Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knakworstkweker

Hallo,

Ik rij nu al een paar jaar fanatiek mtb, maar bij navraag bij verschillende fietsenmakers en mede mtb'ers zijn de antwoorden nogal verschillend.

Ik rij met een Shimano XT-aandrijflijn (2x11), voorblad 34/24, ketting HG-X11 en cassette 11/42.
Ik rij het hele jaar door en poets eigenlijk na elke rit minimaal de ketting met een speciaal kettingreinigingsmiddel.

Ik rij voornamelijk in de omgeving Gemert (Uden, Gemert, Nijmegen, Helmond, Horst, Deurne, Eindhoven, Nuenen) eigenlijk alles binnen een straal van 40 km om Gemert.

ik gebruik nu cyclon chainclainer, deze spuit ik in een bakje en breng dan aan met een verfkwast op de ketting, ook wrijf ik goed in de rollers in met de hand.
Als alles een minuut of 5 heeft gestaan en ingewerkt, spuit ik de ketting schoon met de 'jet' stand van de sproeier van de tuinslang. (enkele harde straal, die net zo breed is als de ketting ongeveer).
Dit doe ik op het deel van de ketting die onder staat en spuit dan alles eruit naar beneden toe (heel logisch allemaal, maar ik ben graag precies).

Met de verfkwast doe ik ook wat van die cleaner op de cassette en het voorblad maar deze spuit ik af met een minder harde straal (want lagers e.d.) tot alles mooi schoon is.
Derailleurwieltjes uiteraard ook goed schoonmaken.

Ik blaas alles droog met de compressor en droog de ketting nog na met een oude badhanddoek zodat ik geen residu meer zie afkomen van de ketting.

Als alles een uurtje heeft gestaan in de schuur, droog ik de ketting nog eens na met de badhanddoek.

Vervolgens breng ik een laag smeermiddel aan.
Ik gebruik nu Muc-off C3 ceramic en ben hier zeer enthousiast over.

Een uurtje of later na het smeren haal ik de ketting door een doek om het overtollig smeermiddel af te halen en meestal (dit kan 2 dagen later zijn) net voor ik vertrek nog eens afnemen met deze doek.

Ik zie dan als residu, mooi schoon smeermiddel.

Nu is het zo, dat ik maar ongeveer 1200-1500km doe met een aandrijflijn.

Ketting is dan gerekt, bramen op voorblad en cassette, simpelweg op.

Dit jaar ben ik (mede door het droge weer denk ik) al tot de 2000km gekomen, maar het eind is in zicht en wordt volgende week ook vervangen.

De grote vraag is nu: Is dit normale slijtage?

Volgens de fietsenmakers die ik gevraagd heb wel, mede-mtb'ers zijn 50/50 verdeeld.

Wat kan ik beter/ anders doen om meer rendement te halen?
Want 2 x per jaar een complete aandrijflijn is prijzig, ik heb het er voor over, maar ik hoop dat ik er meer uit kan halen.

Graag jullie mening/ opmerkingen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik vind t erg weinig. Heb geen ervaring met Shimano, maar mijn Sram GX lijn ging moeiteloos 3000km mee en was nog niet versleten (fiets is verkocht). En ik maak heel wat minder grondig schoon dan jij.

Een van mijn fietsmaten van mij heeft wel 2x11 XT. Die heeft er denk ik 2500-3000km op zitten. Al leek daar de laatste rit ook wat slijtage aan te komen.

Ik vraag me af of je met dat grondige schoonmaken niet TE goed schoonmaakt. Je wil niet al het vet uit je ketting spuiten.
Laatst gewijzigd door Klitse op za 29 augustus 2020, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik reinig de ketting, met stofvod, en alles wat vuil is na elke rit, en breng smering aan. (Boeschield)
Ik doe toch >5000km met een ketting.
Nu werk ik met 3 kettingen en verwacht toch 15000km ermee te halen alvorens alles (kettingen tandwiel en cassette ) te vervangen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je methode van poetsen sloopt je ketting.
Heel zwart wit: Je lost smeermiddel op en spuit dan vuil in de schakels.
De buitenkant schoonvegen en opnieuw smeren is beter.
Vuil wordt door de beweging vanzelf naar buiten gewerkt.
Smeermiddel dat in de schakels zit, mag daar gerust blijven zitten.
Smeren met wax is hier populair, omdat het er netjes uitziet, maar wax is stug en kan niet terug kruipen in de schakels.
Ik smeer liever met dikke olie.
Maar dan wordt de buitenkant vd ketting vies en dat geeft tussen de oren het idee dat je het verkeerd doet.
Maar de buitenkant is onbelangrijk en die veeg je thuis gewoon schoon met een oude doek.

Jaren in jouw omgeving gewoond en gefietst.
1500km is (te) weinig.
En een ketting rekt niet, maar slijt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb gisteren mijn Connex 11SB vervangen door een nieuwe Shimano 11 -speed ketting. De 11SB zou de meest slijtvaste ketting moeten zijn en tot wel twee keer zo lang mee moeten gaan als een Shimano XT. Ik heb er 1000 kilometer mee gefietst. Ik volg een smeringsregime ongeveer zoals ThaSingleTrackMastah beschrijft. Heel soms maak ik hem grondig schoon (met kettingreiniger die ik ook voor de motor gebruik) en smeer hem grondig opnieuw. Alleen na extreem smerige ritten. Maar ik heb het idee dat er nog we wat ruimte is voor verbetering. Misschien minder in de stromende regen door gebieden met fijne kleigrond rijden. Of m’n kettinglengte beter checken.

BMW heeft trouwens voor motoren een onderhoudsvrije (!) ketting uitgebracht met diamant-coating. Die wil ik wel in een 11-speed uitvoering. Nooit meer smeren.
Knakworstkweker

Dan ga ik op mijn nieuwe aandrijflijn eens proberen om alleen maar af te halen met een doek en weer te smeren.

Nu is het zo dat je de ketting wel ooit (grondig) moet schoonmaken en ik twijfel om met 2 kettingen gaan te rijden.

Stel dat ik met 2 kettingen ga rijden en om de 250km wissel en grondig schoonmaak, zou ik dan langer doen met alles?

sowieso lijkt het me niet onverstandig om na elke rit even met een 'milde' straal/ sproeier alles af te spuiten en dan met de doek af te halen (althans, het 'vet' zou het water moeten verdrijven) of moet ik dit helemaal laten?

na toertochten spuit je je fiets ook altijd af om de grootste bagger er al af te hebben of is dit ook een no-go?

Sowieso, is een gemiddelde rit doordeweeks 40km en in het weekend vaak 80 - 120 km

niet dat dat er veel invloed op heeft maar ik zeg het even..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merkwaarsig dat BMW hiermee komt, ze hadden zo'n onderhoudsvrij cardan aandrijving,dus waarom een ketting.?. :wink:
Verder hebben ze natuurlijk wel ervaring met slechte kettingen in hun auto motoren...Samen met VAG.

Maar ff serieus een motor ketting loopt precies rechtuit waardoor er een veel groter contact oppervlak is dan bij een versnellingsketting (dus minder oppervlaktedruk)
Ook kan de ketting worden gemaakt met bussen. Het smeermiddel heeft het een dus stuk makkelijker.
En er zitten o-ringen of x- ringen tussen de schakels die vuil buiten, en smeermiddel binnen houden.
Als je een motorketting smeert, dan smeer je eigenlijk alleen de o-ringen.
En dat is belangrijk, zolang die in goede conditie blijven, blijft het echte kettingvet op zn plek in de schakels.

Een mtb ketting heeft echt een rot leven.
Vandaar slechts 3000km.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bagger laten zitten lijkt me ook niet goed. Afspuiten met lage druk en nooit op de draaiende delen mikken heb ik geleerd. Anders blaas je water en vuil door allerlei dichtingen naar binnen. Thuis pak ik een emmer en zachte spons. Voordeel is dat ik dan ook gelijk automatisch een visuele inspectie doe.

@ThaSingleTrackMastah iets met rendement. Maar dit soort coatings zullen hun weg hopelijk ook wel naar de fietswereld vinden. En dat zo’n ketting dan 15.000 km meegaat maar wel €250 kost zodat je er alsnog weinig mee opschiet.
Knakworstkweker

ik heb ooit een prototype tekening van shimano voorbij zien komen met een versnellingsbak bij de BB en 1 tandwiel aan de buitenkant en 1 op het achterwiel.

cranks zaten ook aan de versnellingsbak en niet aan het uitwendige tandwiel een beetje zoals een motorfiets zeg maar.

gewicht? geen idee

het leek op dat rolhoff (of zoiets) met die aandrijfriem.

voordeel is dat je met zo'n systeem smallere achternaven/ bruggen kan maken, want geen grote spline nodig.

ik zou het achter elkaar kopen, alleen al omdat het onderhoud dodelijk simpel wordt.

je derailleur(pad) kan niet krom gaan/ smerige kabel.
de bak zit vol met olie denk ik, om de zoveel km aftappen en nieuwe erop.

ik zie alleen voordelen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb 3x9 en rij met SRAM PC971 kettingen. Gaan een 3000-4000 km mee. Ik rij mn bij droog weer.

Advies: gebruik Squirt of ander wax gebaseerd smeermiddel. Je hoeft veel minder of zelfs niet te poetsen. Daarnaast zorgt de wax voor een enigszins duurzaam soort van smering. Smering in dit soort kettingen is sowieso naadje en er is volgens mij altijd metaal contact daarom slijtage. Komt uiteraard ook door zand enz.

Volgens mijn fietsmaat met 1x12 SRAM gaat dat veeeeel langer mee tot wel 10000 km.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: za 29 augustus 2020, 21:48 ik heb ooit een prototype tekening van shimano voorbij zien komen met een versnellingsbak bij de BB en 1 tandwiel aan de buitenkant en 1 op het achterwiel.

cranks zaten ook aan de versnellingsbak en niet aan het uitwendige tandwiel een beetje zoals een motorfiets zeg maar.

gewicht? geen idee

het leek op dat rolhoff (of zoiets) met die aandrijfriem.

voordeel is dat je met zo'n systeem smallere achternaven/ bruggen kan maken, want geen grote spline nodig.

ik zou het achter elkaar kopen, alleen al omdat het onderhoud dodelijk simpel wordt.

je derailleur(pad) kan niet krom gaan/ smerige kabel.
de bak zit vol met olie denk ik, om de zoveel km aftappen en nieuwe erop.

ik zie alleen voordelen
Kijk eens naar Pinion.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik reed ook met shimano 2x11 XT. Ik houd het aantal kilometers niet exact bij, maar ik schat dat ik op ongeveer 2000 km per ketting uit kom. Ik rijd met twee kettingen, maar heb wel al 1 cassette kransje en beide kettingbladen moeten vervangen voordat de kettingen versleten waren. Dus ik weet niet of het wel zoveel uitmaakt om met meerdere kettingen te rijden.

Ik maak zelf ook de fiets schoon met een emmertje sop, borstel en tuinslang. Ketting poets ik daarna vaak nog schoon met een tandenborstel met wat wd40 erop. Daarna met een doek afnemen en weer olie erop.

Van de 2 kettingen is overigens de ene Shimano XT en de andere KMC (X11.93). Het is mij opgevallen dat de KMC ketting veel sneller slijt.
Laatst gewijzigd door way2go op zo 30 augustus 2020, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Knakworstkweker schreef: za 29 augustus 2020, 21:18 Sowieso, is een gemiddelde rit doordeweeks 40km en in het weekend vaak 80 - 120 km
Dat zijn toch wel flink lange ritten. Bij slechte weersomstandigheden misschien niet onverstandig om wat kettingolie mee te nemen en onderweg je ketting nog eens bij te smeren. Als je ketting na 25 km al helemaal droog staat en onder het zand zit en je hebt nog 80 km voor de boeg, dan gaat de slijtage wel hard natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je het mij vraagt dan reinig je te goed. Totaal overbodig om de ketting zo grondig na elke rit onder handen te nemen. Ik doe het eigenlijk nooit meer. Wax of olie is weer een andere discussie, ik smeer met olie. Om de paar ritten druppelsgewijs, lap erover en hij kan weer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

way2go schreef: za 29 augustus 2020, 23:07
Knakworstkweker schreef: za 29 augustus 2020, 21:18 Sowieso, is een gemiddelde rit doordeweeks 40km en in het weekend vaak 80 - 120 km
Dat zijn toch wel flink lange ritten. Bij slechte weersomstandigheden misschien niet onverstandig om wat kettingolie mee te nemen en onderweg je ketting nog eens bij te smeren. Als je ketting na 25 km al helemaal droog staat en onder het zand zit en je hebt nog 80 km voor de boeg, dan gaat de slijtage wel hard natuurlijk.
Goeie.
Olie kan je onderweg gebruiken zelfs op een vieze natte ketting.
Wax niet, die moet eerst opdrogen en intrekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie