170 vs 175 cranklengte voor lange benen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

CC-Rider schreef: za 5 september 2020, 18:34 Ik heb op alle bikes 175. 1,91m lang, denk gemiddelde beenlengte. Ik kon op de BMX vroeger het verschil goed merken tussen 170 en 180. 180 had mijn voorkeur, voor mijn gevoel meer controle en macht bij trappen. Zo zie je maar, veel verschillende meningen. Zou gewoon bij 175 blijven als ik jou was. Vanuit de verhalen hier kan je geen keuze maken vrees ik.
Hier ook 190cm en rij met 175mm. Op de crosser een tijdje 172,5mm gehad, maar ik vind 175mm prettiger trappen
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Interessant om alle meningen te horen hierover. En dat zijn het ook; meningen! Iedereen heeft een eigen voorkeur :-q

Ik probeerde gisteren even het verschil tussen de twee te voelen maar het was niet heel duidelijk.

Toch voor 170 cranks gegaan voor de pedal clearance. Ook zie ik dat internationale, MTB-gerichtte adviezen snel naar de kortere verwijzen, zeker bij trail bikes:
https://www.redbull.com/gb-en/how-long- ... -cranks-be
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... ould-i-run
https://youtu.be/84yasYBl0_Y?t=399
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

olivierhacking schreef: ma 7 september 2020, 12:58 Interessant om alle meningen te horen hierover. En dat zijn het ook; meningen! Iedereen heeft een eigen voorkeur :-q

Ik probeerde gisteren even het verschil tussen de twee te voelen maar het was niet heel duidelijk.

Toch voor 170 cranks gegaan voor de pedal clearance. Ook zie ik dat internationale, MTB-gerichtte adviezen snel naar de kortere verwijzen, zeker bij trail bikes:
https://www.redbull.com/gb-en/how-long- ... -cranks-be
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... ould-i-run
https://youtu.be/84yasYBl0_Y?t=399
Als wij het zeggen zijn het meningen, en vanuit het buitenland zijn het adviezen :~

Zou het niet zo kunnen zijn dat wij die adviezen ook gelezen hebben en het doorgeven en dat het dus geen meningen maar feiten zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Meningen, adviezen, het blijven uiteindelijk (grotendeels) subjectieve meldingen. Ik bedoel helemaal niet dat die 'uit het buitenland' feitelijker zijn :)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 7 september 2020, 13:37
olivierhacking schreef: ma 7 september 2020, 12:58 Interessant om alle meningen te horen hierover. En dat zijn het ook; meningen! Iedereen heeft een eigen voorkeur :-q

Ik probeerde gisteren even het verschil tussen de twee te voelen maar het was niet heel duidelijk.

Toch voor 170 cranks gegaan voor de pedal clearance. Ook zie ik dat internationale, MTB-gerichtte adviezen snel naar de kortere verwijzen, zeker bij trail bikes:
https://www.redbull.com/gb-en/how-long- ... -cranks-be
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... ould-i-run
https://youtu.be/84yasYBl0_Y?t=399
Als wij het zeggen zijn het meningen, en vanuit het buitenland zijn het adviezen :~

Zou het niet zo kunnen zijn dat wij die adviezen ook gelezen hebben en het doorgeven en dat het dus geen meningen maar feiten zijn?
Feiten=Keihard onderbouwd, onweerlegbaar
Adviezen=Meestal redelijk onderbouwd breed gedragen (ervan uitgaand dat de advies-gever een enigszins gerenommeerd partij is, anders: zie meningen)
Meningen=Niet meer dan dat. De opinie van één persoon al dan niet met kennis van zaken.

Maar dat is mijn mening :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn advies is grotendeels gebaseerd op feiten, met een klein stukje eigen mening daarin :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

bert l. schreef: za 5 september 2020, 18:24 Je trapt een cirkel met een diameter van 34cm rond of éen van 35cm. Weinigen zullen het verschil voelen
Trek daar onder en boven nog het dode punt vanaf en je houdt het effectieve deel over waarop je kracht kunt leveren. Dan maakt het ineens nog maar heel weinig uit of je met 150 of 190 mm cranks rijdt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 16:32
bert l. schreef: za 5 september 2020, 18:24 Je trapt een cirkel met een diameter van 34cm rond of éen van 35cm. Weinigen zullen het verschil voelen
Trek daar onder en boven nog het dode punt vanaf en je houdt het effectieve deel over waarop je kracht kunt leveren. Dan maakt het ineens nog maar heel weinig uit of je met 150 of 190 mm cranks rijdt.
Je slaat voor het gemak maar een heleboel andere factoren over?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 16:32
bert l. schreef: za 5 september 2020, 18:24 Je trapt een cirkel met een diameter van 34cm rond of éen van 35cm. Weinigen zullen het verschil voelen
Trek daar onder en boven nog het dode punt vanaf en je houdt het effectieve deel over waarop je kracht kunt leveren. Dan maakt het ineens nog maar heel weinig uit of je met 150 of 190 mm cranks rijdt.
Tja, de 3 graden verschil in balhoofdhoek merk je ook niet toch? :~
Het lijkt allemaal weinig, maar uiteindelijk heeft het wel effect. Of je het merkt? Ik wel iig.
Een paar mm of graden kan net het kantelpunt zijn dat iets wel/beter of slechter/niet werkt
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar cranklengtes en aangetoond dat het nauwelijks uitmaakt of je met 150mm of 185mm rijdt, ongeacht binnenbeenlengte. Het verschil in hefboom speelt blijkbaar een ondergeschikte rol. Het gaat zoals gezegd om de streksnelheid in het meest verticale deel van de slag. Dat is effectief minder dan 20 cm (uit mijn hoofd) en bij een heel korte crank is het effectieve deel van de slag maar een paar mm minder dan bij een lange. Als ik tijd heb zal ik een link naar dat onderzoek zoeken en hier neerzetten.

En anders kun je naar baanwielrennen gaan kijken en je afvragen hoe die gasten > 70 km/u rijden met 165 mm crankjes.

- Edit: Gevonden. Of in ieder geval een stukje over dat onderzoek https://www.roadbikerider.com/crankarm- ... matter-d1/
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 20:18 Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar cranklengtes en aangetoond dat het nauwelijks uitmaakt of je met 150mm of 185mm rijdt, ongeacht binnenbeenlengte. Het verschil in hefboom speelt blijkbaar een ondergeschikte rol. Het gaat zoals gezegd om de streksnelheid in het meest verticale deel van de slag. Dat is effectief minder dan 20 cm (uit mijn hoofd) en bij een heel korte crank is het effectieve deel van de slag maar een paar mm minder dan bij een lange. Als ik tijd heb zal ik een link naar dat onderzoek zoeken en hier neerzetten.

En anders kun je naar baanwielrennen gaan kijken en je afvragen hoe die gasten > 70 km/u rijden met 165 mm crankjes.
Als kracht overbrenging is hetgeen je wilt vergelijken misschien niet, maar ik had het meer over de beweging die benen maken bij een grotere radius en het accelereren.
Ik merk aan mijn (gevoelige) knie dat ik met 175 grotere omwentelingen moet maken om rond te trappen.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een kortere crank zal niet uitmaken voor de krachtoverbrenging dus als je knie er bij gebaat is kun je er prima mee gaan rijden. Het minder bewegen van het bovenbeen lijkt mij ook een voordeel. Al zou ik bij knieproblemen ook zoeken naar wat je met de plaatsing, hoek en vrije speling van je schoenplaatjes kan doen. En checken of je zadelhoogte echt optimaal is (en opnieuw afstellen als je van cranklengte verandert).
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 20:18 Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar cranklengtes en aangetoond dat het nauwelijks uitmaakt of je met 150mm of 185mm rijdt, ongeacht binnenbeenlengte. Het verschil in hefboom speelt blijkbaar een ondergeschikte rol.

- Edit: Gevonden. Of in ieder geval een stukje over dat onderzoek https://www.roadbikerider.com/crankarm- ... matter-d1/
Ik heb me hier in het verleden ook kort in verdiept, maar je kunt hier toch wel flinke kanttekeningen bij plaatsen. Het gaat namelijk om metingen over 5 en 30 seconden. Dit zegt natuurlijk weinig over inspanningen over 20 minuten of langer. Wellicht dat er inmiddels wel metingen gedaan zijn over langere intervallen?

Dat triatleten en baanrenners met kortere cranks rijden, heeft ook te maken met de verbeterde aerodynamica. Als je cranks neemt van 165 ipv 175, dan betekent dit dat je zadel 10 mm omhoog kan, terwijl je knie in de hoogste positie 10 mm lager blijft. Je kunt daardoor veel dieper zitten.
Plaats reactie