170 vs 175 cranklengte voor lange benen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ik ben 1.93m. Net een nieuwe trail bike besteld die ik zal gebruiken in NL, maar ook in buitenland - denk aan Whistler bike park enz.

Wat zijn jullie (aka lange bikers boven de 1.90m) gevoelens over deze twee cranklengtes?

Pedal clearance is zeker fijner met de 170, maar trapt de 175 nou ook comfortabeler in jullie mening? Of maakt het allemaal erg weinig uit? :winkie:
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4105
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik merk geen verschil, ben 1.96 en rij gewoon met 170. Langer zou ik niet willen ivm bodemvrijheid.
⛧⛧⛧
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben 1.85 en vond 165 net zo prima. Ik heb 3 fietsen met 3 cranklengtes en het enige verschil wat ik persoonlijk merk is dat ik de kortere cranks lekkerder vind als het technisch wordt. Maar zelfs dat kan psychisch zijn!
Waar woke is, is vuur
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De std cracklengte voor MTB is zover ik weet 175 mm. Optioneel 180 mm met goed zoeken, korter 170 mm weet ik niet.

Bij weg racefietsen zijn ze korter std 170 mm.

Dus bedoelt de TS 180 mm vs 175 mm, omdat hij het wel over grondspeling heeft denk ik toch aan MTB (en dit is MTB forum)?

Ik heb ooit een racefiets gehad met 170 mm en merkte weinig tot niets van het verschil. Maar het is ook een andere fiets met ander gebruik. Een fietsmaat van mij zweert bij 180 mm en heb ik ook wel eens geprobeerd, maar niets voor mij. Verschil merkte ik dus wel. Ik ben overigens ca. 1.80 m met gemiddeld lange benen. Voor lange mensen met lange benen is misschien 180 mm wel beter in verhouding met hun lichaam.

Mbt grond speling of dat kritisch is hangt natuurlijk sterk van de fiets af. Sommige fietsen hebben lage bracket en dan is die 5 mm extra soms even opletten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als kleine rijder (1.68) merk ik toch echt wel verschil. Zeker omdat ik ook nog in verhouding korte benen heb. Ik heb altijd het idee hoe langer hoe minder het lijkt uit te maken. Maar natuurkundig is er natuurlijk wel een verschil en zou er een voordeel zijn om bij lange benen langere cranks te hebben. Daar is al van alles over geschreven op het grote www
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ja, dat is ook het moeilijke; op het www staat ook erg veel over de voordelen van 170mm cranks i.p.v. 175mm voor het mountainbiken, zelfs voor langere mensen.

Ik heb nu 170 maar kan kiezen tussen 170 en 175 op de nieuwe bike.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik ben langer en heb 1x MTB met 170 (160mm 29") en de rest met 175. Echt een nadeel ervaar ik er niet van...
Ik heb nog andere fietsen staan met respectievelijk 185's en 190's als ik die pak dan voel je het verschil in 1 omwenteling, maar 175 vs. 170 merk ik eigenlijk niet echt iets van...


Crapton schreef: vr 4 september 2020, 18:31De std cracklengte voor MTB is zover ik weet 175 mm. Optioneel 180 mm met goed zoeken, korter 170 mm weet ik niet.
Dozijnen MTB's die met 165 zijn uitgerust, alleen is 9 van de 10 geen XC fiets. Ook niet moeilijk te vinden, bijvoorbeeld Shimano Saint, DMR Axe LE, Truvativ Descendant, etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met kortere cranks is het makkelijker soepel te draaien, hogere toeren dus. Daar moet je misschien wel je versnellingen op aanpassen, dus een kleiner blad voor.

Theoretisch is hogere trapfrequentie gunstiger en zeker in de triatlon-wereld is er veel te vinden over het voordeel van kortere cranks. Voor mountainbiken zouden veel van deze voordelen ook op kunnen gaan en heel langzaam zie je het ook veranderen dat bikers met iets kortere cranks gaan rijden.

Ben je boven de 190 cm, dan is 175 mm cranks verhoudingsgewijs eigenlijk al kort. Met 170 mm ben je dan helemaal trendsetter!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je trapt een cirkel met een diameter van 34cm rond of éen van 35cm. Weinigen zullen het verschil voelen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb op alle bikes 175. 1,91m lang, denk gemiddelde beenlengte. Ik kon op de BMX vroeger het verschil goed merken tussen 170 en 180. 180 had mijn voorkeur, voor mijn gevoel meer controle en macht bij trappen. Zo zie je maar, veel verschillende meningen. Zou gewoon bij 175 blijven als ik jou was. Vanuit de verhalen hier kan je geen keuze maken vrees ik.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

CC-Rider schreef: za 5 september 2020, 18:34 Ik heb op alle bikes 175. 1,91m lang, denk gemiddelde beenlengte. Ik kon op de BMX vroeger het verschil goed merken tussen 170 en 180. 180 had mijn voorkeur, voor mijn gevoel meer controle en macht bij trappen. Zo zie je maar, veel verschillende meningen. Zou gewoon bij 175 blijven als ik jou was. Vanuit de verhalen hier kan je geen keuze maken vrees ik.
Je moet natuurlijk wel kijken waarvoor je ze gebruikt. Inderdaad een paar honderd meter vol vermogen leveren, dan kan een lange crank dit beter overbrengen. Maar dat gaat je niet lukken op een klim van 25 minuten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik denk dat je als conclusie wel kunt stellen dat kortere cranks bij het mtb’en niet een probleem zullen opleveren.

Het kortdurend leveren van vermogen op klimmetjes is fijner met een wat kortere omwenteling.

Bij tijdrijden of lange rechte paden marathons en wedstrijden zou het wel weer de voordelige kant voor de langere cranks kunnen opvallen.

Stel dus je inzetbereik vast en kies.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: vr 4 september 2020, 23:50 Met kortere cranks is het makkelijker soepel te draaien, hogere toeren dus. Daar moet je misschien wel je versnellingen op aanpassen, dus een kleiner blad voor.

Theoretisch is hogere trapfrequentie gunstiger en zeker in de triatlon-wereld is er veel te vinden over het voordeel van kortere cranks. Voor mountainbiken zouden veel van deze voordelen ook op kunnen gaan en heel langzaam zie je het ook veranderen dat bikers met iets kortere cranks gaan rijden.

Ben je boven de 190 cm, dan is 175 mm cranks verhoudingsgewijs eigenlijk al kort. Met 170 mm ben je dan helemaal trendsetter!
Dit is waar het om "draait". Daar zou je voordeel uit kunnen halen, maar dat verschil is minimaal.
Heeft voornamelijk met je eigen fysiek te maken
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

olivierhacking schreef: vr 4 september 2020, 18:57 Ja, dat is ook het moeilijke; op het www staat ook erg veel over de voordelen van 170mm cranks i.p.v. 175mm voor het mountainbiken, zelfs voor langere mensen.
En dit is dan 1 van de verhalen over een lange of korte crank.
https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik rij zowel met 170 als 175mm cranks. Merk eigenlijk geen verschil. De 170mm cranks zitten op een bike met een lager bracket dan de andere bike en ik kwam voortdurend met mijn pedalen aan de grond in bochten en over wortels e.d. Dat verschil is nu opgeheven en voor mij de ideale oplossing. Ik merk geen verschil bij het klimmen, heb wel het gevoel dat mijn knieën de kortere cranks iets fijner vinden.
Plaats reactie