Cassette zit in de body vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bedankt voor al het advies, het zijn inderdaad Mavic wielen en dit is het eerste probleem wat ik ermee heb. De fiets is alweer uit 2013, dus eigenlijk vrij probleemloos. Indien mogelijk, omdat het ook alweer een oude fiets is, wil ik eigenlijk proberen om dit wiel te repareren.

Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat als ik de onderstaande handleiding probeer te volgen, ik het eerste rubber bij stap 10 niet los krijg. In ieder geval niet in zijn geheel. Iemand een idee :)


https://www.youtube.com/watch?v=fXAVK9cexM4

Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lijkt gewoon een stofkapje te zijn. Beetje wrikken, inspuiten met spray oid.Iets meer kracht zetten?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Crapton schreef: wo 9 september 2020, 18:58 Lijkt gewoon een stofkapje te zijn. Beetje wrikken, inspuiten met spray oid.Iets meer kracht zetten?
Klopt, is gewoon een beschermingskapje. iets wrikken dan moet het goedkomen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik begrijp nu eindelijk waarom ik dat stofkapje er niet afkreeg, die rode 'as' voor het stofkapje is een dop die er eerst af moest. Daarna kon ik het stofkapje zonder problemen eraf halen en daarmee uiteindelijk ook de hele as.

Nu wil ik een TS-2 hub gaan bestellen, alleen heb ik nog 2 vragen voor ik de hub straks ga monteren.

1. Kan ik gewoon Shimano minerale remolie bij de eerste rode pijl gebruiken?
2. Is de minerale olie genoeg om de 2 palletjes te smeren? Of moet daar ook nog vet of iets dergelijks op?
Het viel mij namelijk bij de onderstaande video op dat er eerst wat vet op de plek van het palletje gesmeerd werd. En er juist helemaal geen olie gebruikt werd. Precies het tegenovergestelde van de Mavic video.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat is de beste smeer methode voor de palletjes?

https://www.youtube.com/watch?v=NTuj-YnXxUY

Mavic video
Afbeelding

Random youtube video
Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dizer schreef: zo 13 september 2020, 13:391. Kan ik gewoon Shimano minerale remolie bij de eerste rode pijl gebruiken?
Ja.
2. Is de minerale olie genoeg om de 2 palletjes te smeren? Of moet daar ook nog vet of iets dergelijks op?
Moet… tja.

Het zal gesmeerd moeten worden. Lichte olie is soepel; vet laat zich minder makkelijk wegspoelen. Vet wat verhardt, kan ervoor zorgen dat de pallen minder makkelijk aangrijpen. Vet dempt de ratel dan weer een beetje, voor sommigen een prioriteit (of juist niet).

Over smeermiddelen is al veel geschreven, hier en elders, en dat zal in de toekomst niet anders gaan worden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Minerale remolie kan heel goed op die plekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Beide kan dus, is allebei ook goed?

Dus een beetje achter het palletje, en olie zoals op het plaatje?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 13 september 2020, 15:50 Minerale remolie kan heel goed op die plekken.
Ik zou niet zo snel een remolie gebruiken als smeerolie. Voor smeren heb je ... smeerolie.
Echter ik heb er geen ervaring mee, maar remolie lijkt me op die plek nogal dun. Eerder zou ik een cardan of versnellingsbak olie nemen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dikke olie gaat plakken, dan wordt je vrijloop trager met oppakken.
Minerale olie smeert genoeg op die plek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 september 2020, 14:57 Dikke olie gaat plakken, dan wordt je vrijloop trager met oppakken.
Minerale olie smeert genoeg op die plek.
Minerale olie zegt alleen dat het een aardolie destilaat is en dus niet synthetisch, zegt niks over waar de olie voor bedoeld is.
Remolie is bedoeld voor remmen en is dus niet primair gekozen vanwege de smerende eigenschappen.
Cardan en versnellingsbak oliën zijn ontwikkeld voor de smerende eigenschappen en in verschillende viscositeiten te krijgen.
En wat betreft de dikte van de olie, de pallen van mijn 370 naaf zijn af fabriek gesmeerd met vet. Dat is pas dikke olie.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie