de ketting erin en het gefilterde dunne vloeibare en ook schone vet kruipt overal tussen.
De rommel valt er grotendeels af en zakt naar de bodem.
Behalve even door een grove lap trekken voor ik de ketting “behandel” doe ik dus helemaal niets aan reiniging laat staan ontvetten.
@Roger57:
Ik weet niet of ik er zelf aan ga beginnen, maar even uit interesse: In wat voor spul frituur jij je ketting? (Niet in diamand, neem ik aan :wink: ). Wat kost het? En hoeveel frituurbeurtjes gaat het ongeveer mee?

Aangezien je de ketting niet schoon hoeft te maken en niet na hoeft te behandelen smeren, lijkt het me inderdaad wel mee te vallen hoeveel tijd het kost.

Alvast dank voor de info.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

FranX78 schreef: do 3 september 2020, 18:57
Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 11:10 Dat is het mooie van frituren.
Je smijt de ketting erin en het gefilterde dunne vloeibare en ook schone vet kruipt overal tussen.
De rommel valt er grotendeels af en zakt naar de bodem.
Behalve even door een grove lap trekken voor ik de ketting “behandel” doe ik dus helemaal niets aan reiniging laat staan ontvetten.
@Roger57:
Ik weet niet of ik er zelf aan ga beginnen, maar even uit interesse: In wat voor spul frituur jij je ketting? (Niet in diamand, neem ik aan :wink: ). Wat kost het? En hoeveel frituurbeurtjes gaat het ongeveer mee?

Aangezien je de ketting niet schoon hoeft te maken en niet na hoeft te behandelen smeren, lijkt het me inderdaad wel mee te vallen hoeveel tijd het kost.

Alvast dank voor de info.
Ik heb eerder in dit draadje een link naar het recept gepost.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Gebruiken jullie allemaal een caliper om de rek te meten of is de mate van slijtage een gevoelskwestie? Of doorrijden tot het begint over te slaan? Het zou voor de beeldvorming helpen als mensen niet alleen een kilometerstand roepen maar daarbij ook de rek. Het is nu zo weinig concreet.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ketting rekt niet maar slijt. En ja ik gebruik een caliper en de aanbevolen slijtgrens. Je hebt wel gelijk, je kan met een ver verslten combi best 6000-10000 km rijden, mits je niet te hoge eisen stelt. Dus inderdaad je moet meten om appels en appels te kunne vergelijken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

Crapton schreef: do 3 september 2020, 20:22 Ketting rekt niet maar slijt. En ja ik gebruik een caliper en de aanbevolen slijtgrens. Je hebt wel gelijk, je kan met een ver verslten combi best 6000-10000 km rijden, mits je niet te hoge eisen stelt. Dus inderdaad je moet meten om appels en appels te kunne vergelijken.
Ik wou dit punt niet aanhalen, want er word wel gesproken over 3500km e.d. maar ik zit nu op 2000/ 2200km (hij staat nu bij de dokter voor nieuw speelgoed) en een ketting die over de 75 zit, maar wat voor eisen stel je?

Alles schakelt nog en loopt prima, maar ik weet als ik op de 75 zit dat het een week of een maand kan duren maar er komt een moment dat het niet meer lekker loopt/ schakelt/ overslaat/ doorschiet .

Dan ben ik maar zo'n neuroot, maar ik heb graag goede spullen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mad Wally schreef: do 3 september 2020, 19:25
FranX78 schreef: do 3 september 2020, 18:57
@Roger57:
Ik weet niet of ik er zelf aan ga beginnen, maar even uit interesse: In wat voor spul frituur jij je ketting? (Niet in diamand, neem ik aan :wink: ). Wat kost het? En hoeveel frituurbeurtjes gaat het ongeveer mee?

Aangezien je de ketting niet schoon hoeft te maken en niet na hoeft te behandelen smeren, lijkt het me inderdaad wel mee te vallen hoeveel tijd het kost.

Alvast dank voor de info.
Ik heb eerder in dit draadje een link naar het recept gepost.
Alleen is dat recept niet het spul waar Roger zijn ketting in frituurt. :~

Er is zelfs een 13 jaar oud draadje over, Chain Wax.


viewtopic.php?f=9&t=33807
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knakworstkweker schreef: do 3 september 2020, 21:35

Ik wou dit punt niet aanhalen, want er word wel gesproken over 3500km e.d. maar ik zit nu op 2000/ 2200km (hij staat nu bij de dokter voor nieuw speelgoed) en een ketting die over de 75 zit, maar wat voor eisen stel je?

Alles schakelt nog en loopt prima, maar ik weet als ik op de 75 zit dat het een week of een maand kan duren maar er komt een moment dat het niet meer lekker loopt/ schakelt/ overslaat/ doorschiet .
En dan ga je gelijk je gehele drivetrain vervangen?
Knakworstkweker

Dice Oldskool schreef: do 3 september 2020, 21:47
Knakworstkweker schreef: do 3 september 2020, 21:35

Ik wou dit punt niet aanhalen, want er word wel gesproken over 3500km e.d. maar ik zit nu op 2000/ 2200km (hij staat nu bij de dokter voor nieuw speelgoed) en een ketting die over de 75 zit, maar wat voor eisen stel je?

Alles schakelt nog en loopt prima, maar ik weet als ik op de 75 zit dat het een week of een maand kan duren maar er komt een moment dat het niet meer lekker loopt/ schakelt/ overslaat/ doorschiet .
En dan ga je gelijk je gehele drivetrain vervangen?
als er bramen op mijn voorblad staan en op de cassette wel ja

Zal kijken of ze de oude nog hebben liggen, maar ik er een foto van

ik kan wel de ketting vervangen, maar ook al zouden de bramen meevallen, dan is het nog maar een korte tijd voor alles doortrapt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bramen kun je wegvijlen en als het nog als een zonnetje draait zou het voor mij nog geen reden zijn om het al te gaan vervangen. Maar als jij dat wel vind prima hoor, gewoon doen.
Knakworstkweker

wegvijlen, ik snap het best als je dit wil doen, voor mij is het dan op.

als de verf van je deur afslijt schilder je ook de hele deur, niet alleen dat stukje.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

FranX78 schreef: do 3 september 2020, 18:57
Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 11:10 Dat is het mooie van frituren.
Je smijt de ketting erin en het gefilterde dunne vloeibare en ook schone vet kruipt overal tussen.
De rommel valt er grotendeels af en zakt naar de bodem.
Behalve even door een grove lap trekken voor ik de ketting “behandel” doe ik dus helemaal niets aan reiniging laat staan ontvetten.
@Roger57:
Ik weet niet of ik er zelf aan ga beginnen, maar even uit interesse: In wat voor spul frituur jij je ketting? (Niet in diamand, neem ik aan :wink: ). Wat kost het? En hoeveel frituurbeurtjes gaat het ongeveer mee?

Aangezien je de ketting niet schoon hoeft te maken en niet na hoeft te behandelen smeren, lijkt het me inderdaad wel mee te vallen hoeveel tijd het kost.

Alvast dank voor de info.
Ik gebruik al jaren hetzelfde spul Putoline Chain Wax.
En een aparte friteuse sinds mijn vrouw de frites raar vond smaken. (Vrouwen heh :roll:)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knakworstkweker schreef: do 3 september 2020, 22:18 wegvijlen, ik snap het best als je dit wil doen, voor mij is het dan op.

als de verf van je deur afslijt schilder je ook de hele deur, niet alleen dat stukje.
Er zit nog wel een verschil tussen een braam wegvijlen en haaientanden. Maar ik heb het al eerder gezegd dat je gewoon moet doen wat je het beste vind. Dat de schoorsteen van je lbs daardoor wat eerder kan branden is goed voor de plaatselijke economie. :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dice Oldskool schreef: do 3 september 2020, 21:43
Mad Wally schreef: do 3 september 2020, 19:25

Ik heb eerder in dit draadje een link naar het recept gepost.
Alleen is dat recept niet het spul waar Roger zijn ketting in frituurt. :~

Er is zelfs een 13 jaar oud draadje over, Chain Wax.


viewtopic.php?f=9&t=33807
Ik had beter kunnen zeggen "een recept".
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

Dice Oldskool schreef: vr 4 september 2020, 06:45
Knakworstkweker schreef: do 3 september 2020, 22:18 wegvijlen, ik snap het best als je dit wil doen, voor mij is het dan op.

als de verf van je deur afslijt schilder je ook de hele deur, niet alleen dat stukje.
Er zit nog wel een verschil tussen een braam wegvijlen en haaientanden. Maar ik heb het al eerder gezegd dat je gewoon moet doen wat je het beste vind. Dat de schoorsteen van je lbs daardoor wat eerder kan branden is goed voor de plaatselijke economie. :bier:
Precies

En ik heb de luxe positie denk ik dat ik niet zo op die kosten hoef te letten.

Bovendien wordt ik met veel kleine problemen vaak kostenloos en direct geholpen, dat is dan misschien ook de goodwill die je creëert door klant te zijn op deze manier.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je er zo in staat dan is het vrij simpel; lekker laten vervangen die boel waarbij je jouw visie op onderhoud en criteria waarop jij de mate van slijtage beoordeelt houdt zoals die is.
Als 24/7 100% schoon je doel is, doe je het goed. Het doel heiligt de middelen.
Als het verlengen van levensduur een doel is dan is het zaak dat je de rode draad in voorgaande reacties opvolgt.

In de 33 jaar die ik nu met MTB bezig ben, heb ik op het gebied van kettingonderhoud onderhand alles wel 10x meegemaakt.
De eerste jaren, eind jaren '80, vond ik dat alles op een MTB smerig moet zijn.
Roest, vastlopen of niet meer functioneren was reden om alles maar te vervangen.
Hoezo consumptiemaatschappij.
Dure hobby maar het doel heiligt de middelen.

De aanleiding weet ik niet meer maar plots sloeg die visie 180º om in een zo mogelijk nog grotere perfectie dan jij in je startpost omschrijft.
500000 soorten poets- en smeermiddelen getest in een onverzadigbare honger naar het middel met het állerschoonste resultaat.
Ik moest aan de beademing en valium als ik een zwart of grijzig vlekje op die hagelwitte poetsdoeken tegenkwam.
Levensduur klopte wel zo'n beetje met wat jij omschrijft, ik schrik daar niet van.
Moet daarbij wel zeggen dat ik altijd en overal, in weer en wind door de bagger fietste.
Maar na elke rit rustte ik niet voor de laatste zandkorrel en vlek verdwenen was.
Later verlengde ik de levensduur door twee of drie kettingen te wisselen, tandwielen / cassette gingen dan 7à 9000km mee.
Heb trouwens wel altijd braampjes op tanden weggevijld. Voor het perfecte schakelen.

De laatste, pakweg 8 jaar, bekijk ik alles meer door een praktische, bijna gemakzuchtige bril.
Wanneer ik de eerste piep in de ketting hoor, uitwendige rotzooi verwijderen en beetje smeren.
Never nooit ontvetten, tenzij ik overstap van olie op wax bijvoorbeeld.
Dag na het smeren de ketting droog dwz uitwendig vetvrij maken.
Heel af en toe een bramen-op-tandwielen inspectie en zonodig met een klein zoetvijltje wegvijlen.
De boel gaat op deze manier echt duizenden km's mee.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie