Sram nx eagle cassette lijkt tegroot voor de body

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Net een nieuwe trek mtb gekocht, maar de cassette maakt af en toe een tikkend gelukd.
We hebben de cassette eraf gehaald en daarbij lijkt de cassette te groot voor de body.
We kunnen de cassette heen en weer bewegen over de body heen.
Hebben meer sram cassette,s hier last van..
Het tikkende geluid vindt ik nog al storend,
De cassette lijkt te verschuiven op de body wat een krakkend geluid geeft.
Iemand enig idee wat dit kan zijn.
We hebben zelf wat alu folie op de body gedaan om de cassette wat straker op de body te laten zitten, dit helpt wel iets maar het tikend geluid is niet weg.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Klinkt als een onwaarschijnlijk verhaal dus even terug naar de fietsenwinkel waar de nieuwe fiets vandaan komt voor je iets sloopt door maatregelen als alu-folie ergens tussen proppen...
Knakworstkweker

Het zo zomaar kunnen dat de diegene die de fiets heeft gebouwd een sram cassette op een shimano body heeft gezet.

lijken wel wat op elkaar maar werken absoluut niet samen
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

NX Eagle past juist op een Shimano MTB body
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Knakworstkweker schreef: zo 30 augustus 2020, 23:21 Het zo zomaar kunnen dat de diegene die de fiets heeft gebouwd een sram cassette op een shimano body heeft gezet.

lijken wel wat op elkaar maar werken absoluut niet samen
Onwaarschijnlijk, NX eagle is gemaakt voor Shimano HG.

*Edit:
Zeroground was me voor.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een cassette die te groot is maar toch heen en weer geschoven kan worden. Dat klinkt ook al vreemd.

Is dat dus nadat je de lockring vast hebt gezet? Dan is de cassette dus niet te groot maar eerder te smal ...

Ik weet niet of NX uit 1blok bestaat of zijn de laatste kransjes los? Per ongeluk 1 vergeten ... :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Verder niet genoeg kennis maar als ik een nieuwe fiets had gekocht dan ging ik zulke dingen niet met aluminiumfolie proberen op te lossen. :)

Terug naar de winkel met die fiets dan...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Er kan een race 11s body op je naaf zitten, die is breder. Zo ja, de goede opvulring gebruiken.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Marke schreef: ma 31 augustus 2020, 10:43 Er kan een race 11s body op je naaf zitten, die is breder. Zo ja, de goede opvulring gebruiken.
precies, 11 speed race heeft een extra 1.8mm spacer nodig. 10/11 speed mtb is even breed als 10 speed race, maar smaller dan 11 speed race.
moderne achternaven hebben regelmatig genoeg ruimte voor 11 speed race (meest flexibel/breed inzetbaar en dus goedkoop) en hebben dus een spacer nodig voor een 11 speed mtb cassette
Knakworstkweker

zeroground schreef: zo 30 augustus 2020, 23:25 NX Eagle past juist op een Shimano MTB body
vergis ik me dan met dat er iets was met de offset van de BB o.i.d. als je van shimano naar sram wil?
Knakworstkweker

Prulleman schreef: ma 31 augustus 2020, 10:48
Marke schreef: ma 31 augustus 2020, 10:43 Er kan een race 11s body op je naaf zitten, die is breder. Zo ja, de goede opvulring gebruiken.
precies, 11 speed race heeft een extra 1.8mm spacer nodig. 10/11 speed mtb is even breed als 10 speed race, maar smaller dan 11 speed race.
moderne achternaven hebben regelmatig genoeg ruimte voor 11 speed race (meest flexibel/breed inzetbaar en dus goedkoop) en hebben dus een spacer nodig voor een 11 speed mtb cassette
dit verhaal klinkt een beetje als wat ik ooit met de racer heb gehad, cassette rammelde en had speling links en rechtsom, bleek ook dat met het omzetten van een tiagra naar een 105 cassette er een andere spacer in moest.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Knakworstkweker schreef: ma 31 augustus 2020, 23:19
zeroground schreef: zo 30 augustus 2020, 23:25 NX Eagle past juist op een Shimano MTB body
vergis ik me dan met dat er iets was met de offset van de BB o.i.d. als je van shimano naar sram wil?
Tsja, boost heeft een iets andere kettinglijn, maar geen idee of je dat in gedachten had. :winkie:
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Vandaag naar de fm geweest er is een veertje van de body afgebroken. Wordt nu nieuwe body besteld. Voor nood zolang het restant van het gebroken veertje opgerekt zodat ik toch kan fietsen.
En geen kraakje meer gehoord.😂😂👍🏼
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En het schuiven? :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie