Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Knakworstkweker schreef: vr 4 september 2020, 08:12
Dice Oldskool schreef: vr 4 september 2020, 06:45

Er zit nog wel een verschil tussen een braam wegvijlen en haaientanden. Maar ik heb het al eerder gezegd dat je gewoon moet doen wat je het beste vind. Dat de schoorsteen van je lbs daardoor wat eerder kan branden is goed voor de plaatselijke economie. :bier:
Precies

En ik heb de luxe positie denk ik dat ik niet zo op die kosten hoef te letten.

Bovendien wordt ik met veel kleine problemen vaak kostenloos en direct geholpen, dat is dan misschien ook de goodwill die je creëert door klant te zijn op deze manier.
Mijn vader zaliger zei altijd.
“Met zuinigheid en vlijt bouwt men huizen als kastelen.“
Awel we wonen heden ten dage in een “kasteel” maar dat zuinige zal er niet meer uitgaan heh.

Zonder flauwekul, ondanks ik in dezelfde “luxe positie“ verkeer, vind ik het serieus jammer om meer geld dan nodig uit te geven aan onderhoud.
Sommigen zeggen ach 2 tientjes per maand wat is dat nou...
Na 5 jaar 1200€ om (bij) een nieuw fietske (te leggen) kopen? Of die prachtige lichtgewicht wielset te kopen? Of...?

Niet bedoelt als aanval op u heh! (Eer ik dadelijk weer iemand op de gevoelige tenen trap)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zo gaat iedereen er anders mee om. Wie het breed heeft laat het breed hangen zullen we maar zeggen. Ik vind het ook zonde om onnodig geld uit te geven aan onderhoud als het nog niet nodig is maar geef op mijn beurt weer teveel geld uit aan andere randzaken. Om de 2 jaar een andere helm bijvoorbeeld omdat ik ben uitgekeken op de oude. :roll:
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Hehe, vandaag eindelijk mijn kettingset vervangen, hij lag al 7mnd in de kast maar het laatste stuk duurde toch nog lang.
12901 km ! in 19 maanden. Vandaag sloeg hij voor over, dan is het tijd.
Ik gebruikt 2 kettingen waarbij ik iedere keer de kortste erop leg. Ik zal zo'n 8 x gewisseld hebben in die 18 maanden, in de winter is de slijtage meer dus dan wissel je ook eerder omdat er meer rek is.

Ik ben opgehouden met meten met een caliper. 1 x "binnen de marge" ketting vervangen bij mijn vorige fiets, sloeg gelijk over.
Nu gaatie op gevoel. Ik rij dan 1 set geheel op, cassette, voorbladen en 2 kettingen.

De fotos van de werpster:
Afbeelding
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Om er eens een cliche in te gooien...Die heeft z`n geld wel opgebracht :lol:

* Kan bijna niet geloven dat dat al niet eerder doorgetrapt heeft...
Knakworstkweker

wpee schreef: ma 14 september 2020, 22:30 Hehe, vandaag eindelijk mijn kettingset vervangen, hij lag al 7mnd in de kast maar het laatste stuk duurde toch nog lang.
12901 km ! in 19 maanden. Vandaag sloeg hij voor over, dan is het tijd.
Ik gebruikt 2 kettingen waarbij ik iedere keer de kortste erop leg. Ik zal zo'n 8 x gewisseld hebben in die 18 maanden, in de winter is de slijtage meer dus dan wissel je ook eerder omdat er meer rek is.

Ik ben opgehouden met meten met een caliper. 1 x "binnen de marge" ketting vervangen bij mijn vorige fiets, sloeg gelijk over.
Nu gaatie op gevoel. Ik rij dan 1 set geheel op, cassette, voorbladen en 2 kettingen.

De fotos van de werpster:
Afbeelding
hoe kan je hier hooguit mee rondgekomen zijn zonder over te slaan, die is bijna weer rond!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1x12 XTR cassette + 30 en 32T Oval Absolute Black + 3 XT kettingen: cassette en kettingen hebben het ongeveer 15 maanden uitgehouden, ong. 7000km - 100.000hm, incl een hoop Limburgse modder. 30 en 32T nog goed.
Nu XT cassette en kettingen erop, ga weer met 2 rijden denk ik.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

wpee schreef: ma 14 september 2020, 22:30.

De fotos van de werpster:
Afbeelding
Super! :-q


Ff Hercule Poirot imiteren... (kijken of ik er iets van kan) :lol:
U fietst meestal hoge cadans, klein verzet, u woont in het vlakke noorden heeft geen Strava account en u bent geen zwaargewicht?

(Plagen heeh)
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

haha, plaag terug

nee, nee (soms wel echt nodig), nee, jawel, klopt

https://www.strava.com/athletes/9605924

Alleen MTB

2019:
Afstand 7.880,0 km
Hoogtetoename 38.842 m

2020(tot nu)
Afstand 6.703,7 km
Hoogtetoename 27.075 m
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

wpee schreef: ma 14 september 2020, 22:30
Ik ben opgehouden met meten met een caliper. 1 x "binnen de marge" ketting vervangen bij mijn vorige fiets, sloeg gelijk over.
Nu gaatie op gevoel. Ik rij dan 1 set geheel op, cassette, voorbladen en 2 kettingen.

Dat doe je goed. :-q :bier:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

wpee schreef: ma 14 september 2020, 22:30De fotos van de werpster:
Afbeelding
Alle keizers, en dan nu al vervangen!?
Zie nog een paar braampjes, als je die wegvijlt gaat je kransje vast nog enkele km's mee :winkie:
O wacht, die bramen zijn wat ooit tanden waren..
Schitterend dit!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Gegeven dat het een 2x blad is vraag ik me af hoe dit ooit nog heeft kunnen schakelen en hoe vaak die ketting niet om de BB heeft gelegen? (Nieuwsgierig). :winkie:
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Je hebt gelijk, dacht dat het een 1x m8000 blad was.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Tot gisteren geen probleem gehad met ketting die eraf liep, maar toen viel hij wel naar buiten toen ik kracht zetten om een kruising over te komen.
Wel aardig om te laten zien dacht ik hoe ver deze op is.
Schakelen VOOR doe ik maar op 2 momenten: bergop liefst tevoren naar klein, bij vlakke grond weer gelijk naar groot (beide met geen kracht erop, als het effe kan).

Heeft zijn geld opgebracht zal ik maar zeggen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: za 29 augustus 2020, 20:41 Hallo,

Ik rij nu al een paar jaar fanatiek mtb, maar bij navraag bij verschillende fietsenmakers en mede mtb'ers zijn de antwoorden nogal verschillend.

Ik rij met een Shimano XT-aandrijflijn (2x11), voorblad 34/24, ketting HG-X11 en cassette 11/42.
Ik rij het hele jaar door en poets eigenlijk na elke rit minimaal de ketting met een speciaal kettingreinigingsmiddel.

Ik rij voornamelijk in de omgeving Gemert (Uden, Gemert, Nijmegen, Helmond, Horst, Deurne, Eindhoven, Nuenen) eigenlijk alles binnen een straal van 40 km om Gemert.

ik gebruik nu cyclon chainclainer, deze spuit ik in een bakje en breng dan aan met een verfkwast op de ketting, ook wrijf ik goed in de rollers in met de hand.
Als alles een minuut of 5 heeft gestaan en ingewerkt, spuit ik de ketting schoon met de 'jet' stand van de sproeier van de tuinslang. (enkele harde straal, die net zo breed is als de ketting ongeveer).
Dit doe ik op het deel van de ketting die onder staat en spuit dan alles eruit naar beneden toe (heel logisch allemaal, maar ik ben graag precies).

Met de verfkwast doe ik ook wat van die cleaner op de cassette en het voorblad maar deze spuit ik af met een minder harde straal (want lagers e.d.) tot alles mooi schoon is.
Derailleurwieltjes uiteraard ook goed schoonmaken.

Ik blaas alles droog met de compressor en droog de ketting nog na met een oude badhanddoek zodat ik geen residu meer zie afkomen van de ketting.

Als alles een uurtje heeft gestaan in de schuur, droog ik de ketting nog eens na met de badhanddoek.

Vervolgens breng ik een laag smeermiddel aan.
Ik gebruik nu Muc-off C3 ceramic en ben hier zeer enthousiast over.

Een uurtje of later na het smeren haal ik de ketting door een doek om het overtollig smeermiddel af te halen en meestal (dit kan 2 dagen later zijn) net voor ik vertrek nog eens afnemen met deze doek.

Ik zie dan als residu, mooi schoon smeermiddel.

Nu is het zo, dat ik maar ongeveer 1200-1500km doe met een aandrijflijn.

Ketting is dan gerekt, bramen op voorblad en cassette, simpelweg op.

Dit jaar ben ik (mede door het droge weer denk ik) al tot de 2000km gekomen, maar het eind is in zicht en wordt volgende week ook vervangen.

De grote vraag is nu: Is dit normale slijtage?

Volgens de fietsenmakers die ik gevraagd heb wel, mede-mtb'ers zijn 50/50 verdeeld.

Wat kan ik beter/ anders doen om meer rendement te halen?
Want 2 x per jaar een complete aandrijflijn is prijzig, ik heb het er voor over, maar ik hoop dat ik er meer uit kan halen.

Graag jullie mening/ opmerkingen.

Hoe ik mijn ketting onderhoud:
Rijd hard, zet 'm nat weg. Maak de volgende dag m'n bike eens schoon. Doe niks speciaal aan de ketting. Nieuwe wax er op en zet het ding weer weg. XT groep 5000 Km zonder problemen.

Moraal van het verhaal. Doe zo min mogelijk aan je ketting als behalve nieuwe wax er op. Dan gaat het kreng het langste mee. Ontvetter en dingen met borsteltjes sloop je je ketting alleen maar sneller mee. Natuurlijk vind de LBS het normaal, dan verkoop je nog eens wat. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie