Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knakworstkweker

Hallo,

Ik rij nu al een paar jaar fanatiek mtb, maar bij navraag bij verschillende fietsenmakers en mede mtb'ers zijn de antwoorden nogal verschillend.

Ik rij met een Shimano XT-aandrijflijn (2x11), voorblad 34/24, ketting HG-X11 en cassette 11/42.
Ik rij het hele jaar door en poets eigenlijk na elke rit minimaal de ketting met een speciaal kettingreinigingsmiddel.

Ik rij voornamelijk in de omgeving Gemert (Uden, Gemert, Nijmegen, Helmond, Horst, Deurne, Eindhoven, Nuenen) eigenlijk alles binnen een straal van 40 km om Gemert.

ik gebruik nu cyclon chainclainer, deze spuit ik in een bakje en breng dan aan met een verfkwast op de ketting, ook wrijf ik goed in de rollers in met de hand.
Als alles een minuut of 5 heeft gestaan en ingewerkt, spuit ik de ketting schoon met de 'jet' stand van de sproeier van de tuinslang. (enkele harde straal, die net zo breed is als de ketting ongeveer).
Dit doe ik op het deel van de ketting die onder staat en spuit dan alles eruit naar beneden toe (heel logisch allemaal, maar ik ben graag precies).

Met de verfkwast doe ik ook wat van die cleaner op de cassette en het voorblad maar deze spuit ik af met een minder harde straal (want lagers e.d.) tot alles mooi schoon is.
Derailleurwieltjes uiteraard ook goed schoonmaken.

Ik blaas alles droog met de compressor en droog de ketting nog na met een oude badhanddoek zodat ik geen residu meer zie afkomen van de ketting.

Als alles een uurtje heeft gestaan in de schuur, droog ik de ketting nog eens na met de badhanddoek.

Vervolgens breng ik een laag smeermiddel aan.
Ik gebruik nu Muc-off C3 ceramic en ben hier zeer enthousiast over.

Een uurtje of later na het smeren haal ik de ketting door een doek om het overtollig smeermiddel af te halen en meestal (dit kan 2 dagen later zijn) net voor ik vertrek nog eens afnemen met deze doek.