Ik ben 1.93m. Net een nieuwe trail bike besteld die ik zal gebruiken in NL, maar ook in buitenland - denk aan Whistler bike park enz.
Wat zijn jullie (aka lange bikers boven de 1.90m) gevoelens over deze twee cranklengtes?
Pedal clearance is zeker fijner met de 170, maar trapt de 175 nou ook comfortabeler in jullie mening? Of maakt het allemaal erg weinig uit?
170 vs 175 cranklengte voor lange benen
- olivierhacking
- Mountainbike Junk
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
- Mijn mountainbike: Overal en nergens
Ik ben 1.85 en vond 165 net zo prima. Ik heb 3 fietsen met 3 cranklengtes en het enige verschil wat ik persoonlijk merk is dat ik de kortere cranks lekkerder vind als het technisch wordt. Maar zelfs dat kan psychisch zijn!
Waar woke is, is vuur
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
De std cracklengte voor MTB is zover ik weet 175 mm. Optioneel 180 mm met goed zoeken, korter 170 mm weet ik niet.
Bij weg racefietsen zijn ze korter std 170 mm.
Dus bedoelt de TS 180 mm vs 175 mm, omdat hij het wel over grondspeling heeft denk ik toch aan MTB (en dit is MTB forum)?
Ik heb ooit een racefiets gehad met 170 mm en merkte weinig tot niets van het verschil. Maar het is ook een andere fiets met ander gebruik. Een fietsmaat van mij zweert bij 180 mm en heb ik ook wel eens geprobeerd, maar niets voor mij. Verschil merkte ik dus wel. Ik ben overigens ca. 1.80 m met gemiddeld lange benen. Voor lange mensen met lange benen is misschien 180 mm wel beter in verhouding met hun lichaam.
Mbt grond speling of dat kritisch is hangt natuurlijk sterk van de fiets af. Sommige fietsen hebben lage bracket en dan is die 5 mm extra soms even opletten.
Bij weg racefietsen zijn ze korter std 170 mm.
Dus bedoelt de TS 180 mm vs 175 mm, omdat hij het wel over grondspeling heeft denk ik toch aan MTB (en dit is MTB forum)?
Ik heb ooit een racefiets gehad met 170 mm en merkte weinig tot niets van het verschil. Maar het is ook een andere fiets met ander gebruik. Een fietsmaat van mij zweert bij 180 mm en heb ik ook wel eens geprobeerd, maar niets voor mij. Verschil merkte ik dus wel. Ik ben overigens ca. 1.80 m met gemiddeld lange benen. Voor lange mensen met lange benen is misschien 180 mm wel beter in verhouding met hun lichaam.
Mbt grond speling of dat kritisch is hangt natuurlijk sterk van de fiets af. Sommige fietsen hebben lage bracket en dan is die 5 mm extra soms even opletten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Als kleine rijder (1.68) merk ik toch echt wel verschil. Zeker omdat ik ook nog in verhouding korte benen heb. Ik heb altijd het idee hoe langer hoe minder het lijkt uit te maken. Maar natuurkundig is er natuurlijk wel een verschil en zou er een voordeel zijn om bij lange benen langere cranks te hebben. Daar is al van alles over geschreven op het grote www
- olivierhacking
- Mountainbike Junk
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
- Mijn mountainbike: Overal en nergens
Ja, dat is ook het moeilijke; op het www staat ook erg veel over de voordelen van 170mm cranks i.p.v. 175mm voor het mountainbiken, zelfs voor langere mensen.
Ik heb nu 170 maar kan kiezen tussen 170 en 175 op de nieuwe bike.
Ik heb nu 170 maar kan kiezen tussen 170 en 175 op de nieuwe bike.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik ben langer en heb 1x MTB met 170 (160mm 29") en de rest met 175. Echt een nadeel ervaar ik er niet van...
Ik heb nog andere fietsen staan met respectievelijk 185's en 190's als ik die pak dan voel je het verschil in 1 omwenteling, maar 175 vs. 170 merk ik eigenlijk niet echt iets van...
Ik heb nog andere fietsen staan met respectievelijk 185's en 190's als ik die pak dan voel je het verschil in 1 omwenteling, maar 175 vs. 170 merk ik eigenlijk niet echt iets van...
Dozijnen MTB's die met 165 zijn uitgerust, alleen is 9 van de 10 geen XC fiets. Ook niet moeilijk te vinden, bijvoorbeeld Shimano Saint, DMR Axe LE, Truvativ Descendant, etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Met kortere cranks is het makkelijker soepel te draaien, hogere toeren dus. Daar moet je misschien wel je versnellingen op aanpassen, dus een kleiner blad voor.
Theoretisch is hogere trapfrequentie gunstiger en zeker in de triatlon-wereld is er veel te vinden over het voordeel van kortere cranks. Voor mountainbiken zouden veel van deze voordelen ook op kunnen gaan en heel langzaam zie je het ook veranderen dat bikers met iets kortere cranks gaan rijden.
Ben je boven de 190 cm, dan is 175 mm cranks verhoudingsgewijs eigenlijk al kort. Met 170 mm ben je dan helemaal trendsetter!
Theoretisch is hogere trapfrequentie gunstiger en zeker in de triatlon-wereld is er veel te vinden over het voordeel van kortere cranks. Voor mountainbiken zouden veel van deze voordelen ook op kunnen gaan en heel langzaam zie je het ook veranderen dat bikers met iets kortere cranks gaan rijden.
Ben je boven de 190 cm, dan is 175 mm cranks verhoudingsgewijs eigenlijk al kort. Met 170 mm ben je dan helemaal trendsetter!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- CC-Rider
- Pro Biker
- Berichten: 1463
- Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
- Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5
Ik heb op alle bikes 175. 1,91m lang, denk gemiddelde beenlengte. Ik kon op de BMX vroeger het verschil goed merken tussen 170 en 180. 180 had mijn voorkeur, voor mijn gevoel meer controle en macht bij trappen. Zo zie je maar, veel verschillende meningen. Zou gewoon bij 175 blijven als ik jou was. Vanuit de verhalen hier kan je geen keuze maken vrees ik.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Je moet natuurlijk wel kijken waarvoor je ze gebruikt. Inderdaad een paar honderd meter vol vermogen leveren, dan kan een lange crank dit beter overbrengen. Maar dat gaat je niet lukken op een klim van 25 minuten... .CC-Rider schreef: ↑za 5 september 2020, 18:34 Ik heb op alle bikes 175. 1,91m lang, denk gemiddelde beenlengte. Ik kon op de BMX vroeger het verschil goed merken tussen 170 en 180. 180 had mijn voorkeur, voor mijn gevoel meer controle en macht bij trappen. Zo zie je maar, veel verschillende meningen. Zou gewoon bij 175 blijven als ik jou was. Vanuit de verhalen hier kan je geen keuze maken vrees ik.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik denk dat je als conclusie wel kunt stellen dat kortere cranks bij het mtb’en niet een probleem zullen opleveren.
Het kortdurend leveren van vermogen op klimmetjes is fijner met een wat kortere omwenteling.
Bij tijdrijden of lange rechte paden marathons en wedstrijden zou het wel weer de voordelige kant voor de langere cranks kunnen opvallen.
Stel dus je inzetbereik vast en kies.
Het kortdurend leveren van vermogen op klimmetjes is fijner met een wat kortere omwenteling.
Bij tijdrijden of lange rechte paden marathons en wedstrijden zou het wel weer de voordelige kant voor de langere cranks kunnen opvallen.
Stel dus je inzetbereik vast en kies.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dit is waar het om "draait". Daar zou je voordeel uit kunnen halen, maar dat verschil is minimaal.Lars TB schreef: ↑vr 4 september 2020, 23:50 Met kortere cranks is het makkelijker soepel te draaien, hogere toeren dus. Daar moet je misschien wel je versnellingen op aanpassen, dus een kleiner blad voor.
Theoretisch is hogere trapfrequentie gunstiger en zeker in de triatlon-wereld is er veel te vinden over het voordeel van kortere cranks. Voor mountainbiken zouden veel van deze voordelen ook op kunnen gaan en heel langzaam zie je het ook veranderen dat bikers met iets kortere cranks gaan rijden.
Ben je boven de 190 cm, dan is 175 mm cranks verhoudingsgewijs eigenlijk al kort. Met 170 mm ben je dan helemaal trendsetter!
Heeft voornamelijk met je eigen fysiek te maken
En dit is dan 1 van de verhalen over een lange of korte crank.olivierhacking schreef: ↑vr 4 september 2020, 18:57 Ja, dat is ook het moeilijke; op het www staat ook erg veel over de voordelen van 170mm cranks i.p.v. 175mm voor het mountainbiken, zelfs voor langere mensen.
https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/
Ik rij zowel met 170 als 175mm cranks. Merk eigenlijk geen verschil. De 170mm cranks zitten op een bike met een lager bracket dan de andere bike en ik kwam voortdurend met mijn pedalen aan de grond in bochten en over wortels e.d. Dat verschil is nu opgeheven en voor mij de ideale oplossing. Ik merk geen verschil bij het klimmen, heb wel het gevoel dat mijn knieën de kortere cranks iets fijner vinden.